Israel Hayom

מרוץ משוכות

שבועיים להזנקת אירוע הספורט הגדול בעולם - והעסק מסתבך ● זן הדלתא משתולל בטוקיו, בעיר הוכרז מצב חירום, ואתמול הוחלט גם לאסור כניסת קהל מקומי לתחרויות ● אך למרות מחאות ותחזית למסיבת וריאנטים בינלאומית - מארגני האולימפיאד­ה ממשיכים כמתוכנן

- דור הופמן, אורן בוקשטיין בוקר, דמיאן פצ'טר וארז לין

הידיעות על כך שהמשחקים האולי מפיים יתקיימו ללא קהל עקב התפ רצות הקורונה ביפן הן תזכורת מושלמת לכך שטוקיו ,2020 שתצא לדרך בעוד שבועיים, תהיה אולימפיאדה שכמותה לא היתה מעולם. כזאת שחוסר הוודאות הוא הדבר הכי ודאי בנוגע אליה.

היפנים ניסו להימנע מהרגע הזה במשך תקופה. הם דחו ודחו את ההחלטה, החזיקו אצבעות שאולי תהיה איזו תפנית דרמטית בהתפשטות הקורונה, אבל אתמול נאלצו להודות בפה מלא - אין שום סיכוי לקיים את התחרות הזאת בהשתתפות קהל.

בעקבות מצב חירום שהכריזה ממשלת יפן בעיר הבירה שבה יתקיימו מרבית התחרויות, ולאחר דיונים ממושכים שקיימו בכירי הש לטון עם ראשי הוועדה המארגנת ונציגי המ שחקים האולימפיים והפראלימפי­ים, הודיעו אתמול המארגנים של טוקיו 2020 כי תיאסר הפעם כניסת צופים למשחקים האולימפיים.

ראש הממשלה, יושיהידה סוגה, הודיע כי בעקבות התפשטות זן הדלתא מדובר בצעד הכרחי, וחתם על צו שאוסר התקהלויות עד אמצע חודש אוגוסט. טקס הסיום אמור להיערך ב 8 באוגוסט.

"בהתחשב בהשפעות של הווריאנטים של נגיף הקורונה, ועל מנת למנוע הדבקה מחו דשת בשאר המדינה, אנו צריכים לחזק את צעדי המניעה שלנו", הסביר סוגה.

"זה מצער", הוסיפה נשיאת הוועדה המא רגנת סייקו האשימוטו, שהתנצלה בפני אז רחי יפן שרכשו כרטיסים מראש.

עד כה גרם נגיף הקורונה למותם של 15 אלף יפנים, וכ 800 אלף הדבקות מאז תחילת המגיפה. הכל הנוכחי הביא אתמול ל 896 מקרים חדשים - המספר הגבוה מאז חודש מאי. המסעדות בטוקיו הורו לא להגיש אל כוהול לאורך ימי המשחקים.

נשיא הוועד האולימפי, תומאס באך, נחת בינתיים בטוקיו כדי להתרשם מההכנות, ואמר: "כולנו יכולים להיות מרוצים מהצע דים הנוקשים שננקטו כדי להגן על כולם... נתמוך בכל צעד שיידרש כדי לקיים משח קים בטוחים ובטיחותיים לעם היפני ולכל המשתתפים".

המקומיים חלוקים בדעתם לגבי החגיגה העצובה שמתוכננת במדינה. ברחובות טו קיו אפשר למצוא קישוטים חגיגיים, לצד הפגנות מחאה.

ריוקו אושירו, יפנית בת ,67 אמרה באחת מהמחאות אתמול: "לא צריך לקיים את המ שחקים במצב הנוכחי. יש הרבה כמוני שמ

תכוונים להפגין עד הסוף כי אנחנו רוצים שהם יבוטלו".

הסיטואציה כמובן מייצרת חוסר ודאות פוליטית. הביקורת על התנהלות ראש הממשלה בזמן המגיפה, לאור סדר העדי פויות שעוד עשוי להשתנות: בריאות הצי בור או משחקים אולימפיים - והשניים לא בהכרח חופפים זה את זה.

העיקר ההשתתפות

קופה כשהם מנותתקים מהעולם שבחוץ. בלי טיולים, בלי חלווקת הקונדומים המסורתית. עליהם לעבור דיקות לפני תחרויות, במהבד לכן ואחריהן, ף אחד מהם לא ירצה להגיעואף ל"חדר החום", שאליו הולכים אלו שנדבקו ש וזקוקים לבידוד.

האוהדים, מתינו בשקיקה לאירוע הס שהמ פורט הגדול של אלההקיץ, נותרו בחוץ, ואפילוהיפנ­ים, שע להגיעעוד דובר האפשרות שיורשובכמו­יות מ בבית ולהשאירמצו­מצמות, ייאלצו להישאר מים מקהל.את אירועי הספורט יתו

העיתונאים, ששגם עבורם מדובר ברגע שיא מקצועי, ייאלצולהתמ­ודד עם הגבלות תנו

עה, מחיה וסיקור. למעשה, מאז הוחלט על דחייה בשנה של המשחקים על אף המגיפה הבינלאומית, כל האלמנטים שהופכים את האירוע הזה למה שהוא, הוסרו לאט לאט מהמשוואה. מה שנותר הוא הספורט לשם הספורט.

באופן טבעי, ככל שהתקרב מועד הפתי חה ולא חל שיפור במצב, כך עלתה לדיון השאלה - למה להמשיך עם זה? מדוע לקיים אירוע שיכול לאחד וריאנטים מכל העו לם דווקא בתקופה שבה האנושות מתקשה להתמודד עם מגיפת הקורונה? למה לקבץ ביפן עשרות אלפי ספורטאים מקצות תבל, כשיפן לא מצליחה לשמור על בריאות תו שביה? התשובה, הלא רשמית, נוגעת לע ניינים סנטימנטליי­ם. הספורטאים עבדו קשה על מנת לקחת חלק במשחקים האולימפיים, וביטול נוסף יהיה אכזרי מדי. זה הסבר נחמד, אבל המ שחקים האולימפיים הם לא חוג במתנ"ס. אף אחד לא עושה טובה לאף אחד, ויש פה הרבה כסף מעורב. לא מעט מומחים טענו ועדיין טוענים כי מסוכן לקיים את המשחקים, אבל יפן כבר מושקעת מדי. לפי הערכות של מומחים פי ננסיים, ביטול נוסף יגרום להפסדים של 16 מיליארד יורו, מחיר גבוה מדי. בטח כשבע קבות הדחייה והתנאים החדשים - ההשקעה באירוע שברה שיאים, וההכנסות הצטמקו בשל ביטול הקהל והחזר כספי צפוי לרוכשי הכרטיסים, וההפסדים המשוערים נאמדים כבר ב 15 מיליארדי דולרים. לכן, ועל אף הסתייגויות מומחים, ספו רטאים ועיתונאים, המשחקים יתקיימו, ויהי מה. הם יהיו שונים בתכלית מכל מה שה כרנו, אבל הם יהיו. המאמצים לקיים אותם הם אדירים, והס פורטאים - כמו התושבים היפנים, אנשי התקשורת וכל העוסקים בדבר - מקריבים לא מעט למען קיום המשחקים כסדרם. כשיוזם המשחקים פייר דה קוברטן אמר "לא הניצחון חשוב, אלא ההשתתפות", הוא כיוון פחות או יותר למה שקורה כעת ביפן.

 ??  ??
 ?? צילום: אי.פי צילום: אי.פי ?? האש האולימפית לא תיכבה הקהל יישאר בחוץ
צילום: אי.פי צילום: אי.פי האש האולימפית לא תיכבה הקהל יישאר בחוץ
 ?? צילום: רויטרס ?? אולימפיאדה בלי קהל
צילום: רויטרס אולימפיאדה בלי קהל
 ?? צילום: אי.פי.אי ?? בדיקות ללא הפסקה
צילום: אי.פי.אי בדיקות ללא הפסקה

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel