Israel Hayom

גולה איראני בטור מיוחד: המשטר הוא הבעיה

- קאבה טאהרי | אסיר פוליטי לשעבר באיראן הביא לדפוס: דין שמואל אלמס

באיראן, בדומה לסוגיות אחרות, הבחירות מת בססות על שחיתות ותעלולים. הרפובלי קה האסלאמית משתמשת בהנדסת תודעה במטרה לרכוש לגיטימיות. זה התרחש לראשונה במשאל העם במארס ,1979 אז האזרחים היו צריכים לב חור "כן" או "לא". אף שאזרחים וקבוצות פוליטיות רבות החרימו את הבחירות, המהפכנים הצליחו לנצל את המצב החמור שבו היתה שרויה המדינה. ה"שמאלנים האסלאמיים" הובילו את איראן לעידן אפל, שממנו היא לא הצליחה להתאושש.

מועצת שומרי החוקה אישרה בחודש שעבר שבעה מועמדים לבחירות לנשיאות שיתקיימו היום, ופ סלה את מועמדותם של דמויות כמו יו"ר הפרלמ נט לשעבר עלי לריג'אני, הנשיא לשעבר מחמוד אחמדינג'אד, וכן מועמדים שמוגדרים בתור "רפו רמיסטים". בימים האחרונים, שלושה מועמדים שכן אושרו - פרשו: סעיד ג'לילי ועלירזא זקאני השמ רנים ומוחסן מאהרליזאדה הרפורמיסט.

מתוך הארבעה שנותרו במרוץ, יש רק שני מוע מדים רציניים: אברהים ראיסי ועבדולנאסר המאטי. כשמדובר בקלפי - העם האיראני מכיר במציאות החמורה וצפוי להחרים את הבחירות. חלק בלתי נפרד מהסיבה לכך היא הרקע של השניים: אב רהים ראיסי היה מעורב בהוצאות ההמוניות להורג ב ,1988 ודווקא הוא זוכה לתמיכה רחבה. הוא המו עמד המרכזי כחלק משאיפת משטר שונאי היהודים, והעומד בראשו, המנהיג העליון עלי חמינאי, צפוי להגביר את אחיזתו על האזרחים על רקע המצב הכלכלי החמור.

ראיסי, לאחר בחירתו הצפויה, עשוי "להחיות" את ממשלתו של אחמדינג'אד, שהרי בעבר הוא תמך במדיניות הפנים של הנשיא לשעבר. דמויות רבות השפעה, מכל תחומי החיים, כבר הביעו את תמיכתם בראיסי, ואילו המועמדים האחרים - כולל המאטי - מצאו את עצמם הופכים ל"שק האיגרוף של הבחירות". עבור אברהים ראיסי, ראש הרשות השופטת כיום, הנשיאות מהווה צעד לפני הפיכתו למנהיג העליון.

ראיסי, האולטרה שמרן, צפוי להמשיך לשמור על האינטרסים של השמרנים. בה בעת, מדיניות החוץ תשאף להתרחבות בשל החובות והמשבר הפ נימי. בשורה התחתונה, מדיניות החוץ של משטר האייתוללות לא תשתנה בעתיד, משום שההבדלים בין המנהיגים מסתכמים באורך הזקנים ובצבע הטורבנים. לעם האיראני כבר לא אכפת מהבחי רות השקריות.

לצערנו, מדינת הטרור עברה, ככל הנראה, את המכשול של מדיניות הלחץ המקסימלי של נשיא ארה"ב לשעבר דונלד טראמפ. ודווקא בעקבות כך, חשוב להפנים שהמשטר האנטישמי לא ויתר על תוכנית פיתוח הטילים הבליסטיים, הנשק הגרעיני, והשאיפה למחוק את ישראל ממפת העולם.

לא משנה מי ייבחר בתום הבחירות היום, מנהיגי העולם צריכים להסכים על מתווה שיסיר את הגי דול הממאיר של המזרח התיכון, ולא לשאת ולתת איתו. באיראן מי שמנהל את המדינה שונאת היהודים היא ממשלת הצללים - ולא מי שנראים כלפי חוץ. אין זה משנה אם יסכימו על כך או לא, הרפובליקה האסלאמית היא טלאי מגוחך לעולם.

 ??  ??

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel