Israel Hayom

"עלויות המימון - סיבה מרכזית למחירי הדירות"

לטענת אילן גורדו, חבר נשיאות התאחדות הקבלנים: "תעריפי הבנקים למימון מיזמים - גבוהים" ● המפקח לשעבר על הבנקים: "הריבית לא תישאר אפסית"

- ערן בר־טל

"כולם יודעים למנות את הסיבות למחירי הדיור הגבוהים, אבל שוכחים את הכשלים במימון בכלל ובמימון תשתיות בפרט. עלויות המימון הן אחת הסיבות המרכזיות לעליות המחירים".

כך סבור אילן גורדו, חבר נשיאות וגזבר התאחדות הקבלנים, שפרס את טיעוניו בשישי האחרון במהלך כנס של ההתאחדות שנערך באילת.

לפי עדותו, "כיום קל מאוד לקבל כסף לפרויקטים, הבעיה היא המחיר. לבנקים זול מאוד לגייס כסף והם מלווים אותו בריביות גבוהות, שמתגלגלות לקוני הדירות".

המפקח על הבנקים לשעבר דודו זקן, שהשתתף אף הוא בדיון, טען כי "בניגוד למקובל לחשוב, בנק ישראל ניתח בעבר את סיכון האשראי בבנייה וסיפק הבחנה בין פרויקטים, כשהסיכון של מיזמי תשתית הוא נמוך ובינוני. הסיווג הזה אומר שלא מדובר בעסק מסוכן".

"בסוף יגיעו הנפילות"

לדעתו של זקן, "אם היו אומרים לנו בעבר שהריבית תהיה אפס, לא היינו מאמינים. אם היו אומרים לנו שהריבית תישאר ברמה הזו במשך עשור, היינו חושבים שמדובר באמירה הזויה. אז צריך לזכור שהריבית לא תישאר כך לנצח", התריע זקן.

הוא הוסיף ש"אם פעם דיברו על צורך ב־04 אלף יחידות דיור בשנה, כיום ברור שצריך הרבה יותר. מי יממן את זה? צריך שהגופים המממנים בנייה יבינו עד הסוף את צורכי הענף".

זקן הדגיש כי "יש מקום להורדת הריביות וזה קורה עכשיו בזכות הגופים החוץ־בנקאיים, שעצם קיומם תורם לשיפור המצב".

אתי לנגרמן, מנכ"לית דיסקונט למשכנתאות לשעבר ושותפה מייסדת בחברת מור לנגרמן, מנבאת ש"עלות הכסף לבנייה עולה ועולה בי־ ובסוף יגיעו הנפילות. לקבלן צוע שזקוק כיום למימון יש אלטר

נטיבות באשראי חוץ־בנקאי, אבל הן מוצעות במחירים גבוהים יותר".

ממלא מקום נשיא התאחדות הקבלנים, אלי אביסרור, שיבח את בנק ישראל, שלדבריו "עשה קפיצה בלימוד הענף ואפשר לבנקים בשנים האחרונות להגדיל את האשראי לבנייה ותשתיות ועל זה צריך לפרגן לו. אבל זה לא מספיק. קבלני הביצוע מתקשים עדיין לקבל מימון".

עופר רופא, מנהל סקטור נדל"ן בבנק ירושלים, הודה שבבנקים נמנעים מלממן תשתיות: "בנק ירושלים מעניק מימון ליזמים, אבל כרגע לא מממן קבלנים בכל תחומי הביצוע. אנחנו יודעים לומר שיש גופים בנקאיים אחרים שכן יודעים לתת מסגרת אשראי, כך שקבלני המשנה יוכלו לצאת לפרויקט עם תזרים נכון".

חיים מסילתי, יו"ר לשכת שמאי המקרקעין, בירך על "כניסת המממנים החוץ־בנקאיים. לפניהם המערכת היתה קשוחה מדי, והזריזות והיעילות להשלמת ההון העצמי גרמו לבנקים לנסות ליישר קו. זה לדעתי יקרה גם עם קבלני הביצוע. היעילות של הגופים החוץ־בנקאיים בולטת לעומת הבנקאיים שסובלים מרגולציה עודפת", סיכם מסילתי את הדברים באירוע.

דודו זקן, לשעבר המפקח על הבנקים: "יש מקום להורדת הריביות וזה קורה כעת בזכות הגופים שמכונים חוץ־בנקאיים"

 ?? צילום: עמי שומן ?? דיור בר השגה בהרצליה
צילום: עמי שומן דיור בר השגה בהרצליה
 ??  ?? כנס הקבלנים באילת
כנס הקבלנים באילת
 ??  ?? אילן גורדו
אילן גורדו

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel