Israel Hayom

אם לבנון תתמוטט, ישראל תהיה בין הראשונות שייפגעו

- דניאל סיריוטי

הצעתו של שר הביטחון בני גנץ להעניק סיוע הומניטרי ללבנון הקורסת, אינה רק מתוך דאגה כנה לתושבי ארץ הארזים השכנה. היא בעיקר משום שקריסה פוליטית, חברתית וכלכלית של השכנה מצפון, המצויה במשבר שלטוני ומדיני מתמשך שמאיים על יציבותה, תהווה סכנה ברורה ומיידית לבי טחון ישראל.

אם לבנון תיגרר למלחמת אזרחים, תמהר טהרן לקחת לידיה את מושכות השלטון והש ליטה, כפי שעשתה בסוריה, ועוד בטרם תס פיק הממשלה בישראל למצמץ - יהפוך דרום לבנון כולו, שגם כך נתון לשליטה כמעט בלעדית של חיזבאללה, למוצב קדמי של משמרות המהפכה. זוהי משוואה שישראל תתקשה להשלים עימה.

כדי לצאת מהבוץ הכלכלי שאליו נק לעה, זקוקה לבנון להלוואות מגופים בינ לאומיים כגון הבנק העולמי וקרן המטבע. אולם פניותיה של ממשלת לבנון לקבלת הלוואות נדחות פעם אחר פעם, מכיוון שמתן ההלוואות כפוף לרפורמות שלטוניות וכל כליות נרחבות שבהן היא נדרשת לעמוד.

בראש ובראשונה, עומדת הדרישה כי את ממשלת המעבר - בראשות חסן דיאב, שהת פטר לאחר אסון הפיצוץ בנמל ביירות לפני כשנה - תחליף ממשלת מומחים טכנוקר טית, שתפעל לביעור השחיתות שפשתה בכל רשויות השלטון, ותוביל שורת רפורמות כל כליות וחברתיות.

רה״מ לשעבר סעד א דין אל חרירי אף הצ ליח לגבש סביבו קבוצת מומחים להרכבת ממשלה כזו, אך בבואו להציג את הרכבה העתידי לנשיא לבנון מישל עאון, שהוא גם בן ברית של חיזבאללה, כדי לקבל ממנו את המנדט לעמוד בראשה - שלח אותו הנשיא עאון פעם אחר פעם לבצע בה שינויים.

ברור כי מי שעומד איתן מול דרישות האר גונים הבינלאומיי­ם לרפורמות ממשלתיות ושלטוניות בלבנון, הוא ארגון חיזבאללה. מזכ״ל הארגון חסן נסראללה אף הצהיר לא אחת בנאומיו לאחרונה כי "גורמים בינ לאומיים לא יקבעו את הרכב הממשלה בל בנון. רק לעם הלבנוני יש הזכות לבחור מי יהיו מנהיגיו".

אחת הבעיות בשיטת הממשל בלבנון היא החלוקה העדתית, שלא שונתה מאז תחי לת שנות ה 30 של המאה ה .20 לפי המפ תח שנקבע כאשר הנוצרים )אשר מסוכסכים

ומפולגים( היוו רוב ברור ופריבילגי בלבנון, הנשיא והרמטכ״ל יהיו מבני העדה הנוצרית, רה״מ מהעדה המוסלמית סונית ואילו יו״ר הפרלמנט - מהעדה השיעית.

הסברה העיקרית במערכת הביטחון בי שראל הינה כי חיזבאללה אמנם אינו מעו ניין לגרור את לבנון למלחמת אזרחים, אך למעשה המשבר השלטוני כלכלי חברתי בה משחק לטובת הארגון השיעי: קריסת המדינה עשויה להביא לשינוי השיטה, שמפלה בעי קר את העדה השיעית, שהיא הגדולה, החזקה והמלוכדת ביותר בלבנון.

התמוטטות המדינה הלבנונית לא תוביל להקמת ישויות מדינתיות עדתיות ריבוניות שיקומו בשטחה, אלא תאפשר לאיראן - בא מצעות ארגון הפרוקסי שלה, חיזבאללה - להשתלט על כל רשויות השלטון ומוסדותיו, תוך העמדת נציגי העדה השיעית בכל עמ דות המפתח בלבנון - מהצבא ועד לפרלמנט.

במקרה של מלחמת אזרחים, תיקח טהרן את השליטה - ודרום לבנון יהפוך למוצב של משמרות המהפכה. ישראל תתקשה להשלים עם כך

 ??  ??

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel