Israel Hayom

עולים לשלוש

ה 3X3 נחשב תמיד ל"בן הדחוי" של הכדורסל ● בפיב"א הצליחו לשנות זאת ולהפוך אותו לפסטיבל חובק עולם שמגלגל מאות אלפי יורו ● החל מהיום ישראל מארחת את מוקדמות אליפות אירופה - וחולמת על מקום באולימפיאד­ה של 2024

- יעקב מאיר

לאורך שנים משחק ה 3X3 נחשב ל"בן הדחוי" של ענף הכדורסל, וחוץ מתחרות רשמית גדולה שהתקיימה בארה"ב ב 1989 כמעט לא ניתן היה למ צוא אותו במסגרות תחרותיות רשמיות בכירות. לפני כ 14 שנה קיבלה פיב"א החלטה לקדם ולפתח את ה ,3X3 אך מאז ההחלטה ועד הת חלת הפעולות בנושא חלפו כמה שנים. ב 2010 התרחשה קפיצת מדרגה מש מעותית כשהמשחק היה חלק מאולימפיאד­ת הנוער בסינגפור.

המאמצים נשאו פרי, ולפי האתר הר שמי של פיב"א כיום כדורסל 3X3 הוא ענף הספורט העירוני המוביל בעולם. ב 2017 הושק טורניר בינלאומי חדש לנבחרות לגברים ולנשים עד גיל ,23 וגם בגילים הצעירים של נוער ונערים מתקיימות בכל שנה אליפויות אירופה ועולם. ביוני 2017 חלה עליית מדר גה נוספת, כשהוועד האולימפי הבינ לאומי הודיע באופן רשמי כי לראשונה בהיסטוריה ייכלל ה 3X3 באולימפיאד­ה שתתקיים בקיץ הקרוב בטוקיו.

ל 3X3 אין ליגות מקומיות, והתח רותיות ברמת הקבוצות מחולקות לש לוש קטגוריות. הראשונה היא עריכת טורנירים מקומיים שמעלים את הדירוג של המדינות השונות בפיב"א. הקטגו ריה הבאה היא טורנירים ברמה ארצית, שבהם משתתפים המנצחים מהטורני רים המקומיים.

הקטגוריה העליונה יותר היא טורני רי הצ'לנג'ר. 16 טורנירים כאלה נער כים השנה, ובהם משתתפות המנצחות מהטורנירים הארציים. מנצחת טורניר צ'לנג'ר נכנסת לליגת מאסטר, שבה כבר משתתפים ספורטאים מקצוענים, וכל קבוצה שזוכה בטורניר כזה מר וויחה סכומי כסף נאים שעשויים להגיע למאות אלפי יורו בחישוב שנתי. סביב כל טורניר מאסטר מתקיימת תעשייה שלמה כגון פסטיבלים, תחרויות כישו רים ועוד פעילויות מסחריות.

במהלך העונה מתקיימים 12 טורני רי מאסטר, בין השאר בברזיל, במקסי קו, בקנדה, בסין, בהונגריה ובארה"ב. בסוף השנה מתקיים טורניר הגמר בדו חא, ושם מוכתרת אלופת העולם לק בוצות. בסרביה ובארה"ב, בכל אחת מהן, יש שלוש קבוצות מקצועניות, בקרואטיה ובסלובניה שתיים ובברזיל יש שתי קבוצות בכירות. הקבוצה הטו בה בעולם בשנים האחרונות היא נובי סאד הסרבית.

ה 3X3 הוקם בישראל ב 2008 על ידי מאמן הכדורסל אילן קובלסקי, כיום מאמן נבחרות ישראל בגברים ובנשים. הוא נחשב ל"משוגע לדבר" בארץ והקים נבחרות בגילים הצעירים שהשתתפו באליפויות עולם ואירופה.

בשנים האחרונות איגוד הכדורסל לקח את הענף כפרויקט מיוחד ומי נה את ערן עטיה, רכז האגף המקצועי באיגוד, לעמוד בראשו. "מאז שהענף הוכרז כספורט אולימפי, האיגוד החליט לקחת את זה צעד אחד קדימה", מספר עטיה, "הוקצו משאבים גדולים והוקמו קבוצות שיתחרו ברמה הבינלאומית. יש לנו תוכנית מסודרת לארבע שנים כדי שנעמוד ביעד - נבחרת ישראל באולימפיאד­ה ב ."2024

כחלק מפיתוח הענף, הביא האיגוד לארץ את מוקדמות אליפות אירופה לבוגרים, שייערכו היום ומחר בנמל ת"א. 28 נבחרות הכוללות כמאה שח קנים ושחקניות מ 15 מדינות ברחבי אירופה יתמודדו על כרטיסים לתחרויות הגמר שייערכו בספטמבר בפריז. ביום שני תחל תחרות עולמית לנבחרות עד גיל 23 שתימשך שלושה ימים.

פנאתינייקו­ס נפרדה מקטש

זה היה באוויר ואתמול הפך לרשמי: פנאתינייקו­ס הודיעה כי עודד קטש לא ימשיך בתפקיד המאמן בעונה הבאה למרות שהוביל את הקבוצה לזכייה בדאבל. הירוקים יפצו אותו בעקבות היציאה מההסכם בין הצדדים, שכלל אופציה לעונה נוספת.

בתוך כך, המאמן סטפנוס דדאס צפוי לעזוב את הפועל חולון ולהתמנות למא מנה של א.א.ק אתונה.

 ?? צילום: עודד קרני, איגוד הכדורסל ?? נבחרות הגברים והנשים של ישראל ב 3X3
צילום: עודד קרני, איגוד הכדורסל נבחרות הגברים והנשים של ישראל ב 3X3
 ??  ??
 ??  ??
 ??  ??

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel