Israel Hayom

עובדים על זה יצחק מויאל

יצחק מויאל, מ״מ נשיא הקרן לעידוד ופיתוח ענף הבנייה בישראל ויו״ר הסתדרות עובדי הבניין והתעשיות הנלוות חברות כוח אדם בענף הבנייה מזייפות תעודות מקצוע, מקיימות מבחני הסמכה פיקטיביים ומפירות נהלי בטיחות. אכיפה קפדנית וקנסות

- בשיתוף הסתדרות עובדי הבניין והתעשיות הנלוות והקרן לעידוד ופיתוח ענף הבניה בישראל עובדים על זה

נתחיל מהסוף: בכוונתי להביא לאישור בוועדת העבודה בכני סת חוק שיקבע קנס של מיליון שקל על עבירות בתחום זיוף תעודת מקי צוע בענף הבניין או עסקת עובדים מעבר לשעות העבודה והמנוחה או כל הפרת בטיחות אחרת.

מאות מפעילי מנופים בענף הבי ניין עובדים באתרי הבנייה ומועסקים באמצעות תאגידי כוח אדם עם תעוי דות מקצוע מזוייפות. מדובר בסכי נה מיידית לחיי אדם, ומינהל האכיפה וההסדרה לא עושה מספיק על מנת למנוע את התופעה.

לא מדובר רק בתעודות מזוייפות, אלא גם במבחני הסמכה פיקטיביים, אי שמירה על נהלי עבודה, תשלום שכר במזומן ועבודה במשמרות כפוי לות. כל אלה הם הגורמים הישירים לתאונות מנופים ומנופאים, כתוצאה מעייפות, חוסר ידע מקצועי בסיסי, מנופים לא תקינים ועוד.

ללא אכיפה אגרסיבית יכול כל אחד לקבל תעודת מקצוע תמורת אלפי שקלים בודדים, ומייד להתחיל לעי בוד באתר בנייה. מדובר בתופעה כלל ארצית, כשחברות הבנייה לא יכולות למנוע זאת לבדן, מאחר שהן תלויות בחברות כוח אדם ייעודיות חיצוניות, שמעסיקות את המנופאים.

האחריות כאן היא של מינהל האכיי פה וההסדרה במשרד העבודה (ביי מים אלה מינהל האכיפה עובר למשרד הכלכלה).

כיום, במקרים הבודדים בהם מינהל האכיפה עושה את עבודתו, הפעולה מסתיימת, במקרה הטוב, בקנס של 40 אלף שקל לחברת כוח אדם שמעסיקה את המנופאים ומפירה את החוק באופן דורסני ומסוכן. הקנס אינו מרתיע, כי החברות חוסכות סכומים כפולים מזה בכל שבוע שבו הן מעסיקות את המנוי פאים בצורה לא חוקית.

קנס גדול יותר יכול למנוע מקרי מוות. קנס של מיליון שקל יכול לגי רום לבעלים של אותה חברה לחשוב פעמיים האם כדאי לו להעסיק מנוי פאים עם רישיון מזויף או להפר את הבטיחות.

פעולה נחושה

לא צריך להמציא את הגלגל, אלא רק לפעול בנחישות כנגד התופעות העברייניות האלו. להפסיק עם העמדת הפנים שכביכול יש אכיפה. המציאות היא שהאכיפה הקיימת לא מכסה עשיי רית מהתופעה, וחברות כוח האדם לא חוששות להמשיך לפעול בניגוד לחוק ותוך סיכון חיי אדם.

הממשלה החדשה ושר העבודה בפרט מחוייבים לעשות הכל על מנת למנוע תאונות באתרי הבניין. הפי עולה המיידית שיש לבצע היא לתגי בר משמעותית את מינהל האכיפה וההסדרה, להעסיק עשרות פקחים שיסתובבו בכל אתרי הבניין ויאתרו את כל רשיונות המקצוע המזוייפים. קנסות מוגדלים, עד כדי מיליון שקל לכל מקרה, יביאו להרתעה אמיי תית, שתהווה סכנת סגירה לחברה העבריינית.

אני לא אניח לנושא זה. כמי שהעביר את החוק של העסקת מנופאים בחי ברות ייעודיות, לא ארפה עד שסוגיית הכשרת מנופאים בסיטונאות ללא סיי מולטור והנפקת אישורי הכשרה וריי שיונות מזויפים ייפסקו לאלתר! כל מעשיי הם חלק ממאבק כולל לשיפור הבטיחות באתרי הבנייה. המנופאים מהווים נדבך נוסף בשמירה על בטיי חות העובדים והאזרחים בסביבה.

 ??  ??
 ??  ??

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel