Israel Hayom

הקש ששבר את גב הגמל

- נדב שרגאי על מעצר האימאם של לוד

יוסוף אל באז, השייח' שחשוד בהסתה מלוד, היה צריך להיות ראשון החשודים אחרי הפרעות שביצעו ערביי לוד ביהודי העיר לפני כשישה שבועות, אבל במדינת ישראל טחנות הצדק טוחנות לאט.

יוסוף

אל באז, השייח' שחשוד בה סתה מלוד, היה צריך להיות רא שון החשודים אחרי הפרעות שביצעו ערביי לוד ביהודי העיר לפני כשישה שבועות, אבל במדינת ישראל טחנות הצדק )ובעיקר ההיגיון הבריא( טוחנות לאט. רק אתמול הצליחה המשטרה לחלץ מפרקליטות המדינה אישור לבצע את המעצר. העילה המיידית: חשד שאל באז, אימאם "המסגד הג דול" בלוד, שיתף לפני ימים אחדים, בפוסט בפייסבוק, סצנה אלימה מסרט וכתב לצידה: "הדרך הטובה ביותר להתמודד עם חוסר צדק". בסרטון, שמכיל תמונות קשות לצפייה, נראה אדם שעוכב הורג שני שוטרי תנועה בדרך אכזרית ביותר, דוקר אותם ול בסוף שורף אותם בעודם חיים.

אלא שהסרטון הזה היה רק "הקש ששבר את גב הגמל". ברזומה המ סית של אל באז, איש הפלג הצפוני של התנועה האסלאמית שהוצא אל מחוץ לחוק, שלל התבטאויות קיצון - לאורך השנים האחרונות בכלל ולאח רונה בפרט. אל באז מכנה את ישראל "מדינת אויב", רואה בחמאס "סמל עבורנו", מברך ומוקיר מחבלים, ואף מדבר על "שלטון הכיבוש המתועב" ועל "האסירים הפלשתינים" )מחב לים, נ"ש.( שאותם יש לחבק ולנשק, שהרי "הצילו מעט מכבודנו".

האיש שמתגאה בהשתייכותו לת נועה האסלאמית בראשות שייח' ראאד סלאח )הפלג הצפוני( - שיושב בכלא לאחר שהביע תמיכה בטרור - הבהיר ש"גם אם ישראל תחתוך אותי לחתיכות", לעולם לא יפסיק להת גאות בהיותו "בן לתנועה האסלאמית שמתנגדת לישראל".

אל באז ציין בעבר שישראל אינה המדינה של ערביי ישראל, ולכן אין להשתתף בבחירות ואף יש ליזום נגדה מרי אזרחי הדרג תי. את אנשי הגרעין התורני בלוד כינה "כנופיה של טרו ריסטים, מחבלים ופושעים", ובעבר הפר בגלוי צו הרחקה מהמסגד שהוצא נגדו, אחרי שאמר ש"הנחישות שלנו להגן על אל אקצא היא מעבר לכל דמיון". לאחרונה גם הביע שאיפה "להביא מתים על הכיבוש הציוני", ובפנייה לאזרחי המדינה היהודים הבטיח: "אתם אלה שתצאו מהאדמה הזאת. הזמן לא יישאר כפי שהוא... יבוא יום שנראה את סימני השינוי".

אל באז צפוי לעמוד לדין, כפי הנ ראה, אבל בינתיים נדרשת הממשלה החדשה לסגור עוד פרצות בחומת ההגנה מול המחבלים ותומכיהם, ולמרבה הצער דווקא הליכוד מפריע לה בכך. הקואליציה החדשה פוע לת בימים אלה כדי להאריך בשנה את הוראת השעה, שמאפשרת למ נוע מפלשתינים שנישאו לישראלים להתגורר עימם בתוך תחומי המדינה.

מדובר בתקנה שנועדה למנוע מבני זוג או מבנות זוג כאלה, לנצל את הת נועה החופשית בין שטחי יו"ש ועזה לבין שטחי המדינה, כדי לפגע ביתר נוחות ולהפוך יעדי פיגוע לנגישים יותר עבורם. עשרות פלשתינים, שה תאזרחו במסגרת "איחוד משפחות", ניצלו לאורך השנים את הפרצה הזאת לביצוע פיגועי טרור. המקרה המפו רסם והידוע ביותר הוא זה של שאדי טובאסי, המחבל המתאבד שרצח 15 ישראלים במסעדת מצה בחיפה. טו באסי זכה באזרחותו במסגרת איחוד משפחות. מקרה נוסף הוא זה של מחמד עבד אל ג'פאר נאצר מפארג'ה, שת עודת הזהות הכחולה שלו אפשרה לו לפני כעשור לבצע פיגוע באוטובוס בת"א, שבו נפצעו 26 ישראלים.

שלא במפתיע, רע"מ, שח"כים שלה הוקירו בעבר מחבלים ומשפחות מח בלים, מתנגדת להארכת תוקף התק נה הזאת. הקואליציה החדשה זקוקה אפוא לתמיכת הליכוד, כדי לא שרה במליאה, אך מפלגת השלטון היוצאת מוצאת דווקא בעניין ביט חוני כה מובהק הזדמנות להביך את הקואליציה החדשה ולהיות "אופוזי ציה בכל מחיר".

הליכוד, חובה לומר, מביך כאן בעי קר את עצמו. הוא צריך לבחור לעצמו את המלחמות הנכונות. כאשר מדובר בפרצה ביטחונית כה מובהקת, שכבר גבתה קורבנות בנפש, אסור לו להיות אופוזיציה. עליו לגבות את הממשלה, ולחדול מהמשחק הפוליטי הציני. הת נגדותו להארכת התקנה עוד עלולה להביא את הקואליציה לפשרה מול רע"מ שמנסה לשנות ולרכך את התק נה. אופוזיציה - כן, אבל לא בכל מחיר.

 ??  ??
 ?? צילום: יוסי זליגר ?? השייח' יוסוף אל באז מלוד. חשוד בהסתה
צילום: יוסי זליגר השייח' יוסוף אל באז מלוד. חשוד בהסתה
 ??  ??
 ??  ??

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel