Israel Hayom

מחול במשקפיים

בירושלים ייפתח היום פסטיבל מחול לא שגרתי: הקהל מצויד במשקפי VR וצופה במופעים מצולמים בטכנולוגיה ייחודית, כך שהוא מרגיש על הבמה בין הרקדנים נשמע מוזר? לא בעיני יוצרי הפסטיבל

- מאיה כהן סינגל | עמי פרידמן

היום ייפתח בירושלים פסטיבל מחול במרכז מחול שלם, שיתקיים עד 1 ביולי ויכלול מופעים מישראל ומהעולם. לכאורה עוד פסטיבל מחול, אבל הפסטיבל הזה בכל זאת שונה: הוא משלב טכנולוגיה של VR - ‪.Virtual Reality‬ הצופים שי־ גיעו לאולם יתבקשו להרכיב על פניהם משקפי ,VR ויחוו מופעי מחול בתלת־ממד. התחושה של הצופים תהיה שהם מסתובבים על הבמה במרחק נגיעה מהרקדנים.

"אחרי עשרות שנים שאנחנו מקיימים במרכז פסטיבלי מחול, החלטנו לשלב את מערכת ה־RV שפותחה בעיקר לגיימינג ומאפשרת מציאות מדומה", מסביר רובי אדלמן ,(50) ממייסדי מרכז מחול שלם. "האדם שמרכיב את המשקפיים מרגיש שהוא נע במקום אחר, הוא ממש יכול להתקדם בחלל שלא קיים. במקרה של מופע מחול זה בעצם לצפות במופע כשאתה 'משוגר' וירטואלית לתוך המופע. המופעים צולמו במצלמות 360 מעלות תלתממד, והצופה 'מונחת' באמצעות המשקפיים על הבמה, כשהוא לכאורה מסתובב בין הרקדנים".

לדברי אדלמן, "הצופים באים לאולם, מקבלים משקפיים ויושבים על כיסא מסתובב. ברגע שהם שמים את המשקפיים - האולם עובר פאזה. אין באמת רקדנים באולם, הרקדנים שלנו עבדו מאוד קשה כשצילמנו אותם והם נתנו את כל הנשמה לכל הכיוונים ולכל המצלמות".

השאלה המתבקשת היא למה אחרי שנה של ריחוק חברתי ושל זום, ויתר תם על מופע חי והעדפתם מופע מצולם?

"זה נכון שאנשים צמאים לראות מופעים חיים, אבל אנחנו מספקים חוויה אינטראקטיב­ית יוצאת דופן. כבר בסגר הראשון התחלנו לעבוד על מופעי מחול דרך זום. עשיתי אודישנים בזום, עבדתי עם רקדנים בזום. תוך כמה חודשים הבנו שהטכנולוגי­ה הזאת נחמדה אבל זה לא זה. בין הסגר השני לשלישי כל עולם התרבות נאלץ לעבור לדיגיטל, אבל זו עדיין היתה פשרה מבחינתנו ביחס למה שהצופה חווה במופע לייב באולם. הרגשנו שצריך לייצר חוויה אינטראקטיב­ית וחיפשנו דרך לעשות את זה באופן דיגיטלי. וכאן נכנס העניין של 360 המעלות וה־RV.

"ברור שזה לא תחליף למופעים החיים, אבל החלטנו להפוך את זה לחוויה ייחודית. באיזה מופע את יכולה להסתובב על הבמה והרקדניות מסביבך? אז לקחנו את החיסרון וניסינו לחפש את היתרונות. הקהל מאוד מתעניין ויש גם התעניינות גדולה מחו"ל, זו פעם ראשונה שקורה דבר כזה במחול".

הפסטיבל נקרא ‪"VR Dance"‬ והוא יכלול שורה של מופעים שצולמו בטכנולוגיה של 360 מעלות. בין המופעים: מופע הפתיחה PheNoumeno­n מאת להקת T.H.E מסינגפור, יצירות מחול מתוך הפרויקט "קשרי רוח" של פסטיבל ישראל, עבודה של הכוריאוגרפ­ית איריס ארז, עבודה מאת דניאל ואמיר קולבן ועוד. בפסטיבל יתארחו בכל זאת שני מופעים חיים: ‪Breathing Room‬ מאת יואנה בליקמן, והמופע ‪Raining Men‬ מאת אור מרין ואורן נחום.

 ?? צילום: נעמה צרניץ ?? פסטיבל
‪"VR Dance"‬
צילום: נעמה צרניץ פסטיבל ‪"VR Dance"‬

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel