Israel Hayom

גרמניה מציגה: הקלות לצאצאי נרדפי הנאצים

משמעות ההחלטה: בני הדור השני והשלישי יוכלו לבקש אזרחות גרמנית ● סערה בפולין בעקבות התבטאויות לפיד: "לא אחראים בשום צורה לשואה"

- אלדד בק, בהכנת הידיעה השתתף אריאל כהנא

הבונדסטאג הגרמני אישר ביום שישי תיקון לחוק האזרחות, המאפשר הקלות רבות בקבלת אזרחות גרמנית לצאצאי נרדפי הנאצים - בכלל זה יהודים.

ההקלות החדשות מאפשרות גם לצאש צאים של נרדפי נאצים, שהנאצים מנעו מהם אזרחות גרמנית או שנשללה מהם אזרחות גרמנית כשקיבלו אזרחות אחרת - בכלל זה גם ילדים לאימהות גרמניות, לקבל אזרחות גרמנית.

הרשויות בגרמניה המשיכו בשנים האחרונות להערים קשיים בפני צאצאי נרדפי הנאצים, שהגישו בקשות לאזרש חות גרמנית.

בתוך כך, תגובות נזעמות נרשמו בפולין סביב התקפתו של שר החוץ, יאיר לפיד, על התיקון המוצע לחוק החזרת הרכוש, שעבר בפרלמנט הפולני בקריאה שנייה בשבוע שעבר.

כזכור, ביום חמישי שעבר הקונגרס הפולני אישר טיוטה של חוק שבמרכש זו הגבלת הזמן לתביעות בגין החזרה של רכוש אשר נתפס בתקופת מלחמת העולם השנייה בידי הנאצים ולאחר מכן על ידי ברית המועצות לתקופה של עד 30 שנה. צעד זה עלול לפגוע ביכולות של ניצולי שואה וצאצאיהם לתבוע את רכושם בחזרה.

החוק עדיין ממתין לאישורו של הסנאט המקומי.

לפיד תקף באופן קשה את הפולש נים ואמר: "ישראל תעמוד נגד החוק כחומה בצורה. החוק אינו מוסרי ובלש תי נתפס".

בהודעה חריפה שפרסם ביום שישי משרד החוץ הפולני נאמר, מבלי לציין את שמו של לפיד במפורש: "פולין רושמת בדאגה את ההצהרות של הצד הישראלי בנוגע לתיקון קוד הנהלים האדמיניסטר­טיביים. ההעש רות הללו מעידות על בורות בנוגע לעובדות ולחוק הפולני. פולין אינה אחראית בכל אופן שהוא לשואה". הממשלה הפולנית הבהירה שהתיקון לחוק מתחייב מפסק דין שקיבל בית הדין החוקתי של פולין בשנת 2015 וקובע שיש צורך להגביל את הזמן שבו ניתן להכריז על ביטולן של החלטות אדמיניסטרט­יביות לא חוקיות, גם בעש ניין החזרת רכוש, לש03 שנה בלבד. ישש ראל, ארה"ב וארגונים יהודיים התריעו שאם החוק יעבור - הוא יהווה פגיעה קשה בזכויותיהם של ניצולי שואה, צאש צאיהם וקרובי קורבנות שואה.

 ?? צילום: גדעון מרקוביץ' ?? לפיד
צילום: גדעון מרקוביץ' לפיד

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel