Israel Hayom

"נתב"ג מהווה נקודת תורפה": סכנת נגיף הקורונה עוד לא חלפה

ההתפרצות ההמונית שאירעה במודיעין החלה באדם שחזר מחו"ל והדביק את בנו ● גנץ לבנט: "להסיר את החסינות מדיוני הקבינט"

- אסף גולן ואריאל כהנא

התפרצות הקורונה במודיעין, שהובילה לעשרות נדבקים, החלה באדם שהגיע מחו"ל והדביק את בנו בנגיף – ומשם הנגיף התפשט לילדים אחרים ביישוב. בעקבות התפשטות הנגיף הבהיר ל"ישראל היום" פרופ' נדב דוידוביץ, ראש ביה"ס לבריאות הציבור באוניברסיט­ת בן־גוריון, וחבר בצוות המייעץ לראש הממשלה בתחום הקורונה, כי סכנת הקורונה לא עברה.

"מה שקרה כרגע זו התפרצות נקודתית בעיר מודיעין של אדם שחזר מחו"ל עם המחלה והדביק את הבן שלו, שהדביק עוד ילדים", הסביר

פרופ' דוידוביץ, "לא ההתפרצות היא המשמעותית במקרה זה, אלא נקודות התורפה שלנו - הנקודות האלו הן נתב"ג, והקשרים עם הרשות הפלשתינית ומדינות ערב. במקרה של נתב"ג, אם האיש לא היה מחוסן אז היה צריך לבדוק אותו ולהתנות את הכניסה שלו לארץ בבידוד. אבל אנחנו יודעים שגם אנשים מחוסנים עלולים להדביק. לכן צריך כל הזמן לבדוק ולהיות על המשמר כדי לקטוע שרשראות הדבקה מהסוג הזה".

פרופ' דוידוביץ הסביר כי גם התפרצות הווירוס בשטחי הרשות הפלשתינית ביהודה ושומרון יכולה להוביל להתפשטות לישראל.

"לבדוק את הגבולות"

"אין לרשות חיסונים, וכל הקהילה הרפואית בארץ סבורה שזה אינטרס של המדינה לסייע לה", אמר דוידוביץ, "יש לבדוק גם את הגבולות עם מדינות ערב שחסרים להן חיסונים. לצערי המדינה לא מוסרת כמה חיסונים יש לה, ולכן אי אפשר לדעת כמה אנחנו יכולים לעזור לשכנים שלנו, אבל זה אינטרס ישראלי כדי שלא יהיו עוד התפרצויות אצלנו. כל עוד נקודות החולשה האלו לא יטופלו - הרי שאנחנו עלולים לפגוש עוד מקרים כאלו" הוא קבע.

גם פרופ' רונית קלדרון מרגלית, מבית הספר לבריאות הציבור באוניברסיט­ה העברית, סבורה כי "צריך לבדוק את כל מי שמגיע לארץ מנמל התעופה בן־גוריון, בין שוא מחוסן ובין שלא".

פרופ' קלדרון המשיכה: "תרחיש כזה בדיוק יכול לפגוע במצב החיסונים בארץ, הרי הילדים האלו שנדבקו יכולים להעביר את הנגיף הלאה וליצור שרשרת הדבקה. לכן השמירה שלנו בשערי הכניסה לישראל היא ממש אקוטית".

"אמון הציבור נשחק"

במקביל לכך, ביקש שר הביטחון בני גנץ מרה"מ נפתלי בנט להסיר את החיסיון שהוטל על דיוני קבינט הקורונה. כזכור, תמלילי דיוני הממשלה בנושא סווגו כסודיים, ובשל כך הם לא יפורסמו למשך 30 שנה.

במכתב שהעביר גנץ לבנט, כתב השר "לאורך המאבק בהתפשטות הנגיף, נשחק אמון הציבור בהחלטות הממשלה. באותה תקופה נחשפו פרסומים חלקיים שהודלפו מתוך הדיונים. יש לחשוף את הפרוטוקולי­ם כדי שהציבור ייחשף לפעולות הקבינט והתנהלות שרי הממשלה".

 ?? צילום ארכיון: יוסי זליגר ?? בדיקת קורונה
צילום ארכיון: יוסי זליגר בדיקת קורונה
 ?? צילום: דני מיכלס, אונ' בן גוריון ?? דוידוביץ
צילום: דני מיכלס, אונ' בן גוריון דוידוביץ

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel