Israel Hayom

שיא של 30 שנה: האינפלציה בארה"ב ממשיכה לזנק

הבנק המרכזי בארה"ב מעריך שמדד הליבה קפץ ב 3.4% במאי האחרון - הרבה מעל הציפיות ● בשנה האחרונה רכיב האנרגיה במדד זינק ב 27% ● הבורסה שוב מזנקת: S&P שובר שיא

- גלעד צוויק

האינפלציה בארה"ב ממשיכה לנסוק ושוברת שיא של כמעט שלושה עשורים.

ביום שישי האחרון פורסם כי מדד הליבה למחירי ההוצאות לצריכה אישית )אנרגיה ומזון( - אינדיקטור מרכזי לקובעי המדיניות ולאנשי הבנק המרכזי הפדרלי להערכת האינפלציה אשתש טיפס בחודש מאי האחרון 3.4%שב בהשוואה לתקופה המקבילה קד. מדובר בעלייה הגדולה ביותר מאז .1992

בהשוואה לאפריל מדובר בעליית מדד של .0.5% רכיב האנרגיה במדד עלה ביותר מש%72 בשנה החולפת. המדד הבוחן את כלל הוצאות הצריש כה האישית עלה כמעט בש%4. בפד ממשיכים להרגיע כי מדובר במגמה זמנית הנובעת מהתאוששות המשק עם היציאה מסגרי הקורונה, כמו גם מתקלות בשרשרת האספקה של מוש צרים, בעיקר מכיוון סין.

מכניסים פחות

במקביל, היקף ההוצאות של האמש ריקנים בחודש החולף לא השתנה - מתחת לתחזיות שצפו עלייה של 0.4% במדד זה. מנגד, ההכנסה האישית ירדה בש%2, לעומת ציפיות לירידה של .2.7% בסקר כלכלי שנערך ברשת

פוקס, הביעו 83% מהאמריקנים חשש גדול מאוד מהאינפלציה הגואה; 77% הביעו דאגה מכוונת ממשל ביידן להש עלות מסים, וש%47 משיעורי האבטלה והתעסוקה.

למרות הדאגה הגוברת, בוולשסטריט המסכים ממשיכים להיות ירוקים: מדד

S&P רשם בשישי האחרון שיא חדש כשטיפס 4,280של נקודות וסגר את השבוע הטוב ביותר שלו מאז חודש פברואר. הדאו ג'ונס רשם גם הוא עלייה של ,0.7% בעוד נאסד"ק נותר כמעט ללא שינוי עם ירידה מזערית.

הביטקוין רשם בשבוע האחרון יריש דה של יותר מש%21 ונסחר בכש6.13 אלף דולר ליחידה - מחצית משיאו לפני יותר מש3 חודשים, אך פי 10 מהשפל שאליו הידרדר בשיאה של הקורונה לפני כשנה וחצי.

מרגלים בטיקטוק

בתוך כך, עובדת לשעבר באפליש קציית טיקטוק בלוס אנג'לס סיפרה לשCNBC כי החברה נשלטת בפוש על על ידי החברה האם מסין - "בייטדאנס" - בניגוד להצהרות הרש שמיות של טיקטוק. לטענת טיקטוק, הם לא מורשים לחלוק מידע עם שום גורם, כולל לא עם בייטדאנס.

לדברי העובדת לשעבר, החבש רה מסין היתה מעורבת באופן עמוק בקבלת ההחלטות גם בלוס אנג'לס, והעובדים נדרשו להתאים את זמני העבודה לשעות העבודה בסין.

העובדת, וארבעה נוספים ששוחחו עם ,CNBC הביעו חשש כי לחברה האם הסינית יש גישה חופשית לפש רטיהם של המשתמשים האמריקנים באפליקציה. לדברי מומחים אמריש קנים, מדובר בפתח מסוכן ביותר של מתן גישה למשטר הקומוניסטי בבייג'ין - המחייב חברות הפועלות בשטח סין לשתף עימו פעולה לצורש כי מודיעין - לפרטיהם האישיים של מיליוני אמריקנים, לצורכי איסוף מידע ומעקב.

בפד ממשיכים להרגיע כי מדובר במגמה זמנית הנובעת מהתאוששות המשק עם היציאה מסגרי הקורונה, כמו גם מתקלות בשרשרת האספקה של מוצרים, בעיקר מכיוון סין

 ?? צילום: אי.אף.פי ?? שוק בניו יורק
צילום: אי.אף.פי שוק בניו יורק

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel