Israel Hayom

אמנון מרחב, מנכ"ל ההתאחדות: "הירידה הקשה בהיקף הקרקע שנמכרה הביאה לזינוק במחירים ליזמים"

-

קעות כמעט ונמחק, מספר העובדים בענף הבנייה והתשתיות נחתך וחברות סיניות מאיימות לחסל חלקים ממנו.

תלויים בממשלה

עוד עולה מהנתונים כי בשנת הקורוכ נה חווינו ירידה של כמעט 13% במסכ פר העובדים הפלסטינים בענף הבנייה והתשתיות 8%-ו בעובדים הישראלים. הירידה הזו אומנם זמנית, אבל התכ מונה הרחבה היא של מחסור מדרדר בעובדי העבודות הרטובות כבר שנים. אלו עבודות שהישראלים לא מוכנים לבצע. חוסר בעובדים הוא חסם מרככ זי שעליו אנחנו מתריעים שנים, שמביא להתארכות משך הבנייה. השנה נשבר שיא חדש - 31.5 חודשי בנייה בממוצע.

"שוק הדיור תלוי לראשונה זה שנים אך ורק בממשלה. אפשר להגיע להתכ חלות בנייה של 70 אלף דירות בשנה בתוך 3 שנים בלבד", אומר סרוגו.

סגן נשיא ההתאחדות, אלי אביסרור: "המחסור בקרקע זמינה לבנייה הפך למכת מדינה, וההשפעה מיידית – השנה שוב לא הצליחה הממשלה להכ ביא לעמידה ביעד התחלות הבנייה, שהסתכמו 47-ב אלף דירות בלבד במכ קום 60 אלף יחידות דיור בשנה – היעד שקבעה הממשלה".

אביסרור אינו מייחס את הירידה רק לקורונה. "מדובר בענף שעבד בתקוכ פת הסגרים ויכול היה לצמוח. הירידות שאנחנו רואים במכירת קרקע פרטית ונכונות היזמים לשלם סכומי עתק על הקרקע - מצביעות על צפי להמשך עליית המחירים, שכבר מתרחשת. מול עינינו ניצב אות אזהרה גדול. המדינה הפכה למוכרת הקרקע לבנייה כמעט לבדה, לראשונה זה עשרות שנים. הממשלה הזו קיבלה אופציה להעלות את הענף והמשק על דרך חדשה".

דרושים עובדים

לדברי סרוגו, נדרשת תוספת של 30,000 עובדים זרים לענף הבנייה, שתוביל לקיצור זמן הבנייה הממוצע בחצי שנה ועלייה ביכולת הייצור לכדי תוספת של 12,000 יח"ד בכל שנה. "קליטת עובדים בעבודות הרטובות תיצור הזדמנות אדירה לענף לקלוט עוד 60,000 מועסקים ישראלים חדכ שים מתוך מעגל האבטלה".

מרחב: "הפער בין משקי הבית החכ דשים ומספר הדירות החדשות בכל שנה מזנק שוב ושוב והגיע 2019-ב 190-ל אלף דירות חסרות. אומנם בתכ קופת הקורונה ראינו דעיכה במספר משקי הבית החדשים, אבל זהו מקסם שווא. צעירים בחרו לחזור להורים או לא לצאת מהבית, וזוגות שהתגרשו נאכ לצו לדחות את הפרידה. אלו תופעות שיסתיימו, ובקרוב נראה זינוק במספר משקי הבית החדשים ואיתו זינוק בצוכ רך בדירות".

ההתאחדות הייתה מהראשונים להכ תריע על היעדר חשיבה ארוכת טווח של תכנון הבנייה בישראל, כבר לפני כ-5 שנים. כדברי סגן נשיא ההתאחכ דות, חיים פייגלין: "לאורך שנים אנחכ נו מצביעים על חוסר ההגיון שבניהול

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel