Israel Hayom

התועלת מהחיסונים היא עצומה, ואילו הסכנה - זניחה

- ד"ר איתי פסח הכותב הוא מנהל בית החולים ספרא לילדים במרכז הרפואי שיבא

מבצע החיסון הלאומי המוצלח נגד הקורונה במדינת ישראל עומד בימים אלה למבחן, לנוכח התפשטות זן דלתא והעלייה במספר הנדבקים בווירוס.

מאז יום שלישי ועד אתמול בבוקר אובחנו 348 מאומתים חדשים לקורונה. עם זאת, מספר החולים באורח קשה נותר נמוך ועמד על .26 רוב הנדבקים בזן דלתא הם לא מחוסנים. עם זאת, גם מחוסנים יכו לים להידבק בזן זה, משום שיעילות החיסון של פייזר נגד הדבקה בזן דלתא עומדת על .85% אלא שבניגוד ללא מחוסנים, שעלולים לחלות באורח קשה, מחוסנים הנדבקים בזן דלתא צפויים לחלות באורח קל בלבד ולעיתים אף להיות אסימפטומטי­ים. זאת משום שיעילות החיסון של פייזר נגד תחלואה קשה עומדת על 95% - גם במקרה של הדבקה בווירוס המקורי וגם אם נדבקתם בזן דלתא.

השילוב של זן מדביק יותר והגנה פחות טובה של החיסון במניעת הדבקה, מוביל להתפרצויות של תחלואה בדומה לאלה שנצפו לאחרונה באזורים שונים ברחבי הארץ. כתוצאה מכך, אנו ממשיכים להתרחק מחיסון עדר. יש שיטענו כי כל עוד שיעור החולים באורח קשה נמוך ולא קיימת סכנה להיווצרות עומסים קשים על מערכת הבריאות, אפשר להסתפק בחובת עטיית מסיכות בחללים סגורים ובהקפדה על נוהלי הבידוד בקרב מי שנדרשים לכך.

למרבה הצער, צעדים אלה אינם מספיקים, על אחת כמה וכמה לנוכח היעדר אכיפה מספקת ושיתוף פעולה חלקי מצד הציבור. יתרה מזאת, אם יש שיעור חשוב שלמדנו עד כה מהמגיפה, הרי הוא לא להמתין לרגע שבו יהיה מאוחר מדי ולפעול כבר עכשיו כדי להגדיל את שיעור המתחסנים, ולצמצם עד כמה שאפשר את כניסת המוטציות השונות לישראל דרך נתב"ג באמצעות הסברה ואכיפה.

עד כה חוסנו יותר מ 5,500,000 ישראלים במנה השנייה של החיסון. כל עוד יש חלק לא מבוטל באוכלוסייה שאינו מחוסן, בעיקר ילדים ובני נוער, הקורונה לא תיעלם. בית החולים ספרא לילדים במרכז הר פואי שיבא התגייס למאמץ הלאומי והקים השבוע מערך לחיסון ילדי העובדים בשיבא. העובדה שעובדי מערכת הבריאות בחרו לחסן את ילדיהם מדגישה ביתר שאת את אמונתם של הצוותים הרפואיים בחי סון וביעילותו כאמצעי להשגת חסינות עדר וחיי שגרה לצד הווירוס.

המוטיבציה לחסן את ילדיכם צריכה להיות הרבה מעבר לפטור מבי דוד לאחר נסיעה לחו"ל. חוששים מדלקת בשריר הלב? כדאי שתדעו כי עדויות ראשוניות מצביעות על סיכוי של 0.02% ללקות בדלקת זו בעקבות החיסון, לעומת חצי אחוז סיכוי ללקות בדלקת שריר הלב בעקבות תחלואה בקורונה. ילדים חולים באורח קל? נכון, אבל תופ עות הפוסט קורונה וה LONG קורונה, דוגמת ירידה בזיכרון, קושי במאמץ וירידה בריכוז, הן בוודאי לא תענוג גדול לילדים ולבני נוער.

החיסון הוא הדרך להיות מוגנים מפני זנים מסוכנים של הקורונה, להימנע מבידוד ולהפחית את שיעורי ההדבקה בישראל. אני קורא לכם להירתם למאמץ הלאומי, לחסן את ילדיכם ולסייע למדינת ישראל לשוב לשגרת חיים נורמלית.

 ?? צילום: אי.אף.פי ?? מתחם חיסונים בחולון
צילום: אי.אף.פי מתחם חיסונים בחולון
 ??  ??
 ??  ??

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel