Israel Hayom

לא לוותר על יהדות אמריקה

- שוקי פרידמן שוקי פרידמן הוא סגן נשיא המכון למדיניות העם היהודי, מרצה במרכז האקדמי פרס

היחסים בין ממשלת ישראל לחלקים גדולים ביהדות ארה"ב הידרדרו בשנים האחרונות למשבר אקוטי. הממשלה החדשה היא הזדמנות לאתחול של היחסים הללו וליציאה למסע של בניית גשר על התהום שנפערה בין כאן לשם.

התהום הפעורה בין ישראל ליהדות ארה"ב היא חדשות ישנות, אבל דבריו של שגריר ישראל בארה"ב לשעבר, רון דרמר, צבעו אותה בצבעים קודרים עוד יותר. במילים לא דיפלומטיות הוא קבע שעדיף לישראל להשקיע בקהילה האוונגליסט­ית בארה"ב מאשר בקהילה היהודית שם, שיש בה מבקרים רבים של ישראל. על קצה המזלג, זו מורשתו של נתניהו, שלאורך שנותיו כראש ממשלה התעלם מרוב יהודי ארה"ב, והביאנו עד הלום.

התהום הזו לא נובעת רק מהמדיניות הישראלית. למעשה, חוצים את היחסים בין הקהילות שלושה קווי שבר: במישור הערכי, ישראל הופכת פחות ליברלית ויותר לאומית, בעוד רוב יהודי ארה"ב ליברלים ומשתייכים לזרמים הלא אורתודוקסי­ים; במישור המדיני־פוליטי, סביב המשך הנוכחות הישראלית בגדה המערבית; ובמישור הדתי, ישראל הופכת מסורתית וחסרת סבלנות לפלורליזם הדתי הקיים בארה"ב.

סקר מקיף של מכון פיו על הקהילה היהודית בארה"ב, שפורסם לפני כחודש, מנבא שהעתיד יהיה מאתגר עוד יותר. על פי הסקר, ככל שיהודי ארה"ב צעירים יותר, כך הם מזדהים פחות עם יהדותם ועם מדינת ישראל. כך, בעוד 66 אחוזים מהיהודים האמריקנים קשורים לישראל, רק 48 אחוזים מהיהודים בני פחות מ־03 חשים כך. גורם נוסף שהביא לכעס משמעותי על ישראל ביהדות ארה"ב הפרוגרסיבי­ת, היה הקשר ההדוק בין טראמפ, שנוא נפשם, לבין נתניהו.

על תהום זו לא ניתן לגשר ביום אחד. אבל חילופי השלטון בישראל הם הזדמנות להתחיל בתהליך של ריפוי. כדי לעשות זאת, על הממשלה לאמץ שורה של צעדים מעשיים וסמליים. רבים מיהודי ארה"ב שכן רוצים קשר עם ישראל חשים שהיא מצידה "לא סופרת אותם". פנייה של בנט, בעצמו בן לעולים מארה"ב, אל הקהילה היהודית שם ושינוי הטון כלפיה, יכולים להיות צעד משמעותי ראשון בכיוון הנכון. לצד זאת, יש לנקוט גם צעדים מעשיים. לאחר שבג"ץ הכיר למעשה בגיור לא אורתודוקסי והסוגיה הנפיצה ירדה מן הפרק, מימוש סעיפי ההסכמים הקואליציונ­יים, המאפשרים כמה שינויים בהסדרי דת ומדינה ותמיכה ביהדות פלורליסטית, יכולים להועיל.

אחריות זו לא רובצת רק על ישראל. מנהיגים וארגונים בארה"ב שישראל יקרה להם, צריכים לפעול כדי לחזק את הזיקה אליה, בעיקר בקרב הדור הצעיר. אל מול קולות אנטי־ציוניים בשמאל הקיצוני שם, הם חייבים להשמיע קול פרו־ישראלי ברור. עליהם להכיר בכך שישראל אינה מימוש הפנטזיה הפרוגרסיבי­ת האמריקנית. מדינת ישראל היא בעלת גוונים וערכים שונים, ועם זאת, התמיכה בה לא צריכה להיות מותנית בזהות ערכית. גישור התהום בין ישראל לקהילה היהודית הגדולה בארה"ב הוא אתגר יהודי וציוני מהמדרגה הראשונה. הממשלה הנכנסת חייבת להיענות לאתגר.

חילופי השלטון הם הזדמנות להתחיל בתהליך של ריפוי. על הממשלה לאמץ שורה של צעדים מעשיים וסמליים. הממשלה הנכנסת חייבת להיענות לאתגר

 ??  ??

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel