Israel Hayom

משרד הבריאות נכשל בפיקוח על קופות החולים

- רן רזניק

בטקס כניסתו לתפקיד ביום שני השבוע, שיבח שר הבריאות החדש, ניצן הורוביץ, את קופות החולים על תפקודן במבצע חיסוני הקורונה. "מערך קופות החו לים ובתי החולים כיכבו והצטיינו, גם ברמה בינלאומית", אמר השר הורוביץ בטקס. "מערכת הבריאות שהוקמה על פי עקרונות סוציאל דמוקרטיים של מדינת הרווחה, שתפיסת הצדק החברתי מגולמת בה - היא זו שניצחה את הקורונה, ולא אף אדם כזה או אחר. אסור לפגוע בה. לא אאפשר זאת. אנחנו נשמור עליה ונחזק אותה".

הורוביץ צודק במחמאות לקופות החולים, אבל התפ קיד של משרד הבריאות הוא לא רק לתקצב ולחזק את הקופות - אלא גם תמיד לשמור עלינו, הציבור, מפני שרירות הלב, הכוחנות, הציניות, ההתמסחרות ומג מות ההפרטה שמאפיינות חלק הולך וגדל מהפעילות של כל קופות החולים בארץ. בית המשפט העליון כבר הזהיר לפני כמה שנים שחלילה לקופות החולים מלפעול כגופים מסחריים עסקיים, ושחובתן לפעול רק כגופים ציבוריים לפי עקרונות חוק ביטוח בריאות ממלכתי - כלומר באופן צודק, שוויוני והגון.

הבעיה הגדולה יותר היא שבשנים האחרונות משרד הבריאות נכשל כישלון חרוץ, מתמשך ומביש בפי קוח ובבקרה על קופות החולים, אשר מתנהלות כגופים החזקים במערכת הבריאות בישראל - כמעט ללא שום בקרה משמעותית גם בהיבט התקציבי )לקופת החולים מוזרמים מרבית תקציבי הבריאות וכל תקציב סל הת רופות( וגם בהיבט הרפואי, הציבורי והמוסרי. עד כדי כך המצב חמור, שבחלק מהמקרים ההחלטות של משרד הבריאות נתפסות בשנים האחרונות כמשרתות את טובת קופת המזומנים של קופות החולים יותר מאשר את טובת הציבור ושלומו.

לשר הורוביץ משימה קשה מאוד מול פקידי משרד הב ריאות וראשיו, שעד עתה, במקרים רבים מדי, לא שירתו את טובת הציבור והעדיפו להעלים עין או אפילו לתת גושפנקה למדיניות פוגענית ומפלה של קופות החולים. בחלק מהמקרים מדובר על מדיניות הקשורה לטיפולים חיוניים, קריטיים ואפילו מצילי חיים כמו האישור הנראה כשערורייתי ביותר שנתן מנכ"ל משרד הבריאות פרופ' חזי לוי למנכ"ל כללית, פרופ' אהוד דודסון, לכפות על הרופאים ועל החולים מינונים מופחתים של תרופות לסרטן, אף על פי שהמינון המלא ממומן על ידי כולנו באמצעות תקציב המדינה.

פרופ' לוי אישר לכללית לעשות זאת, כשבמקביל המשרד מועל שוב ושוב בתפקידו ולא עורך בקרה קבו עה ושיטתית על ההוצאה בפועל של מיליארדי השק לים שמקבלות מדי שנה קופות החולים עבור התרופות הכלולות בסל. אולי עכשיו השר הורוביץ לא יסתפק רק בשבחים לקופות, אלא גם יציל אותנו מפניהן כשהן מועלות בתפקידן בחסות הנהלת משרד הבריאות.

 ??  ??

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel