Israel Hayom

לפני שמתחילים לעבוד - דעו את זכויותיכם

- נועם )דבול( דביר

בני נוער וצעירים מחפשים עבודה, אולם מעסיקים לא מעטים עלולים לנצל לרעה את ההתלהבות שלהם ולקפח את זכויותיהם. חלקם רואים בנערים כוח עבודה זול שאפשר לנצל אותו, ומונעים מהם - בזמן אמת או בדיעבד - את השכר או את התנאים המגיעים להם לפי חוק. בנוער העובד והלומד מונים רשימה של זכויות חשובות כאלו:

שכר מינימום

כל עובד זכאי לשכר מינימום בהתאם לגילו. בגילי 16-14 שכר המינימום השעתי הוא 21.54 שקלים; בגילי 17-16 - 22.98 שקלים; ובגילי 18-17 - 25.43 שקלים. עבור עובדים בני יותר מ 18 שכר המינימום השעתי הוא 29.12 שקלים.

הודעה לעובד

עליכם לקבל הודעה המפרטת את פרטי המעסיק )שם החברה, מספר החברה, בעלי תפקידים ומספרי טלפון( ואת תנאי ההעסקה שלכם, עד שבוע מיום תחילת העבודה - ולא עד 30 ימים, כנהוג אצל מבוגרים. כמו כן, על המעסיק להחתים אתכם על כרטיס עובד )טופס .(101

שכר על כל שעת עבודה

מגיע לכם שכר על כל שעת עבודה, כולל הת למדות, ניסיון, ישיבות עבודה, שעות הכשרה ועוד. המשמעות: התלמדות ללא תשלום אינה חוקית.

מקסימום שעות עבודה

מותר להעסיק בני נוער לכל היותר 8 שעות ביום, ולא יותר מ 40 שעות בשבוע. במקומות שבהם עובדים 5 ימים בשבוע, מותר להעסיק נער במשך 9 שעות במשמרת - ובלבד שלא יחרוג ממכסת 40 השעות השבועיות.

הפסקות

ביום עבודה שאורכו שש שעות עבודה ויותר, חובה לתת לבני הנוער העובדים הפסקה של 45 דקות למנוחה, מתוכן לפחות חצי שעה רצופה.

ניכויים מהשכר לבני נוער

נער שמשתכר פחות מ 7,613 שקלים בחודש, ונערה המשתכרת פחות מ 8,516 שקלים בחודש, פטורים ממס הכנסה, מביטוח לאומי ומדמי בריאות. באשר לקנסות ולעונשים כספיים, כולל ניכוי בגין נזק כספי שנגרם בידי העובד, כל אלו נחשבים על פי חוק לניכויים שלא כדין, והם אסורים בהחלט. עם זאת, מובן שאם התגלה כי עובד מסוים גרם נזק במכוון, הוא חשוף לתביעה פלילית.

עבודה בלילה

לפי החוק, אסור להעסיק בני נוער אחרי השעה .22:00 בקיץ אפשר להעסיק נוער עד ,24:00 ובלבד שהמעסיק מספק לעובד הסעה לביתו. כמו כן, קיים איסור להעסיק בני נוער מתחת לגיל 16 אחרי .20:00

וטיפ לסיום

כדאי לכם לשמור כל התכתבות, ווטסאפ, הודעה או טופס הנוגעים לתנאי ההעסקה שלכם; אם נפלתם קורבן לניצול בידי המעסיק, הם יוכלו לסייע לכם למצות את זכויותיכם. המעסיק ניצל אתכם? פנו לנוער העובד והלומד בטלפון *1121

 ?? צילום: דוברות עיריית פ"ת ?? נערים ביריד תעסוקה בפ"ת. ביקוש לעבודה
צילום: דוברות עיריית פ"ת נערים ביריד תעסוקה בפ"ת. ביקוש לעבודה

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel