Israel Hayom

"על ישראל להחריף את המאבק בהסכם הגרעין"

ברקע התקדמות הבית הלבן להסכם מול איראן - ראש מכון מחקר יהודי־אמריקני מבהיר: "מחוקקים רבים אינם בקיאים בנושא, ועמדה ישראלית נחרצת יכולה לסייע"

- אריאל כהנא

בעוד ארה"ב שועטת לעבר הסכם מחודש עם איראן: מתרבות הקריאות לישראל להחריף את המאבק בנושא.

ד"ר מייקל מקובסקי, ראש "המכון היהודי למען ביטחונה הלאומי של ארה"ב ,")JINSA( קורא לממשלת ישראל להציג התנגדות ברורה להסכם הגרעין המתגבש, ובפרט אם הצדדים אכן יגיעו לכדי הסכמות. מקובסקי, שמנהל שנים רבות את המכון, ונחשב לבעל השפעה בוושינגטון, מסיים היום הובלת שתי משלחות של בכירים במערכות הביטחון של ארה"ב. המשלחות נפגשו עם בכירים ישראלים, ובכלל זה עם ראש הממשלה בנט, שר הביטחון גנץ והרמטכ"ל אביב כוכבי. האורחים האמריקנים אף סיירו, בין היתר, במנהרות חיזבאללה וחמאס. בשיחה עם "ישראל היום" סיפר מקובסקי כי המפגשים היו "מוצלחים ומרשימים".

בתשובה לשאלה על אודות הקשר שבין ארה"ב לישראל, אומר מקובסקי: "ישראל צריכה להציג בבירור את עמדתה השוללת את ההסכם המתהווה". הוא מציין כי הוא עצמו התנגד להסכם הגרעין המקורי 2015־ב ולדעתו גם כעת אסור לארה"ב לשוב אליו.

לדבריו, "הסוגיה הזו היא עניין קיומי עבור ישראל, וזכותה להשמיע את קולה כמדינה ריבונית. אנשים רבים באמריקה, שאכפת להם מי

ד"ר מקובסקי: "אנשים רבים באמריקה שאכפת להם, רוצים לדעת מה עמדתה של ישראל. למדינה היהודית יש קול חשוב בדיון הזה"

שראל ומאמריקה, רוצים לדעת מה עמדתה של ישראל. לישראל יש קול חשוב בדיון הזה".

מקובסקי הוסיף כי "אם בתקופה הנוכחית, טרם חתימת ההסכם, בישראל חשים שהממשל מקשיב לעמדתם - אזי יש אולי היגיון בהצגת התנגדות שאינה קולנית מדי. אבל אם בישראל חשים שאין הקשבה מצד הממשל לסוגיות שהיא מעלה, ובפרט אם ייחתם הסכם, ישראל יכולה וצריכה לבטא בקול קם וברור את התנגדותה. היא צריכה לעשות זאת בכבוד, אבל עומדת לה זכות מלאה לנקוט את הגישה הקולנית של נתניהו". הוא הסביר כי יש רבים בארה"ב, ובכלל זה בקונגרס, שאינם בקיאים מספיק בסוגיה, ולכן העמדה שישראל תציג יכולה לסייע להם לגבש את עמדתם. הוא מדגיש כי "ניתן להניח שלהסכם החדש, אם ייחתם, לא יהיה רוב בקונגרס. בהנחה שכל הרפובליקני­ם מתנגדים להסכם, ולאור העובדה שיש לא מעט דמוקרטים שהתנגדו להסכם המקורי - נראה שבבית הנבחרים ובסנאט יש יותר מתנגדים מתומכים. זה נכון שההסכם לא יגיע לאישורם, ועדיין - עמדתם חשובה ולכן גם הקול שתשמיע ישראל חשוב ועשוי להשפיע".

 ?? צילום: רויטרס ?? שיחות הגרעין בווינה, בשבוע שעבר
צילום: רויטרס שיחות הגרעין בווינה, בשבוע שעבר
 ??  ?? ממשלת ישראל בישיבתה בשבוע שעבר
ממשלת ישראל בישיבתה בשבוע שעבר

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel