Israel Hayom

"להעביר את צער בע"ח ממשרד החקלאות להגנת הסביבה"

מוקש נוסף לקואליציה? ● השרה זנדברג (מרצ) דורשת סמכויות מהשר פורר (ישראל ביתנו): "משרד החקלאות בניגוד עניינים, הוא מייצג את תעשיית המזון"

- דן לביא

השרה להגנת הסביבה תמר זנדברג )מרצ( מקדמת לאחרונה את העברת האחריות המיניסטריא­לית בכל הנושא של צער בעלי חיים ממשרד החקלאות של השר עודד פורר )ישראל ביתנו( למשרד להגנת הסביבה.

במכתב שנשלח בימים האחרונים ממנכ"לית המשרד להגנת הסביבה, גלית כהן, לסמנכ"ל פנים ופיתוח במשרד ראש הממשלה, ליאור פרבר, הודגש כי 27 שנים לאחר חקיקת חוק צער בעלי חיים, הנושא לא מקודם באופן הראוי. "משרד החקלאות לא מביא ליישום אפקטיבי של החוק ולא עומד במשימות שנקבעו עבורו", טוענת כהן. יצוין כי עד היום, הניסיונות להעביר את הסמכויות למשרד להגנת הסביבה לא צלחו.

כיום, שר החקלאות הוא השר הממונה על חוק צער בעלי חיים, ובכלל כך על החקיקה בנושא, לרבות פיקוח ואכיפה על עבירות בתחום. עמדת המשרד להגנת הסביבה היא שיש להעביר את כלל הטיפול בנושא אליו, "שכן קיים ניגוד עניינים מובנה במשרד החקלאות האמון על החקלאות ועל קידום אינטרסים לגיטימיים של רווחת החקלאים ואינטרסים כלכליים במשק החקלאי, למול אינטרס ההגנה על בעלי החיים בתעשיות המזון מן החי, אשר בהגדרה יקבל עדיפות נמוכה יותר".

הכוונה היא שעם העברת הסמכויות אל המשרד להגנת הסביבה יעבור גם כוח האדם המקצועי העוסק בהיבטים הבריאותיים, ויועסקו וטרינרים בתחומי העיסוק הרלוונטיים, יחד עם אנשי מקצוע נוספים.

זנדברג היתה אחת היו"ריות של השדולה לזכויות בעלי חיים בכנסת הקודמת ופעלה בשדולה עוד קודם. במשך שנים הקפידה להשתתף בכל דיון בנושא והיתה הראשונה שהציגה הצעת חוק להפסקת המשלוחים החיים. זנדברג אמרה ל"ישראל היום": "משרד המייצג את האינטרסים הכלכליים של תעשיית המזון מן החי אינו יכול לפקח על רווחת בעלי החיים, ואף נכשל בכך לאורך השנים. המשרד להגנת הסביבה הוא המתאים ביותר לקבלת הסמכויות בנושא, גם בשל המחויבות שלו לשמירה על זכויות בעלי החיים, וגם לשמירה על הסביבה שנפגעת מהתעשייה המזהמת של המזון מן החי".

עוד 2017־ב חשף "ישראל היום" את ההתעללות הקשה והמתמשכת בבעלי חיים חסרי ישע. החשיפה הובילה לדיון בוועדת המשנה לצער בעלי חיים בכנסת, אולם חרף כמה הצעות, לא נרשם שינוי ביחס לתנאים הקשים והיעדר הפיקוח בכלביות בישראל. הנתונים התייחסו, בין היתר, להיעדר טיפול רפואי, קערות שתייה ריקות, תחלואה, זוהמה והיעדר צוות מיומן בכלביות. עקב כך, כלבים בכלביות רבות ברחבי הארץ מוחזקים בתנאים קשים מנשוא.

ממשרד החקלאות לא נמסרה תגובה עד לשעת סגירת הגיליון.

 ?? צילום ארכיון: אורן נחשון ?? הזנחה פושעת בכלביות
צילום ארכיון: אורן נחשון הזנחה פושעת בכלביות
 ??  ?? החוק לא מיושם. זנדברג
החוק לא מיושם. זנדברג
 ??  ?? שר החקלאות עודד פורר
שר החקלאות עודד פורר

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel