Israel Hayom

פרופ' ארנון אפק

נתב"ג היה ונותר נקודת התורפה

- פרופ' ארנון אפק הכותב הוא משנה למנהל המרכז הרפואי שיבא, חבר בצוות מגן לישראל

לאחר תקופה של רגיעה, שבה היה נדמה כי הקורונה הפכה לבעיה של מדינות אחרות, המציאות טופחת על פניה של ישראל מנתב"ג ועד לבתי ספר ברחבי הארץ.

ההתפרצויות הנקודתיות של תחלואה בבתי ספר במודיעין ובבנימינה ובהופעה בבית שאן מזכירות לנו כי הקורונה לא חלפה מהעולם. בבריטניה, באיי סיישל ובאמירויות נרשמת עלייה חוזרת בתחלואה לממדים מדאיגים, למרות שיעור ההתחסנות הגבוה של האוכלוסייה.

התפשטות המוטציה ההודית במדינות אלה, בשילוב יעילות נמוכה של החיסונים דוגמת החיסון של אסטרהזניקה, גרמו לבריטניה, למשל, לדחות את מועד פתיחת המשק ליולי.

למזלנו, מדינת ישראל בחרה בחיסון של פייזר, שיעיל במניעת תח לואה הנגרמת מהווירוס המקורי מסין ברמה של 96% ובמניעת תחלואה הנגרמת מהווריאנט ההודי - ברמה של .88% עם זאת, במניעת תחלואה קשה, יעילות החיסון של פייזר עומדת על יותר מ 90% - הן נגד הווירוס המקורי והן נגד המוטציה ההודית. נתונים אלה מעידים יותר מכל על חשיבות החיסונים כאמצעי היעיל היחיד מפני התפשטות הווירוס.

כל עוד תימשך המגיפה בעולם, אנו צפויים לראות התפשטות של וריאנטים שיהיו יותר ויותר עמידים בפני החיסון. מבחינה ביולוגית, וירוסים כל הזמן עוברים שינויים גנטיים )מוטציות(, כשהמידבקים והעמידים יחסית לחיסון שבהם יהיו אלו שיתפשטו וידביקו יותר אנ שים. היתרון בחיסונים של חברות פייזר ומודרנה הוא שאפשר בקלות יחסית להתאימם למוטציות החדשות. בהתחשב בכך שמדינת ישראל חתמה על הסכם לרכישת חיסונים גם בשנת ,2022 ההערכה היא כי החיסונים החדשים יותאמו לווריאנטים החדשים.

בינתיים, הורים רבים מתלבטים בשאלה אם לחסן את ילדיהם בני .15-12 אף על פי שברוב המקרים התחלואה בילדים אינה חמורה, שי עור לא מבוטל של ילדים מחלימים מפתחים תסמונת פוסט קורונה, הכוללת חולשה, עייפות ואובדן חוש הטעם והריח, שיכולים להימשך אף חודשים.

כל עוד מקרי הקורונה בישראל היו בודדים, משרד הבריאות לא נקט עמדה נחרצת בנוגע לחיסון ילדים, למעט המלצה לחסן ילדים הסובלים ממחלות כרוניות, כאלה שבמשפחותיה­ם יש מדוכאי חיסון וילדים הטסים לחו"ל שייחשפו לרמות תחלואה גבוהות יותר בארצות היעד. יתרון נוסף לטסים לחו"ל הוא הפטור מחובת הבידוד למחוסנים ולמחלימים. כיום, עם התפשטות הווריאנט ההודי בישראל, ההמלצה השתנתה והצוות לטיפול במגיפות של משרד הבריאות מציע חיסון גורף של בני .15-12

לצד יתרונות החיסון וחשיבותו, מתחילת המגיפה ועד היום נותרו הכניסות לישראל מחו"ל, ובמיוחד מתחמי הבדיקות הרפואיות שבנמל התעופה, נקודת התורפה של מדינת ישראל, וכך גם היעדר אכיפה וז לזול של הציבור במילוי הנחיות הבידוד. כך למשל, אחת ההתפרצויות האחרונות אירעה בשל הורה שלא מילא אחר הנחיות הבידוד של ילדו.

ההתפרצויות הממוקדות בישראל צריכות לשמש תמרור אזהרה בפני קובעי המדיניות. כבר עכשיו הורתה ממשלת ישראל על גיוס מאות שוטרים שיסייעו בהגברת האכיפה. מומלץ כי תפעל בהקדם גם להכ נת מערך התמודדות לתרחישים מורכבים ולהתפרצויו­ת משמעותיות יותר. אבל החשוב מכל הוא שאנחנו, הציבור, נעשה את המאמץ לשמור על ישראל כאי ירוק בעולם.

 ??  ??
 ?? צילום: הרצי שפירא ?? בדיקות קורונה בבנימינה
צילום: הרצי שפירא בדיקות קורונה בבנימינה
 ??  ??

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel