Israel Hayom

קו הונדורס ירושלים

מעמיקים יחסים: הונדורס פתחה שגרירות בבירה וחתמה על הסכם לשיתוף פעולה בבריאות, בחקלאות ובחינוך ● רה"מ בנט: "אתם ידידי אמת" ● הנשיא הרננדס: "הקשר עם ישראל הביא ברכה לארצי"

- אריאל כהנא כתבנו המדיני גילוי נאות: ד"ר מרים אדלסון היא מו"ל "ישראל היום". משפחת אדלסון היא הבעלים של החברה המחזיקה במניות "ישראל היום"

הנוכחים בטקס חנוכת שגרירות הונדורס בירושלים אתמול התקשו להסתיר את התרגשותם. בכל זאת, לא בכל יום נוטעת מדינה גדולה וחשובה שורשים בבירת ישראל.

ההתרגשות ניכרה היטב גם בפגישתו של ראש הממשלה נפתלי בנט עם נשיא הונדורס, חואן אורלנדו הרננדס, בלשכת ראש הממשלה לרגל חנוכת השגרירות. המנהיגים נפגשו בארבע עיניים, ולאחר מכן קיימו פגישת עבודה בהשתתפות שר החוץ יאיר לפיד ושרי החוץ ורשות המסים של הונדורס. בתום הפגישה חתמו שרי החוץ על מזכר הבנות בין המדינות, המתייחס לקידום שיתופי פעולה בחקלאות, בניהול מקורות מים, בבריאות, בחינוך ובפיתוח חדשנות. נוסף על כך, נחתם הסכם העסקת בני ובנות הזוג של נציגים דיפלומטיים, מנהליים, קונסולריים וטכניים במשלחות דיפלומטיות, בעבודה מחוץ לשגרירות. לאחר מכן הגיע הטקס לשיאו, כאשר חנכו המנהיגים את השגרירות הטרייה בבירה.

"ברוכים הבאים לבירה הנצחית שלנו, ירושלים", אמר בטקס ראש הממשלה בנט, "הסכמי שיתוף הפעולה, שעליהם נחתום עכשיו, הם מפגן נוסף לידידות העמוקה ולקשר העמוק בין המדינה היהודית לבין העם והמדינה ההונדורנית בהנהגתך". ראש הממשלה אמר לנשיא הרננדס כי הוא "ידיד אמת של ישראל. אתה תירשם בדפי ההיסטוריה כמי שעשה מעשה אמיץ ונכון למען ישראל. תודה לך".

"בזכותכם הצלנו חיים"

בנט הוסיף כי שיתוף הפעולה בין שתי המדינות "מגוון מאוד - החל מסחר, חקלאות ומים וכלה בסוגיות מדיניות וביטחוניות. בשנה האחרונה התייצבנו כולנו יחד להילחם בנגיף הקורונה, ועדיין כל מדינה בדרכה מתמודדת עם המגיפה. יש לנו גם מטרה להעמיק את שיתוף הפעולה, וסיכמנו על הרחבה לתחומי ההיי־טק והסייבר ולתחומים נוספים".

בנט שיבח את הנשיא הרננדס על כך שבהנהגתו, הונדורס צידדה בישראל בעקביות במוסדות הבינלאומיי­ם, "גם כשזה לא תמיד פופולרי, ולפעמים גם כרוך בתשלום מחיר. זו העדות לחברות - הנכונות לבצע פעולות, כולל תשלום מחיר. אני רוצה להודות לך ולציבור בהונדורס על התמיכה הזו. ראינו את זה גם לאחרונה במבצע שומר החומות, שבמהלכו שיגר חמאס אלפי רקטות לעבר אזרחי ישראל, תוך כדי שהוא משתמש בציניות בציבור בעזה - נשים, ילדים ומבוגרים - בתור מגן אנושי. זה פשע מלחמה כפול: ירי על אזרחי ישראל ופגיעה מיידית בתושבי עזה. לצערנו, במקום להשקיע בחינוך, בתשתיות, בפיתוח כלכלי, חמאס בוחר להשקיע בטרור".

בנוגע למדיניות הממשלה החדשה מול עזה, אמר בנט כי הכלל פשוט: "הם ייבחנו לא במילים אלא בפעולות. אדוני הנשיא, אנחנו נחתום עכשיו על ההסכמים להרחבת שיתוף הפעולה בין המדינות, ואני משוכנע שההסכמים האלה והידידות שלך ייקחו את היחסים בין המדינות לשיאים חדשים של שיתוף פעולה".

הנשיא הרננדס, מצידו, ציין כי מיום כניסתו לתפקידו, לפני שבע שנים, הורה על מהפך חיובי ביחסי המדינות. "הידידות עם ישראל היתה ברכה עבור ארצי", אמר, "שיתוף פעולה בביטחון, סיוע חירום לאחר שנפגענו בשנה שעברה משני הוריקנים הרסניים מאוד וגם תרומת חיסוני קורונה". עוד אמר הנשיא הרננדס כי שיתוף הפעולה עם ישראל בתחומי הביטחון "סייע להונדורס להציל עשרות אלפים. הורדנו את שיעור מעשי הרצח ב־06 אחוזים". בנאומו הודה הרננדס גם ליו"ר ארגון

IAC נתי סיידוף, ליו"ר הקודם שון אבן־חיים ולד"ר מרים אדלסון, שבמטוסה הובאו לישראל אמו, אחותו ובכירים בממשלתו.

"אין בידוד מדיני"

בטקס המרשים השתתף גם ח"כ אופיר אקוניס, שהדגיש כי "פתיחת השגרירות הרביעית בירושלים היא הישג מובהק של ממשלות הליכוד". לדבריו, "אחרי העברת השגרירות האמריקנית לבירה, אמרתי שזאת רק ההתחלה - ודחיתי את כל התחזיות בנוגע להבערת האזור ולבידוד ישראל מהעולם. זו הוכחה נוספת להצלחת מדיניות החוץ של הליכוד".

 ?? צילום: עמית שאבי ?? רה"מ בנט והנשיא הרננדס, אתמול בטקס
צילום: עמית שאבי רה"מ בנט והנשיא הרננדס, אתמול בטקס

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel