Israel Hayom

קבינט הקורונה הכריע: הבידוד יקוצר לשבוע

כפי שפורסם ב"ישראל היום": במשרד הבריאות דרשו תוספת של 600 תקנים לצוותי הרפואה ● על הפרק: תו ירוק מצומצם ●

- נועם (דבול) דביר

שנת הלימודים טרם הסתיימה ועו־ כיווןשבתי הספר המלמדים עוד פועלים - מספר התלמידים בדי ההוראה החולים עולה. 21,071 תלמידים ו־403 אנשי חינוך שוהים בבידוד, 1,893־ו מורים ותלמידים מאומתים לקורונה.

"מוקדם לדעת מה יהיה בעוד כחודשיים", אמרה השרה שאשאביטון, אבל הבעיות הישנות עלולות לחזור ובגדול בשנה"ל תשפ"ב. גם במשרד הבריאות כבר צופים אל עבר שנת הלימודים הבאה. "אנחנו מנסים לשקף את המצב בצורה הכי מציאותית. אני לא יודע אם מקדם ההדבקה יתקדם או יירד, אך על פי ניסיון העבר אנו יודעים שתחלואה עלולה להתפרץ", אמר פרופ' נחמן אש, מנכ"ל המשרד.

במצב שנוצר, פתיחת שנת הלימודים בלמידה מרחוק, כשחלק מהתלמידים נשארים שוב בבית - היא לא תרחיש מופרך. פרופ' סיריל כהן הוא אימונולוג מהפקולטה למדעי החיים באוניברסיט­ת בר־אילן וחבר הוועדה המייעצת לניסויים בחיסוני קורונה במשרד הבריאות. "עוד מוקדם לקבוע, אך ייתכן שאת שנת הלימודים הקרובה נצטרך לפתוח בקפסולות וגם בלמידה מרחוק", אמר. "רוב ההדבקות שאנחנו רואים הן בקרב צעירים ומשם זה גולש למבוגרים, זה מה שהתחיל את הגל הנוכחי.

"יש לנו חודש וחצי עד לפתיחת שנת הלימודים, כשלפני חודש גזרנו את המסיכות. צריך להיערך ללמידה מרחוק וללמידה בקפסולות - ובעיקר לעשות הכל כדי לא לסגור את בתי הספר בצורה מוחלטת. התלמידים ישלמו על זה מחיר והם כבר שילמו מספיק". מה לדעתך צריך לעשות? "לצמצם כיתות, להוסיף כוח אדם ולבצע בדיקות מהירות. זה משהו שבעיניי אנחנו לא משתמשים בו מספיק לעומת מדינות אחרות. במקרה של חשד לקורונה, במקום לשלוח את כל הכיתה לבידוד אפשר לבצע בדיקות".

פרופ' סיריל כהן: "במקרה של חשד לקורונה, במקום לשלוח את כל הכיתה לבידוד אפשר לבצע בדיקות מהירות"

התחסנות בני הנוער: על מנת לפתוח את שנת הלימודים הבאה, תשפ"ב, באופן בטוח

יותר - צריך שכמה שיותר מבאי מעמ רכת החינוך יתחסנו. משרד הבריאות אמנם אישר לחסן תלמידים מעל גיל ,12 ומדובר בתוספת של יותר מחצי מיליון תלמידים מתוך 2.2 מיליון בממ ערכת שיכולים להתחסן. אלא שהנמ תונים מראים שהורים רבים עדיין חומ ששים לחסן את ילדיהם.

מהנתונים עולה כי מספר התלמידים שקיבלו חיסון ראשון, שני ומחלימים עומד על 372,500 מתוך 600,000מכ תלמידים בגילים אלה, כלומר שימ עור כולל של .62%מכ חלק מהמנהמ לים ומהרשויות המקומיות ניסו לעודד חיסון של בני נוער שלא התחסנו עד כה )16-12( אך מי שקולו לא נשמע הוא משרד החינוך, שלא יצא בקמפיין תומך או בהצהרות.

2מחסור בציוד: על מנת לאמ פשר לתלמידים מעוטי יכומ לת למידה מרחוק, משרד החינוך אמנם רכש כמ 160 אלף מחשבים, אלא שלמ תלמידים רבים עדיין אין מחשב אישי (כשהם נאלצים לחלוק אותו עם אחיהם היכולת שלהם ללמוד פוחתת). נוסף על כך, חלק גדול מבתי הספר לא מתוקשבים ואין בהם ציוד המתאים ללמידה מתקדמת.

3הכיתות הצפופות שגורמות לבידודים: צפיפות הכיתות במערכת החינוך הישראלית מזרזת את התפשטות המחלה. במשך התקופה הארוכה שהקורונה כאן לא נעשה שום שינוי במספר התלמידים בכיתה. הבמ עיה נובעת משלוש סיבות עיקריות ובמ הראשונה היא מחסור במבנים כיתות לימוד, השנייה היא מחסור במורים שיכולים להיכנס וללמד אם אכן כל כיתה תחולק לשניים, ומעל הכל - תקציב. תוכנית כזאת דורשת מיליארדים. הבעיה היא שכל תלמיד חולה שוב מכניס לבידוד עשרות או אפילו מאות תלמידים. ילדי הגן או הכיתות הנמוכות שנמצאים בבידוד מאלצים גם את ההורים להישאר בבית.

4התקציב מול משרד האוצר: סאגת התקציב שיוקצה להמ תמודדות עם הקורונה להפעלת מעמ רכת החינוך בלטה בשנת הלימודים הקודמת. בסופו של דבר סיכמו השמ רים על תוספת של 4.2 מיליארד שקמ לים. לאור הצרכים והדרישות המתמ גברים, סביר שנראה גם הפעם מאבק בין משרד האוצר למשרד החינוך על הכסף. כך למשל, השרה שאשאמביטון הצהירה כי כדי לחזק את מערכת החינוך יש לשוב ולהעסיק את 13 אלף עוזרי החינוך שגוייסו לכיתות ,'ד-'ג אלא שהעלות שלהם למערכת החינוך היתה 2.6 מיליארד שקלים וכלל לא בטוח שמשרד האוצר יאפשר את זה בכזאת קלות.

5חילופי מנכ"ל ובעלי תפקידים במשרד החינוך: השרה הנכנמ סת יפעת שאשאמביטון אמנם הביאה איתה רוחות חדשות של שינוי ותקווה אל מערכת החינוך, אלא שאיתה מגיע גם מנכ"ל משרד חינוך חדש שאינו מכיר מקרוב את המערכת. זה היום השני לתפקיד של המנכ"ל הנכנס יגאל סלומ ביק שמחליף את המנכ"ל עמית אדרי, שהיה אחראי להיערכות מערכת החינוך לקורונה בזמן קצר ובתקציב מוגבל ועשה עבודה טובה. המנכ"ל החדש מגיע עם צוות חדש, ועליו, יחד עם בעלי תפקידים אחרים שנכנסו רק עכשיו למשרד, ללמוד ולהכריע בפרק זמן קצר בנושאים קריטיים למערכת החינוך. הוא יצטרך לשבת מחדש עם ארגוני המורים, לדאוג לציוד ולמחשבים נומ ספים, שכן פתיחת שנת לימודים היא מבצע לוגיסטי מורכב.

ממשרד החינוך נמסר: המשרד מחויב לשמירה של בטיחותם ובריאותם של התלמידים ועובדי ההוראה, ולאור זאת הוא יבטיח את כל המענים הנדרשים. המשרד יציג את תוכנית העבודה שלו בקרוב. אשר לעוזרי החינוך, בשלב זה אין מקום ללימודים בקפסולות, ולפיכך העסקתם בשלב זה אינה רלוונטית".

 ?? צילום: אי.אף.פי ?? קבלת מנת חיסון שלישית בשיבא
צילום: אי.אף.פי קבלת מנת חיסון שלישית בשיבא
 ??  ??
 ??  ??
 ?? צילום: יהושע יוסף ?? תלמידי כיתה ב' מתל אביב
צילום: יהושע יוסף תלמידי כיתה ב' מתל אביב
 ?? צילום: יהושע יוסף ?? בדיקות לתלמידים. "לא משתמשים מספיק בכלי הזה"
צילום: יהושע יוסף בדיקות לתלמידים. "לא משתמשים מספיק בכלי הזה"

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel