Israel Hayom

מדד התחרותיות: ישראל ירדה למקום ה־72

מכון המחקר השוויצרי IMD דירג את כלכלת ישראל, שירדה מקום אחד מתוך 64 מדינות מפותחות ● נשיא איגוד לשכות המסחר: "זו תוצאה של אי ביצוע"

- ערן בר־טל

כלכלת ישראל מידרדרת במדד התחרותיות של המכון השוויצרי IMD לשנת .2021 מדוו בר בירידה של מקום אחד למקום הו72 ביחס לעוד 63 מדינות מפוו תחות בעולם.

את ישראל מייצג בדירוג איגוד לשכות המסחר, שם הסבירו שהנמ תונים נאספו מרחבי העולם במהלך 2020 ועובדו במארס השנה.

מכון המחקר IMD הוא אחד ממוסדות המחקר הנחשבים בעולם, שבוחן אחת לשנה את מידת כושר התחרות בין הכלכלות הלאומיות על בסיס קריטריונים שונים. מדד התמ חרותיות העולמי בוחן את ביצועי המדינות לפי ארבעה פרמטרים: חוסן כלכלי, יעילות העסקים, מערכות התשתיות ויעילות ממשלתית.

סעיפי הדירוג הנמוכים של ישראל מתבטאים במקום 52 בלבד בשיעור ההשתתפות בכוח העבודה - ירידה של ארבעה שלבים מהשנה שעברה; באנרגיה מתחדשת המצב חמור אף יותר - מיקום 56 לעומת 55 בשנה שלפניה; 54 בדירוג יוקר המחיה וממ קום 60 בסעיף יצוא סחורות כאחוז מהתוצר. בקטגוריית מחירי הדלק ישראל נמצאת במקום המ95, ללא שינוי.

החולשה: יוקר המחיה

האתגר המיידי של הממשלה, כפי שמצטייר מהדירוג הזה, הוא יוקר המחיה, שבו מבוססת ישראל בתמ חתית הרשימה. זאת כותרת שהיא, בין היתר, תולדה של חוקי העבודה הדרקוניים שדרדרו את ישראל בשנה האחרונה למקום המ72, ושל מחירי הדלק הגבוהים מאוד בארץ ביחס למדינות הייחוס, שאף הם תולדה של מדיניות ממשלתית.

נשיא איגוד לשכות הממ סחר, אוריאל לין, סבור שהמ נתונים הגרועים הם "תוצאה של אי ביצוע. מבחנה של ממשלת השינוי החדשה יהיה לא בגיבוש מדימ ניות אלא במבחן הביצוע - כולנו יודעים מה צריך לעשות; מה שחסר הוא נחישות לבצע את מה שצריך".

ונצואלה בתחתית

מניתוח איגוד לשכות המסחר את נתוני המדד, משתמע שהחוזקות של כלכלת ישראל מתבטאות בדירוגה במקום הראשון בסעיף יצוא שירותי היימ טק, בדומה לאשתקד. ישמ ראל גם שומרת על מקומ מה במקום הראשון בסעיף השקעה במו"פ כשיעור מהתוצר, ובמקום השלימ שי בסעיף הוצאה ציבורית על חינוך (כשיעור מהתוצר). בסעיף המודד את אבטחת הסייבר, ישראל שנייה, אבל בדירוג עיכוב עשיית עסקים כתוצאה מחוקי עבודה צנחה ישראל ממקום 19 למקום .27

בראש הדירוג העולמי מככבות שווייץ (עלייה של שני מקומות) ואחריה שבדיה (עלייה של ארבעה מקומות), דנמרק, הולנד, סינגפור ונורבגיה. בתחתית הדירוג מדשדשות קרואטיה, מונגוליה, בוטסואנה (רפומ בליקה בדרום יבשת אפריקה המשמ תתפת לראשונה במדד), דרום אפמ ריקה, ארגנטינה ואחרונה - ונצואלה.

האתגר המיידי של הממשלה, כפי שמצטייר מהדירוג הזה, הוא יוקר המחיה, שבו מבוססת ישראל בתחתית הרשימה. זו תולדה של חוקי העבודה הדרקוניים שדרדרו את ישראל 2020־ב

 ?? צילום: אורן בן חקון ?? מקום 52 בלבד בסעיף השתתפות בכוח העבודה
צילום: אורן בן חקון מקום 52 בלבד בסעיף השתתפות בכוח העבודה
 ??  ?? אוריאל לין
אוריאל לין

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel