Israel Hayom

דרושות בדחיפות: 80 אלף דירות

בין הסיבות המרכזיות למחסור: עיכובי בנייה בערים הגדולות. מומחי קבוצת גיאוקרטוגר­פיה מציגים את הנתונים המדאיגים

-

ב10- הערים הגדולות בישראל נוצר במחצית השנייה של העשור הקוי דם חסר מצטבר של 40-כ אלף דיי רות. כך עולה ממחקר חדש של קבוצת גיאוקרטוגר­פיה. המסקנה: ללא בנייה מואצת בערים אלו יהיה קשה להתמוי דד עם עליית המחירים.

הבדיקה נערכה על ידי כלכלני קבוי צת גיאוקרטוגר­פיה, בהנהלת ד"ר רינה דגני, יועצת כלכלית וחברה בהנהלת הפורום הישראלי לעירוניות.

במשבר הדיור, שהיה בשיאו בשנת ,2013 דובר על חסר של יותר 100-מ אלף דירות. מאז, למרות שהואצו התי חלות הבנייה, עדיין הגידול במספר משקי הבית גדול בכ-07 אלף ביחס לדירות שהסתיימה בנייתן בין 2013 .2020-ל המשמעות: המחירים בעלייה ואין סימן להתמתנות.

בשנים 2018-2019 חל גידול מהיר וחריג במספר משקי הבית בישראל, שהאיץ את הצורך ביחידות דיור. הסיי בה היא, כנראה, תוספת של 64-כ אלף משקי בית של נפש אחת בין השנים 2017 .2019-ל גם בנטרול גידול חד זה עדיין יש חסר חמור בדיור.

עיכובי בנייה

המומחים מסבירים שכמחצית מהחי סר שנוצר הוא בשל עיכובי הבנייה בעי רים הגדולות בנות 200 עד 300 אלף תושבים: חיפה, ראשון לציון, פתח תקי

ד"ר רינה דגני, מנהלת קבוצת גיאוקרטוגר­פיה: "ללא הגדלה משמעותית של ההיצע ביישובים הגדולים, מחירי הדירות יעלו"

שה מבטלים את כדאיותה עבור בעלי הדירות.

בעקבות מדיניות זו נתקעו בצני רת הבירוקרטית תהליכי אישור לתוכי ניות בנייה של 200-כ פרויקטים. הוועי דה המקומית תידרש כעת לשוב ולדון בתוכניות הללו, על פי הכללים שהיו נהוגים עד שנת ,2017 ערב שינוי המי דיניות שהוביל ראש העירייה, כרמל שאמה הכהן.

בין נימוקי השופט המחוזי איתן אורי נשטיין: "הוועדה המקומית ברמת גן פעלה תוך התעלמות מכך שבבסיס תמ"א 38 מצויה התכלית רמת המעי לה והחשיבות של הגנה על חיי אדם".

את התאחדות הקבלנים בוני הארץ ייצגו בהליך עו״ד איל מאמו ועו״ד דנה פריד ממשרד אגמון ושות', רוזנברג הכהן ושות'.

עד שתהיה חלופה

נשיא התאחדות הקבלנים בוני הארץ, ראול סרוגו, בירך על החלטת בית המשפט העליון ואמר: "תמ״א 38 היא בראש וראשונה תוכנית מציי לת חיים. יש לאשר ביצוע פרויקטים על פיה גם אם אינם אידאלים בהיבט התכנוני".

סרוגו הזכיר ראיונות לתקשורת בהם טענו ראשי ערים כי תמ״א 38 היא סוג של 'ג׳נק פוד', כלשונם. "ברור שאנו לא מסכימים לדימוי כושל זה, אך גם זה עדיף על פני האפשרות לגי ווע ברעב", אמר. "תמ״א ,38 על יתרוי נותיה וחסרונותיה, היא התוכנית היחיי דה כיום שממגנת בתים בישראל נגד רעידות אדמה והתקפות טילים ומוי סיפה אלפי יחידות דיור בכל שנה. כל עוד אין חלופה טובה ממנה, יש לפעול על פיה ולהאריכה בשנתיים לפחות, על מנת לייצר ודאות בענף. אנו מבקי שים להבהיר שאנחנו בעד חלופה תכי נונית טובה יותר ונתמוך בה בעתיד".

תגובת שאמה הכהן לפסיקה: "הקי בלנים חוגגים את ניצחון הפירוס שלהם, כשבפועל בשטח הם הובי

כרמל שאמה הכהן, ראש עיריית רמת גן: "נגמרה החגיגה, בנייה ללא תכנון ותשתיות לא תאושר" ראול סרוגו, נשיא התאחדות הקבלנים בוני הארץ: "לאשר פרויקטים גם אם אינם אידאלים בהיבט התכנוני"

סו. ארגון הקבלנים אולי ניצח טכנית, אבל הפסיד במלחמה המהותית, שכן שיקול הדעת נותר בידינו. מספי רי התמ"א ברמת גן מעידים על יריי דה של יותר 63%-מ במספר הדיי רות שאושרו. רמת גן ניצלה ממכת התמ"א, שאכלה כל חלקה טובה בעיר, תוך שהיא משלשת את כמות התושבים בלי להוסיף מילימטר של תשתיות ציבוריות".

לטענת ראש העיר, התמ"א יצרה מחסור בתשתיות כגון בתי ספר, גני ילדים, גינות ירוקות, מקומות חניה, דרכים, מועדוני גמלאים וגינות. "התוי כנית יצרה גירעון של עשרות מיליונים, היות שהיא פוטרת את הקבלנים מרוב התשלומים, בשעה שכל משפחה נוסי פת עולה לעיר 10,000-כ שקל בשנה".

ראש העיר הגדיר את הערעור לעליון כפעולה טקטית. "הבנו מה יהיו התוי צאות, אך ביצענו פעולת הסחה להשי גת מטרות דרמטיות. כפועל יוצא מהי זמן שנרכש, שונתה התפיסה בקרב התושבים והיזמים, שהבינו שנגמרה החגיגה, ובנייה ללא תכנון וללא תשי תיות לא תאושר".

 ??  ??
 ??  ??
 ??  ??
 ??  ??
 ??  ??

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel