Israel Hayom

עוברים כל גבול

15 שנים אחרי מלחמת לבנון השנייה, מפקדי יחידת שלדג מספרים על הפעילות הסודית שביצעו בחצר האחורית של חיזבאללה /

- יואב לימור

הם הביאו מודיעין יקר ערך, חיסלו אנשי חיזבאללה ואמצעי לחימה, וגם לכדו חמישה מחבלים ● 15 שנים אחרי, חושף "שישבת", לראשונה, את הפעילות החשאית של יחידת שלדג בקיץ ,2006 שכללה 30 מבצעים בעומק לבנון - יותר מכל יחידה מיוחדת אחרת ● "ערערנו את הביטחון של נסראללה וגרמנו לו לשנות את התוכניות", אומר אל"מ (מיל') איתי יהודאי, מפקד היחידה דאז ● והיה גם מבצע שונה אחד, שבו איתרו לוחמי היחידה את גופתה של המכונאית המוטסת רס"ר קרן טנדלר ז"ל - והביאו אותה ארצה במסע רגלי של 11 ק"מ

חודשים האחרונים של שנת 2005 ותת חילתה של 2006 היו עמוסים בהתת רעות על כוונות חיזבאללה לחטוף חיילים. חיזבאללה כשל בכמה נית סיונות כאלה, הבולט שבהם היה נית סיון לחטוף חיילים בכפר רג'ר שבהר דב, בנובמבר .2005

בעקבות הניסיונות האלה, ומחשש לניסיון חטיפה נוסף, יזם מפקד אוגדת הגליל דאז, תא"ל גל הירש, תוכנית מבצעית לתגובה מהירה. הרעיון היה פשוט: ברגע שתתקבל ידיעה על חטיפה, יפשוט כוח מיוחד לשטח לבנון ויחטוף מיידית אנשי חיזבאללה לצורך השגת קלפי מיקוח.

המשימה הזאת הוטלה על יחידת שלדג, שעליה פיקד הירש בעבר. לוחמי היחידה התאמנו עליה ואסת פו את כל המודיעין הדרוש לקראתה. הוחלט מראש באיזה מוצב של חיזבאללה תתבצע הפשיטה, תוך היערכות מבצעית ומודיעינית נרחבת, שכללה הצבת כוח מיוחד בצפון.

בתחילת הקיץ של 2006 גברו ההתרעות על חטית פה אפשרית, ושלדג שמרה על כוננות גבוהה לטובת מבצע הנקמה המתוכנן. אבל בהיעדר מודיעין תומך, ירדה הכוננות בת01 ביולי והיחידה חזרה לשגרה. כוח הכוננות עזב את הצפון ושב לבסיס היחידה בפלמחים. כעבור יומיים נחטפו חיילי המילואים אהוד גולדווסר ואלדד רגב באזור זרעית, ללא התרעה או מידע מוקדם.

מאמץ "המיוחדים"

15 שנה אחרי, הסכימה יחידת שלדג לפתוח באופן חריג את הפעילות המיוחדת שביצעה במהלך מלת חמת לבנון השנייה. שלדג היתה היחידה המיוחדת שפעלה הכי הרבה במלחמה, וביצעה כת03 מבצעים, כשהיא מובילה את מאמץ "המיוחדים" המטכ"לי. היו לכך לא מעט סיבות, החל בקשר הישיר לחיל האוויר, שבחסותו היא פועלת, דרך אנשי המילואים המנוסים שלה, שתכננו וביצעו חלק גדול מהמבצעים, וכלה בזיקה שהיא פיתחה לזירה הלבנונית ערב המלחמה.

הפעילות הזאת באה אחרי רצף ארוך של מבצת עים שביצעה היחידה בעזה וביו"ש. למעשה, היא היתה הראשונה שפעלה ברצועה לאחר ההתנתקות ,2005תב ובחודשים שלפני המלחמה, החלה לפעול גם בלבנון. "זה עזר לנו מאוד במלחמה, כי הכרנו את השטח", אומר אל"מ (מיל') איתי יהודאי, מפקד היחידה באותה התקופה.

יהודאי ,)52( נשוי פלוס ,4 גדל בקיבוץ עין חרוד מאוחד. הוא התגייס לשלדג אחרי שנת שירות ועשה ביחידה את כל המסלול, עד לפיקוד על היחידה בשנים .2006-2003 אחר כך היה מפקד חטיבת המילואים המובחרת 551 ומפקד כוחות האוויר המיוחדים (היחית דה שאחראית לשלדג ולת966, שהפכה מאז לכנף בחיל האוויר).

למעשה, לשלדג היתה תוכנית מבצעית מוכנה למת לחמה עתידית בלבנון. היא זכתה לכינוי "סולמות וחת בלים", ועיקרה היה תקיפת מרכזי כובד של חיזבאללה בלבנון ופגיעה במחבלים ובאמל"ח. זו היתה תוכנית שאפתנית, שסיכון גבוה בצידה. הדרג הבכיר בצבא לא הכיר אותה לפרטיה, משום שאיש לא העריך שצת פויה מלחמה, ובזמן אמת - חשש לאשר אותה. הלקח שמיושם מאז, לא רק בשלדג, הוא להציג את התוכת ניות המבצעיות לפיקוד הבכיר בימי שגרה, כדי שיכיר אותן בשעת פקודה.

אי אישור התוכנית המבצעית של שלדג לאחר פרוץ המלחמה היה רק סימפטום לבעיה רחבה בדרג הפיקות די הבכיר. כמעט כולם בצמרת צה"ל (ובדרג המדיני) לא הבינו במשך ימים ארוכים שישראל מצויה במלחמה. זה בא לידי ביטוי לא רק בתוכניות מבצעיות מהוססות, אלא גם בגיוס מאוחר של מילואים ובאי הפעלה בזמן של משק לשעת חירום.

בשלדג, לעומת זאת, הבינו מהר מאוד מה המצב. "בת21 ביולי איתי כינס אותנו, ולכולת נו היה ברור שאנחנו במלחמה", אומר אל"מ (מיל') ע', מוותיקי שלדג, האחראי לתכנון המבצעי של היחידה בחירום. התוצאה היתה ששלדג פעלה עצמאית: גייסה מילואים והחלה לתכנן.

"מכפלת כוח"

יחידת שלדג הוקמה 1976תב כלקח ממלחמת יום הכיפורים, במטרה לספק לחיל האוויר יכולת עצמאית של קומנדו ומודיעין. מייסדה היה מוקי בצר, שהגיע מהצנחנים ומסיירת מטכ"ל, וצוותיה הראשונים נשת ענו על חיילים שהגיעו מסיירת שקד, שפורקה אז. רבים מבכירי צה"ל פיקדו על היחידה במהלך השנים - מבני גנץ, ועד לאלופים במילואים דורון אלמוג, אייל איזנברג, רוני נומה ומוני כץ.

בעברה היתה היחידה מעורבת בשלל מבצעים. הבולט שבהם היה "מבצע שלמה" ,1991תב שבו הועלו מאתיופיה כת41 אלף יהודים בתוך יממה וחצי. על הפעילות המבצעית הייעודית הותר במשך השנים לספר מעט מאוד. בעבר היא עסקה לא מעט בהכוונה מהקרקע של תקיפות אוויריות באמצעות צייני לייזר, וגם כיום היא ממקסמת את העובדה שהיא פועלת במסגרת חיל האוויר.

"זה חיבור שהוא מכפלת כוח", אומר ע'. "יחידה מיוחדת שמדברת את השפה של חיל האוויר - חיה בתוך החיל, מכירה אותו ויודעת לעבוד איתו - היא יתרון גדול".

שלדג מגייסת אליה את כוח האדם האיכותי ביותר מקרב הנוער, במקביל לשתי יחידות העילית הנוסת פות - סיירת מטכ"ל ושייטת .13 הלוחמים עוברים מסלול של כשנה וחצי, שבסיומו הם הופכים "מבת צעיים" ומצטרפים לפעילות המבצעית של היחידה. נוסף על הפעילות החשאית שהיא מבצעת בעומק האויב, נוטלת היחידה חלק במאמץ של צה"ל בכלל הגזרות. לאחר מלת חמת לבנון השנייה היא השתתפה בפעילות מבצעית ביהודה ושומרון ובמבצעים רבים בעזה, וגם במבצעים הגדולים - עופרת יצוקה, עמוד ענן, צוק איתן ושומר החומות.

לאנשי המילואים ביחידה יש תפת קיד קריטי כפול: הם אחראים לחלק ניכר מתכנון המבצעים, וגם מהווים חלק משמעותי משדרת הלוחמים. כל צוות סדיר שמשתחרר הופך אוטומת טית לצוות מילואים, שממשיך להת תאמן ולהחזיק כשירות מבצעית במסגרת הפלגות הלוחמות ביחידה. בימי שגרה הצוותים הסדירים הם שעושים את רוב הפעילות המבצעית, אבל בשעת חירום המילואימני­קים משתתפים בחלק גדול ממנה. במלחמת לבנון השנייה ביצעו צוותי מילואים לא מעט מבצעים, כולל מורכבים במיוחד.

"המודיעין לא הגיע"

מייד לאחר חטיפת גולדווסר ורגב נערכה שלדג לחילוץ החטופים. המחשבה (שהתבררה כנאיבית) היתה שיושג מספיק מודיעין על המיקום שלהם, וכך יהיה אפשר לשגר אליהם כוח מיוחד, שהיה אמור לכלול את שלדג וסיירת מטכ"ל.

"עוד לא הבנו בשלב הזה שהם מתים", אומר יהודאי. "המידע (שהתבסס בעיקר על הדם שנאסף בגזרת החטיפה; י"ל) היה שהם נפצעו".

"המבצע המתוכנן היה מורכב. הוא דרש הכנות רבות ותיאום בין היחידות, כולל כוחות הטסה וחית לוץ. שלדג החזיקה לטובתו בכוננות את כל הלוחמים שלה (למעט פלגת האימונים), שהמתינו מדי לילה בסמוך למסוקים לאור הירוק לפעולה.

"בכל לילה המודיעין לא הגיע, ונאלצנו לדחות

אלוף (מיל') טל רוסו: "הרעיון היה להוציא את חיזבאללה מאיזון, לגרום לו לחשוב על הגנה ולא על התקפה. רציתי להשתלט על השטח לפרק זמן ארוך יותר, אבל אז התעורר חשש שבגלל הקירבה לגבול הסורי ייווצר חיכוך עם צבא סוריה"

אל"מ (מיל') איתי

יהודאי: "כל הלוחמים היו עם מיגון מלא, כי ידענו שיש סיכוי גבוה לחיכוך באש. סיירת מטכ"ל נחתו 70 מטר מהיעד שלהם, המרפאה, ורצו אליה. הרעיון היה שחיזבאללה יתעורר וירוץ אליהם, ואנחנו נפשוט לו בעורף"

 ??  ??
 ??  ?? הלוחמים במבצע "חד וחלק". אל"מ (מיל') איתי יהודאי: "רצינו לעשות הכל ביעילות ולצאת כמה שיותר מהר, כי הבנו שבתוך זמן קצר כל השטח יתעורר״
הלוחמים במבצע "חד וחלק". אל"מ (מיל') איתי יהודאי: "רצינו לעשות הכל ביעילות ולצאת כמה שיותר מהר, כי הבנו שבתוך זמן קצר כל השטח יתעורר״
 ??  ?? "פריצה 'חמה' תוך שימוש באמצעי לחימה". לוחמי שלדג בבעלבק
"פריצה 'חמה' תוך שימוש באמצעי לחימה". לוחמי שלדג בבעלבק
 ??  ??
 ??  ?? אלוף (מיל') אליעזר שקדי
אלוף (מיל') אליעזר שקדי

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel