Israel Hayom

נשיא בורח מבשורה

- עודד גרנות

במסיבת העיתונאים הראשונה שלו בטהרן היטיב אתמול הנשיא החדש, אברהים ראיסי, לדק לם את דף המסרים השלילי של פטרונו, המנהיג הרוחני, עלי חמינאי, לאמור: לא פגישה עם נשיא ארה"ב, לא ויתור על פרויקט הטילים הבליסטיים ולא הפסקת התמיכה במיליציות שמפעילה איראן ברחבי המזרח התיכון.

כצפוי, לא היו בדבריו שום בשורה מעודדת באשר לשינוי אפשרי במדיניות החוץ של איראן ושום סימן לנכונות להיפתח אל המערב. הוא גם מתח ביקורת על הממשלה היוצאת, שהקדישה, לטענתו, יותר מדי מזמנה לשיחות עם המעצמות ולניסיונות הידברות עם ארה"ב, ופחות מדי זמן לביסוס קשריה של איראן באזור.

התליין מטהרן לא ניסה להתנצל על חלקו כסגן התובע הכללי וכראש מערכת המשפט בהוצאות להורג המוניות של מתנגדי המשטר, וטען כי הס נקציות שהוטלו עליו בשל כך נבעו אך ורק מזה ש"מילא נאמנה את תפקידו כשופט".

אין לראות בעוינות של ראיסי ופטרונו כלפי ארה"ב

ובסירובו להיפגש עם ביידן או לדון על פרויקט הטי לים הבליסטיים איתות לכך שאיראן אינה מעוניינת בחזרה אל הסכם הגרעין. ההפך הוא הנכון. ראיסי נפגש אתמול עם שר החוץ היוצא וראש צוות המשא ומתן האיראני בווינה, מוחמד זריף, והורה לו להאיץ את המגעים לקראת חתימה.

איראן מקווה לרווח כפול מההסכם החדש. פעם אחת כאשר יתחדש יצוא הנפט והמיליארדי­ם יחלו לזרום אל קופת האוצר האיראנית המדולדלת. ראיסי אכן מעוניין שחלק מן הכספים הללו יוז רמו אל המשק האיראני כדי לבנות לעצמו בסיס תמיכה בציבור הרחב, שמאס בשחיתות השלטונית של האייתוללות ובאבטלה של יותר מ 40 אחוזים - דבר שגרם לכך שיותר מ 50 אחוזים מהבוחרים הדירו את רגליהם מן הקלפיות. יותר מ 10 אחוזים מהבוחרים הטילו לקלפי פתקים לבנים.

הרווח האחר שיצמח לטהרן מהסרת הסנקציות העתידית בעקבות חתימה על הסכם גרעין חדש אינו נושא בשורה חיובית לישראל ולמדינות האזור המתו נות. המשמעות: חידוש הסיוע הכספי והצבאי לחיז באללה ולמליציות הפרו איראניות הפועלות בעיראק, בסוריה ובמקומות אחרים. זאת, לצד הרחבת היקף הפיתוח והייצור של טילים בליסטיים; ומה שמדאיג יותר מכל - התקדמות מהירה יותר לעבר הפצצה.

בהקשר זה כדאי לשים לב למסמך שחיברו שלו שה בכירים לשעבר במערכת הביטחון, ובהם ראש אמ"ן לשעבר, האלוף אהרן זאבי פרקש. כל השלו שה, מעורים ובקיאים היטב בתחום הגרעין, מזהירים מפני חתימה של ארה"ב על הסכם חלש וגרוע פי כמה מקודמו, שיאפשר לאיראן להשיג נשק גרעיני בטווחי זמן קצרים מאוד.

קריאת המסמך מחייבת את ממשלת ישראל להגיע להידברות מהירה עם וושינגטון, לפני שייסגר חלון ההזדמנויות. המטרה: לנסות לשכנע את האמריקנים לבחון מחדש את הסעיפים הבעייתים ומעבר לכך, לקבל אור ירוק מארה"ב להמשיך לפעול בדרכים חשאיות לעיכוב תוכנית הגרעין. המחשבה כי ישראל תוכל לבדה לפתוח במתקפה צבאית נגד איראן, בלית ברירה, בלי ליידע מראש את ארה"ב ובלי לקבל את הסכמתה המוקדמת, אינה מעשית.

 ??  ??

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel