Israel Hayom

חוק הלאום: העתירות נדחו בבג"ץ

השופטים: "החוק - פרק בחוקה המתגבשת, שלא שולל את אופייה של ישראל כיהודית ודמוקרטית" ●

- יאיר אלטמן

בפסק דין דרמטי דחה בג"ץ את 15 העתירות שהוגשו נגד חוק הלאום. פסק הדין התקבל ברוב של עשרה שופטים מול אחד, ובין הנימוקים נקבע כי "החוק נועד לעגן את מרכיבי זהותה של המדינה כיהודית מבלי לגרוע ממרכיבי זהותה הדמוקרטית".

העתירות ביקשו מבית המשפט לקבוע באופן תקדימי כי משום תוכנו של החוק הוא אינו ראוי להיות חלק מחוקתה העתידית של מדינת ישראל, ועל כן יש לפסול אותו אף שמדובר בחוק יסוד.

"בשלב זה של המפעל החוקתי הישראלי קיימת מגבלה אחת, צרה ביותר, החלה על הכנסת בכוב עה כרשות מכוננת, והיא כי אין ביכולתה לשלול בחוק יסוד את עצם היותה של ישראל מדינה יהודית ודמוקרטית", כתבה הנ שיאה אסתר חיות בפסק הדין. "חוק יסוד: הלאום אינו שולל, לגיש תי, את אופייה של מדינת ישראל כיהודית ודמוקרטית, ומשכך הוא אינו מקים ממילא עילה להתער בות שיפוטית בתוכנו".

השופט ג'ורג' קרא סבר בדעת מיעוט כי סעיפי השפה, ההגדרה העצמית וההתיישבות היהודית בחוק שוללות את ליבת הזהות הדמוקרטית של המדינה. השופט קרא טען כי התעלמותו של חוק הלאום מאזרחי המדינה, הערבים והדרוזים מעצימה את הפגיעה בעקרון השוויון, שלא זכה לעיגון חוקתי מפורש.

שר המשפטים גדעון סער בירך על פסק הדין, ואמר כי "טוב עשה בית המשפט כשהחליט לדחות את העתירה, שכן לא היתה קיימת עילה כלשהי להתערבות בחקיקה".

יוזם החוק, חבר הכנסת אבי די כטר, כתב בתגובה כי "כפי שה בטחתי: חוק הלאום שיזמתי הינו בטון יצוק! את עמדת השופט היחיד שהתנגד נכון לבחון בקונ טקסט אחר".

מתן פלג, יו"ר תנועת "אם תרצו" אמר בתגובה כי "עצם קיום הדיון בנושא הוא שערורייתי. בג"ץ אינו קשור לאירוע, ואף אחד מעו לם לא הסמיך את בג"ץ לפסול חו קים ובטח שלא חוקי יסוד. מדינת ישראל חייבת לתקן את מערכת המשפט האקטיביסטי­ת הקיצו נית. יש לקדם בדחיפות את פסקת ההתגברות, ולאחר מכן את 'חוק יסוד: הפרדת רשויות' כדי לע צור את ההתנהלות הבלתי חוקית הזו. אסור לתת לאקטיביזם שיפוטי פרוע לסכן את עתידה של מדינת ישראל" .

מנגד, ממרכז עדאלה, שהיה בין העותרים נגד החוק )יחד עם ועדת המעקב העליונה לענייני הער בים בישראל, הרשימה המשות פת וועד ראשי הרשויות הערביות בישראל( נמסר כי "בית המשפט העליון אישר בפסיקתו את עי גון העליונות היהודית וההפרדה הגזעית כעקרונות מכוננים של המשטר הישראלי".

 ?? צילום: אורן בן חקון ?? בית המשפט העליון
צילום: אורן בן חקון בית המשפט העליון
 ?? צילום: אורן בן חקון ?? מצעד הדגלים בירושלים
צילום: אורן בן חקון מצעד הדגלים בירושלים

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel