Israel Hayom

65 שנים אחרי: טייסת הקרב הראשונה חוזרת לרמת דוד

מפקד חיל האוויר הטיס את אחד המטוסים לבסיס הצפוני ● "המהלך ישפר את היכולת המבצעית" ● מפקד הטייסת: "עדיף שהמטוסים ירוכזו בצפון"

- לילך שובל

היסטוריה בחיל האוויר: 65 שנים אחרי שעברה טייסת 101 מרמת דוד לחצור, שבה אתמול טייסת הקרב הראשונה לבסיס חיל האוויר ברמת דוד. בחיל האוויר מדגישים כי המהלך צפוי לחסוך כסף, כמו גם לשפר את היכולות המבצעיות של החיל.

"בחיל האוויר חשבו שנכון לחזק את הציר המבצעי בצפון כי האיום מצפון גדל", אמר אתמול ל"ישראל היום" מפקד הטייסת, סא"ל ג'. "אל מול האיומים, הרבה יותר נכון שהטייסת תהיה בצפון בשגרה. דאגנו לכך שה מעבר לא יפגע במבצעיות של הטייסת, וכבר הלילה אנחנו יכולים לבצע פעי לות מבצעית אם נידרש", אמר.

בשנת 1948 הגיעו ראשוני מטוסי הטייסת, שהיו גם המטוסים הראשונים של חיל האוויר הישראלי, במבצע חשאי מצ'כיה, וכבר למחרת השתתפו בתקיפה שעצרה טור טנקים מצרי בצומת "עד הלום" הסמוך לאשדוד. הטייסת הש תתפה בכל מלחמות ישראל, וטייסיה רשמו יותר מ 160 הפלות, שהן שיא בחיל האוויר. כיום מפעילה טייסת 101 מטוסי ברק חד מושביים. ברמת דוד נמצאת כיום טייסת ,109 המפעילה גם היא מטוסי ברק, ובעוד כחודשיים תעבור לרמת דוד טייסת נוספת מחצור, טייסת ,105 המפעילה מטוסי ברק דו מושביים.

בכך בעצם יקובץ כל מערך ה"ברק" של חיל האוויר בבסיס אחד, לאחר שבחודשים האחרונים נסגרו שתי טייסות ברק אחרות ששכנו ברמת דוד - טייסת 117 וטייסת ,110 שהפעילו מטוסים ישנים יותר.

קצין בכיר בחיל האוויר אמר אתמול כי המהלך צפוי לחסוך לחיל האוויר כמה מיליונים בודדים בשנה, בין השאר בשל צמצום תקנים, ולפיכך ההשקעה בת שתיות לטובת קליטת שתי הטייסות

תחזיר את עצמה בתוך שנים בודדות.

העברת שתי הטייסות צפונה לא תו כננה בתוכנית ארוכת הטווח של חיל האוויר, ורק בחודש יולי שעבר, לפני פחות משנה, התקבלה ההחלטה בנושא.

במסגרת המעבר צפונה, המריאו מטוסי ה"ברק" של טייסת 101 מב סיס חצור, ושחזרו את ההיסטוריה של הטייסת. המטוסים החלו בטיסה לעבר בסיס תל נוף הסמוך, שם החלה הטייסת את דרכה המבצעית, משם טסו לצו מת עד הלום ודימו תקיפה מבצעית, עברו בבסיס בהרצליה ומשם טסו לת חנה הסופית - בסיס רמת דוד. את אחד ממטוסי הקרב הטיס לא אחר ממפקד חיל האוויר, אלוף עמיקם נורקין.

 ?? צילום: דובר צה"ל ?? מטוס "ברק" של טייסת 101
צילום: דובר צה"ל מטוס "ברק" של טייסת 101

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel