Israel Hayom

יש לוחמה מדינית נגדנו; כל שגרירות היא מוצב קדמי

עם רזומה של 30 שנים בשירות הדיפלומטיה הישראלית, לרון פרושאור יש מספיק ניסיון כדי להתריע על מצב חירום בשירות החוץ: "אנחנו נלחמים בלי תחמושת" ● בראיון לרגל צאת ספרו החדש, הוא נזכר במאמציו כשגריר באו"ם להרגיע את הנשיא מורסי, כדי שלא יבטל את הסכמי השלום עם מצ

-

"אנחנו נוטים לייחס למושג 'כבוד לאומי' משמעות לאומנית, אבל יש לו חשיבות. כשאתה מתנצל על מעשה צודק, כמו למשל עצירת משט המרמרה, מה המסר לחיילים שלחמו שם? מה שנשאר בזיכרון הוא 'ישראל התנצלה'"

לשיטת חמאס המהלך הישראלי היה בריחה מתוך חולשה, שמאשררת שאפשר וצריך להמשיך בדרך האלימות".

ולא רק מהגישה הפלשתינית התפכח הדיפלומט הב כיר, אלא גם ובעיקר ממדינות אירופה הנאורות כבי כול. "חשבנו שמדינות העולם יראו בעין יפה את הצעד הישראלי האמיץ וישנו במשהו את הפרדיגמה האנטי ישראלית שלהן. אז חשבנו", הוא כותב.

האכזבה מהדמוקרטיו­ת המערביות, אלה שמכונות במ שרד החוץ "Like ‪minded countries"‬ ודוגלות בערכים ליברליים כביכול, היא המסר המרכזי שעולה מהספר ומהראיון. "לא סטנדרט כפול יש בקהילה הבינלאומית אלא משולש. אחד כלפי רוב מדינות העולם שהן לא דמוקרטיות, ואפשר לומר שמהן לא מצפים. רף שני של דרישות מופנה כלפי הדמוקרטיות. אבל סטנדרט שלישי ומיוחד מופנה כלפי ישראל. זהו רף ייחודי וכל כך גבוה שלמעשה אינו ניתן להשגה". למשל? "אם יורים טילים אז אומרים שלישראל יש זכות להגן על עצמה, אבל לא באמת מאפשרים לך לפגוע בטרוריסטים. את כל הפעולות אתה עושה עם יד אחת קשורה מאחורי הגב, כשברקע האיום שהחיילים והק צינים שלך ייעצרו כשהם יוצאים מגבולות המדינה. או למשל, המנהרות של חיזבאללה. מדובר בהפרה ברורה של החלטות מועצת הביטחון אבל במועצה - דומייה.

"או למשל פקחי יוניפי"ל, שמוצבים בלבנון מטעם האו"ם ומדווחים באופן קבוע על הטיסות של ישראל מעל שמי לבנון. אבל כמו שלושת הקופים, הפקחים לא הבחינו אפילו פעם אחת בהפרת הפסקת האש מצד חיזבאללה. אני יכול לתת לך פה עוד רשימה ארוכה של דברים שפשוט לא ייאמנו, אשר רק ישראל היא זו שסובלת מהם".

"לענות על כל מתקפה"

כשפרושאור מדבר על הסטנדרטים האחרים הנהוגים כלפי ישראל, הוא קושר זאת בצביעות שנמצאת בשור שי היחס מצד מדינות אירופה. "אנחנו מדברים בעיקר על הצביעות של מערב אירופה, אף כי התופעות האלה כבר חוצות את האוקיינוס לארה"ב. יש פה שלוש קומות. בקומת הבסיס גרה אנטישמיות לטנטית, מובנית. זה חלק מהדנ"א של המערכת האירופית. בקומת המגורים גר תסביך האשם הכפול. חלק ממנגנון ההכאה על חטא על מה שנעשה ליהודים בשואה ועל השלטון הקולו ניאלי. את רגשות האשם שלה, אירופה שמה על ישראל. בקומה השלישית מצויים פערי התפיסות. כמו אירופה, ישראל מצדדת בערכים דמוקרטיים ופלורליסטי­ם. אבל בנוגע למדינת הלאום, שבה הישראלים תומכים וממנה האירופים מסתייגים, יש התנגשות. יש התנגשות גם בין ערכי זכויות הפרט לביטחון הלאומי". אתה אומר שמפלים אותנו לרעה בקהילה הבינ לאומית. תן לי בבקשה דוגמאות מניסיונך.

"כשמנהיג מפלגת הלייבור בבריטניה אומר שאני כש גריר כותב נאומים עבור חברי פרלמנט בריטים - דבר שאין לו קשר למציאות - זה בעצם לומר 'היהודים שו לטים בבריטניה'. כאשר באקדמיה ובתקשורת בבריטניה ובארה"ב, עושים לישראל דה לגיטימציה ודמוניזציה. כאשר במועצת זכויות האדם יש סעיף ייחודי בלעדי לישראל כאילו אצלנו יש יותר הפרות אדם מכל מקום אחר בעולם, וכאשר אותן מדינות אירופיות תומכות בכך או משלימות עם קיומו. כאשר אף לא אחת מהקבוצות

המרכיבות את האו"ם מוכנה לקבל את ישראל לשורותיה במשך עשרות שנים, וגם כאשר יש קבוצה שכבר מקבלת אותנו, היא מגבילה את פעילותה של ישראל בה. למה? ככה. כאשר מדינות אירופיות מצביעות באונסק"ו בעד החלטה הקובעת שלעם היהודי אין זיקה לכותל ולעיר העתיקה - אלה דברים בלתי נתפסים". בתקופתך באו"ם סירבת להשלים עם המציאות הזו.

"נכון. כאשר הבנתי מה קורה בזירה הזו ההנחיות שלי למשלחת היו ברורות. לא משאירים מתקפה ללא מענה. נגמר העידן שבו הדיפלומט הישראלי רושם בפנקס מה שנאמר בדיון ומדווח למטה בירושלים. דרשתי מכולם להגיב במקום ולהתקיף בחזרה. בשנינות, בסרקזם, אבל לגבות מחיר, ואם אפשר - לעשות זאת בשפה של המדינה התוקפת. היו לי לא מעט דוברי ערבית במשלחת והם הביכו את סעודיה, קטאר וסוריה ועוד מדינות ערביות, יותר מפעם אחת". אם כבר הזכרנו את מדינות ערב, אתה טוען בספר שכלל אין שלום בין ישראל לבין ירדן ומצרים.

"אני מגדיר את היחסים בינינו לבין שתי המדינות האלה כאי לוחמה צבאית. יש כמובן קשרים ביטחוניים והם חשובים מאוד. אבל מה שנדרש, וזו תשתית היחסים שיש לנו עם מדינות המפרץ, הם מגעים בין העמים, בין האנשים. תיירות, אקדמיה, חילופי נוער, עסקים - זהו מארג היחסים שצריך להיבנות לאורך זמן".

ירדן ומצרים לא רוצות בכך. אתה מספר עד כמה מובארכ מרח אתכם כשהעליתם את הבקשות האלה וכיצד למעשה אנחנו הפילגש של המזרח התיכון. "צריך למצוא דרך שתביא לכך שזה ישתלם להם ולא להרים ידיים". למה הכבוד הלאומי הוא ערך חשוב?

"אנחנו נוטים לייחס למושג הזה משמעות לאומנית, אבל לכבוד לאומי יש חשיבות פנימית וחיצונית. כשא תה מתנצל על מעשה צודק, כמו למשל בעצירת משט המרמרה, מה המסר לחיילים ולקצינים שלחמו שם? גם בינלאומית, מה שנשאר בזיכרון הוא 'ישראל התנצלה'". אובאמה דרש את ההתנצלות... "בדיעבד אני חושב שישראל לא היתה צריכה לה תנצל". √

 ??  ??
 ??  ?? "רשימה ארוכה של אפליה". פקחי או"ם בגבול לבנון
"רשימה ארוכה של אפליה". פקחי או"ם בגבול לבנון

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel