Israel Hayom

ללקק את האצבעות

"משחקי השף", רשת ,13 "בייק אוף" עונה ,11 ערוץ האוכל

- רז ישראלי עובר מסך

רק אתמול פרסמנו בעמוד זה ביקורת לא קלה של מבקר הטלוויזיה שלנו, ניר וולף, על שלוש תוכניות ריאליטי ישראליות שעושות בו שות לאינטליגנצ­יה, לצופים ולעצמן, כל אחת בדרכה.

הריאליטי "הקינוח המושלם" מתאים את עצמו לעידן האינ סטגרם וחלול בהתאמה; "הכוכב הבא" ממשיכה לעשות כות רות - בזכות שטויות שעשו המנחים שלה; הריאליטי "זוג מנצח ,"VIP שהגמר שלה שאליו הגיעו איגי ועתי ואדל ומאצ' )הש מות האמיתיים שמורים במערכת( שודר אמש, עשה יותר באזז בזמן הקורונה, אז נאלצה הפקת התוכנית להעתיק את הצילומים ממדינה למדינה, ואילו מששודרה לא הצליחה לייצר כותרות. המפתיע הוא שכל שלושת הפורמטים הללו ישראליים, כי בדרך כלל אלו הפורמטים המיובאים שלא עומדים בסטנדרטים שהורגלנו אליהם, בלשון המעטה.

גם הריאליטי הבריטי הנהדר "בייק אוף" זכה לגרסת זוגות יש ראלית, אבל יצא מהתנור לא אפוי. בכל זאת ניסו להחיות אותו עם עונה שנייה, מנחה חדשה וחזרה לפורמט של מתמודדים בודדים, אבל כבר היה מאוחר מדי.

יש דברים שפשוט עובדים כאן פחות טוב או לא עובדים פה בכלל. וזה בסדר גמור. ישראל היא לא בריטניה, גני יהושע הם לא אחוזה ויקטוריאני­ת, קרין גורן היא לא פרו לית' וקשת 12 זה לא ה .BBC בעונתה ה ,11 שמשודרת בישראל בערוץ האוכל ומחכה לכם לבינג' ב ,VOD הוכיחה הגרסה המקורית של "בייק אוף" שהיא מושלמת בדיוק כפי שהיא, דווקא בגלל השינויים שחלו בה. האופים בעצמם, בעונה שנאלצה להתאים את עצמה לתקופת הקורונה, הסכימו להס תגר באחוזה במשך שישה שבועות רצופים, עובדה שהקשתה עליהם. כמו כן, לנעליה של המנחה העולצת סנדי טוקסביג נכנס הקומיקאי מאט לוקאס )"הממלכה הקטנה"(.

מאט לא מחקה את דרכיה של קודמתו )ולא של קוד מותיה(, אלא מביא את עצמו, מוסיף את ההומור המחו צף המזוהה עימו, ואפילו את הקאצ' פרייזס המוכרים של הפור מט הוא מעביר במסננת המימיקה והאינטונצי­ה האופייניות לו. העובדה שאף אחד מהשינויים לא מפחית כהוא זה מההנאה מהתוכ נית, מעידה על חוזק הפורמט. האווירה עודנה נעימה והומוריסטי­ת, הצופה חש במתח בלי לסבול ממריחות, ומה שמעניין באמת בסופו של דבר זה התוצאות האפויות - ולעתים המפעימות - של המתמודדים.

מיותר לציין שבכל פרק יש הדחה, אבל היא אף פעם לא מרגישה נבזית או מכוערת, אלא עניינית ושקולה. יש עוד ריאליטי אחד שמשודר כעת בארץ, והוא שונה מכל התו כניות שהוזכרו לעיל. כמו קודמותיה, גם בעונה החדשה של "מש חקי השף", שכעת )עדיין( בשלב האודישנים שלה, אפשר לצפות בכיף, בלי להרגיש שצוחקים עליך או מזלזלים בך. השיפוט מק צועי ולא מתפלסף שלא לצורך; המתמודדים עברו כולם חוויות קשות )אלא מה(, אבל השיפוט העיוור מרסן את הדרמה ושומר על עניין; ההומור, גם כשהוא עוצר את התוכנית לדקות ארוכות - לפ חות עובד; ומירי בוהדנה היא עדיין המנחה הכי מתוקה בטלוויזיה. המסקנה ברורה: אותנטיות היא שם המשחק, אפילו כשמדובר בריאליטי. "בייק אוף" עובדת הרבה יותר טוב בבריטית, "הישרדות" בעברית נש מעת כמו ג'יבריש ו"משחקי השף" - פשוט עובדת.

קחו פורמט מצליח מארה"ב או מבריטניה, תעברתו אותו - ותקבלו יצור כלאיים שבקושי יודע ללכת; תמציאו פורמט משלכם, אותנטי, רגיש ומותאם למקום - ותקבלו ריאליטי שלא צריך לקרוא לעצמו "מושלם" או "מנצח" כדי להיות כזה.

 ??  ?? "בייק אוף". עובדת הרבה יותר טוב בבריטית
"בייק אוף". עובדת הרבה יותר טוב בבריטית
 ??  ??

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel