Israel Hayom

"גדר חיה" מגיע לבמה

ספרה של דורית רביניאן, שעורר סערה כשנפסל על ידי משרד החינוך, עולה • כהצגה בקאמרי האחראית לעיבוד יודעת: האהבה לא תמיד מנצחת

- מאיה כהן

רגע לפני שהקורונה התפרצה וגרמה לסגירת התיאטראות, הספיקו בתיאטרון הקאמרי לקיים חזרה גנרלית להצגה "גדר חיה", מחזה על פי ספרה מעו רר הסערה של דורית רביניאן.

עכשיו, אחרי הקפאה ארוכה, תעלה סוף סוף ההצגה על הבמה ביום שישי הקרוב, 25 ביוני. "גדר חיה" עוסק ברומן שמתפתח בין ליאת הישראלית לחילמי הפלשתיני, שנפגשים בניו יורק. הרומן מסתבך עם חזרתם הביתה, עד לסופו הטרגי. ב 2016 עמד הספר במרכזה של סערה תקשורתית לאחר שהתברר ששר החינוך דאז, נפתלי בנט, פסל את ההחלטה ללמד את הספר בבתי הספר.

בהצגה משחקים שחקנים יהודים וע רבים, ובהם אמיר חורי )בן זוגה לשעבר של השחקנית אלונה סער(, מוראד חסן, אביגיל הררי, שהם שיינר ושני שאולי. הבמאי הוא אילן רונן. את העיבוד של הספר למחזה עשתה נגה אשכנזי ,(37) שכבר עיבדה שני מחזות עבור תיאטרון גשר )"קיץ במריאנבד" ו"גוליבר"( וכעת כותבת מחזה לתיאטרון בית ליסין )"אמ ריקה" ע"פ סיפור של סביון ליברכט(. היא גם כתבה וביימה סרט בשם "מרחק הליכה" בכיכובן של חני פירסטנברג ודאנה איבגי, שייצא לקולנוע בשנה הבאה.

"המחזה 'גדר חיה' נולד מהרצון שלי לעבוד עם אילן רונן", מספרת אשכנזי. "הוא פנה אלי, לאחר שנפגש עם דורית רביניאן, ועשה את החיבור בין שתינו. היה חיבור טוב והחלטנו ללכת על זה. מאוד התחברתי לספר. חייתי עשור בארה"ב והרגשתי שאני רואה את עצמי בספר הזה בהרבה מובנים". איך הופכים ספר כזה למחזה? "זה לא פשוט. זה מצריך תהליך של חי פוש. יוצאים לדרך בלי לדעת לאן נגיע. יש רעיונות שונים, אבל בדרך מגלים כל מיני דברים על היצירה. היה לי ברור שליאת וחילמי הם לב ליבו של המחזה, וסיפור האהבה שלהם עומד במרכז. הספר עצמו כתוב בצורה כמעט קולנועית, ראיתי בעיני רוחי סצנות ודיאלוגים מהספר שעוברים לבמה כמו שהם". התעסקת בסערה שעורר הספר?

"הבלאגן עם משרד החינוך היה הרבה לפני שניגשתי לעבד את הספר, אבל ברור שאי אפשר להתעלם מההשלכות הפוליטיות של הסיפור הזה.

"מה שקרה לאחרונה בארץ בהקשר של יחסי יהודים ערבים רק נותן משנה תוקף לרלוונטיות של הסיפור הזה. זה סיפור יש ראלי ועם זאת מאוד אוניברסלי. אני חייתי עשר שנים בארה"ב, הייתי בזוגיות עם אמריקני נוצרי, ויש פערי תרבות ושפה. האם סיפור אהבה כמו של ליאת וחילמי היה יכול להתרחש בכל מקום אחר בעולם חוץ מניו יורק? אני מאמינה שהתשובה היא לא. זה סיפור עם סוף ידוע מראש ודד ליין ברור, למרות שכשצופים בהצגה מקווים שבסוף האהבה תנצח".

 ?? צילום: כפיר בולוטין ?? אביגיל הררי ואמיר חורי ב"גדר חיה"
צילום: כפיר בולוטין אביגיל הררי ואמיר חורי ב"גדר חיה"
 ??  ?? נגה אשכנזי
נגה אשכנזי

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel