Israel Hayom

ליברמן מריח בחירות חמישיות

- יפעת ארליך על ביטול סבסוד המעונות

ההחלטה החפוזה של ליברמן נועדה לדבר אחד: תקי עת אצבע בעין לחברה החרדית. נדמה שהוא מריח את משב הרוח המצחין של בחירות חמישיות, ומנהל קמפיין במקום מדיניות אחראית ומיושבת כשר האוצר.

ההחלטה החפוזה של ליברמן נועדה לדבר אחד: תקיעה זריזה של אצבע בעין לחברה החרדית. ליברמן, כך נדמה, מריח את משב הרוח המצחין של בחירות חמישיות, והוא מנהל קמפיין במקום מדיניות אחראית ומיושבת כשר האוצר.

סוגיית הזכאות והסבסוד של מעונות התמ"ת כבדה ומסובכת. בפו רום "קהלת" עמלים חודשים ארוכים על מחקר עומק שאסף וניתח את הנתונים, השווה בין מגזרים ובין מרכז לפריפריה, ואמור להתפ רסם בקרוב. לליברמן הספיק יום וחצי כדי ללמוד את הנושא ולחרוץ גורלות - כך אחרי שנת קורונה שפגעה קשות בזוגות צעירים, כך בלי שום התראה מוקדמת אחרי שכבר הסתיימה ההרשמה למעונות.

החברה החרדית היא המגזר שיודע למצות טוב יותר מכל מגזר אחר את הטבת הסבסוד למעונות. על כך צריך לשאול: האם ראוי שחרדים שהם עניים מבחירה, בחירה ערכית שאני בהחלט מכבדת, יקבלו יותר מעניים שלא מבחירה? נדרשת בהחלט חשיבה מחדש על תמיכת המדינה בחינוך הרך. המדינה צריכה לשאול את עצמה מה המטרה: טובת הפעוט, עידוד תעסוקה או הורדת יוקר המחיה? חשי בה כזו צריכה להתקיים על בסיס נתונים ומחקר, ורק אחריה אפשר להוביל לשינוי, רצוי בהדרגה. שינוי מהיר מדי לא יעודד איש לצאת לעבודה. להפך. הוא רק יעורר שיח מקצין וחרדות, ציפוף שורות והעצמה נוספת של המיעוט הקיצוני בחברה החרדית.

בתוך האוקיינוס החרדי יש זרמי עומק של צעירים מתונים שרו צים להשתלב בחברה, רוצים ללמוד ולעבוד, ושואפים לשפר את מעמדם הכלכלי. תהליכים בריאים ומעוררי תקווה שכאלה אף פעם לא צומחים תחת תחושת איום ונרדפות. יש בהחלט כמה פעולות מועילות והכרחיות שכדאי להתחיל בהן: לעודד לימודי ליבה, לה קים עוד מסגרות לימוד אקדמיות שמכבדות את התרבות החרדית, להציע עוד מלגות לימודים למתאימים; להציג מודלים של נשים ואנשים חרדים שהשתלבו באקדמיה ובשוק העבודה כמדענים, רו פאים, יזמים ואנשי היי טק, והמשיכו לשמור על אורח חיים חרדי. זה אפשרי. בהחלט אפשרי.

 ??  ??
 ??  ??
 ??  ??

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel