Israel Hayom

מחלקת שיקום

מלחמת האזרחים בסוריה והמצב הפוליטי בלבנון עיצבו את דמותו של חיזבאללה בשנים האחרונות ● הוא מגייס לוחמים עניים ומתחמש בטילים מדויקים ● 15 שנה למלחמת לבנון השנייה - כתבה ראשונה בסדרה

- דניאל סיריוטי ושחר קליימן

פרויקט דיוק הטילים, ההתע צמות הצבאית של חיזבאללה בשדות הקטל בסוריה ושקיעתה של ביירות לכאוס הפוליטי והכלכלי הח מור ביותר מאז מלחמת האזרחים. למרות השקט היחסי והמתמשך לאורך הגבול, האיום מצפון נוכח יותר מתמיד. 15 שנה למלחמת לבנון השנייה, "ישראל היום" מסקר בפ רויקט מיוחד את התמורות שחלו בארץ הארזים, וגם אצלנו. כתבה ראשונה בסדרה.

אחד המפקדים הבולטים בשורות חיזבאללה במחוז דרעא שבדרום לבנון, ומי שהיה אמון על גיוס לוחמים עבור המיליציה, חוסל לאחרונה בכפר סידא שבדרום סוריה. כך לפי דיווחים ער ביים. חבורת אלמונים, החמושים בנשק קל, ירתה למוות בעארף אל ג'המאני. הפעם, בניגוד להתנקשות הקודמת, הם הצליחו.

היעד שלהם לא היה רק אחראי לחי סול אנשי אופוזיציה. בתחילת העשור הוא השתייך בעצמו לפלג של המור דים הסורים. אחרי השתלטות משטר אסד על אזור דרעא, אל ג'המאני עבר לצד המנצח. מותו מזכיר את מה שאר גון הטרור הפסיד בעשור האחרון, כש מאות רבות מלוחמיו וממפקדיו נפלו בקרבות או חוסלו.

באותה נשימה, החיסול שופך אור על מה שהרוויח חיזבאללה ברובע דאחייה שבביירות: מאגר חדש של מגויסים פוטנציאליי­ם, כאלה שחייהם זולים יותר מלירה לבנונית.

עשרות טילים מדויקים

כלי תקשורת המזוהים עם האופו זיציה בסוריה מדווחים שחיזבאללה מנצל את המצב הכלכלי הקשה במ דינה השסועה ומגייס לשורותיו צעי רים תמורת משכורת של 150 דולר בחודש. לשכירי חרב "מנוסים" מוצ עת משכורת של 200 דולר. מפקדים, כמו אל ג'המאני, מקבלים כבר 500 דולר לפחות.

ד"ר דן נאור, מומחה ללבנון וחוקר באוניברסיט­ת אריאל שבשומרון, מוסיף שחיזבאללה נוהג לגייס דרך תשלומים וחוזים גם מתוך העדה השיעית בלבנון.

חיילים של חיזבאללה התראיינו

ואמרו שהם נמצאים בסוריה רק בגלל חוזה עם הארגון ומחכים לחזור כשהחוזה יסתיים. "זו דרך שחיזבא ללה פועל בה לא רק כלפי חוץ )כלו מר, בסוריה; ש"ק(. בנושא הזה יכול להיות שיש השפעה איראנית, בכך שחיזבאללה עצמו משתמש בפרוק סיס שיילחמו בשבילו", מסביר נאור.

מערבולת הדמים הזו היתה אחת משתי הקטסטרופות שעיצבו את חי זבאללה מאז מלחמת לבנון השנייה ב .2006 בעבר כבר נחשף שחיזבאללה מחזיק בטנקים ובמשורייני­ם למיניהם. מדובר בכלים מיושנים וקטנים, אך כאלה שמציבים אותו דרגה אחת מעל לארגון טרור רגיל. גורם בחיזבאללה אף הביע ביטחון שישראל אמנם יודעת המון עליהם, אך לא יודעת הכל, וב חורים האלה בדיוק הם יוכלו להפתיע אותה. הפתעה כזו יכולה להיות במס פר הטילים המדויקים, שבישראל מע ריכים כי הוא עומד על כמה עשרות.

גם ד"ר נאור מעריך שחיזבאללה התפתח באופן משמעותי. לראייתו, הקפיצה הגדולה של הארגון מבחינת היכולות הצבאיות החלה כבר ב 2005 עם נסיגת הכוחות הסוריים מלבנון בעקבות "מהפכת הארזים". עד אז דמשק הגבילה את חיזבאללה, אבל המעורבות של המיליציה בתוך סוריה והניסיון שלוחמיה צברו שם הם אולי הגורם הכי משמעותי. "על הטילים כולם יודעים, אבל זה שהלוחמים שלו נלחמו במערכות מורכבות - זה כן משהו שצריך להטריד", אומר החוקר.

אלא שתוך כדי ההתעצמות של חי זבאללה, לבנון הלכה וקמלה. "המצב הופך לגרוע יותר יום אחרי יום, עם מעמד של פוליטיקאים שלא עו שים דבר כדי לסייע לאנשים, ויותר ממחצית מהם חיים עכשיו בעוני", אבחן הכתב הלבנוני בסאם מרווי בטוויטר.

ד"ר דן נאור, מומחה ללבנון: "אני חושב שנוח לחיזבאללה עם המצב הנוכחי. הוא פשוט רוצה יותר השפעה ואחיזה במדינה"

"לא בובה של איראן"

כך הוא תיאר את התפוררותה של לבנון, הקטסטרופה השנייה שנחקקה בימיו של חיזבאללה. ככל שהמע רכת הפוליטית נרקבה מבפנים, כך

 ??  ??
 ?? צילום: אי.פי ?? הריסות מתקיפת ישראל בביירות, 2006
צילום: אי.פי הריסות מתקיפת ישראל בביירות, 2006
 ?? צילום: אי.אף.פי ?? חסן נסראללה
צילום: אי.אף.פי חסן נסראללה
 ??  ??

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel