Israel Hayom

שינוי דרמטי במבנה הבנקים: הדירקטוריו­נים יחוזקו

בנק ישראל העביר לבנקים טיוטת הוראות, כדי לבדל את הדרג המחליט מההנהלות המבצעות ולהגביר את יעילות הפיקוח ● המהלך יאפשר להגדיל את שכר יו"ר הבנק

- גלעד צוויק

בנק ישראל מתכנן שינוי דרמטי במבנה השליטה בבנקים: חיזוק מעמד הדירקטוריו­ן תוך בידולו מהנהלת הבנק. אתמול הודיע הפיקוח על הבנקים בבנק ישראל כי העביר למערכת הבנקאית טיוטת הוראות שמטרתן "חיזוק מעמד הדירקטוריו­ן ועצמאותו והגברת האפקטיביות של עבודתו".

במסגרת זאת מבקש הפיקוח על הבנקים לחזק את מעמדו של יושב ראש הדירקטוריו­ן כחלק מהדירקטוי ריון ולבדלו מהנהלת הבנק, הן באי מצעות תיחום תפקידיו והן באמצי עות מתן אפשרות לתגמלו, גם כאשר מדובר בתאגיד בנקאי בלא גרעין שליטה, באופן ההולם את תפקידיו.

בהתאם לתיקון המוצע להוראות המפקח על הבנקים, הדירקטוריו­ן נדרש להגדיר במפורט את תפקיי דיו וסמכויותיו של היו"ר באופן שלא יחרגו מהתפקידים ומהסמכויות המוי קנים לו לפי הוראות החוק, ובאופן שלא ייווצר עירוב בין תפקידיו ואופן ביצועם לתפקידי ההנהלה.

לפי המפקח על הבנקים, דרישה זאת עולה בקנה אחד עם עקרונות היסוד של ממשל תאגידי נאות, המחייבים הפרדה ברורה ומובהקת בין הגורם המתווה מדיניות ומפקח, שהוא הדירקטוריו­ן ושבראשו יושב ראש הדירקטוריו­ן, לבין הגורם המי בצע שבראשו המנהל הכללי, וזאת כדי שהפיקוח יהיה אפקטיבי.

בתאגיד בנקאי בלא גרעין שליטה, יהא על הדירקטוריו­ן גם לוודא שבתפי קידים ובסמכויות של יושב ראש הדיי רקטוריון, בכוח או בפועל, וכן בהיקף קשריו עם הנהלת התאגיד הבנקאי, אין כדי להוות זיקה ואין בהם כדי לפי גוע בעצמאות של יושב ראש הדירקי טוריון ובאי תלותו בתאגיד הבנקאי.

המפקח על הבנקים, יאיר אביי דן, מסר: "הוראותינו אלה מחזקות ומעצימות את מעמד הדירקטוריו­ן כולו, לרבות העומד בראשו. ההוראות מיישמות את ההפרדה הבסיסית הני דרשת בין עבודת הדירקטוריו­ן בבנק כגורם מפקח ומתווה מדיניות, ובין תפקידי הנהלת הבנק כגורם עסקי ביצועי. הוראות אלו חשובות במיוחד להבהרה ולמניעת טשטוש זהויות ופי עילויות בין תפקידי ההנהלה לבין תפקידי הדירקטוריו­ן, ובכלל זה תפי קידיו של יו"ר הדירקטוריו­ן, ובמיוחד כשמדובר בבנק בלא גרעין שליטה".

"נוסף על כך, ההוראות מאפשרות לשלם ליו"ר הדירקטוריו­ן גם בבנק בלא שליטה גמול ההולם את תפקידו, וזאת בהתאם למנגנון שלא פוגע בעי צמאותו, ואינו מטיל מגבלת שכר או קובע את היקף המשרה שלו ומותיר זאת לשיקול הדירקטוריו­ן. כמפקחים על המערכת הבנקאית, השומרים על הלקוחות ועל האינטרס הציבורי, אנו פועלים ונמשיך לפעול לחיזוק עצי מאותו של הדירקטוריו­ן ואי התלות בינו לבין הנהלת הבנק ופעילותו העי סקית", הוסיף אבידן.

 ?? צילום: אורן בן חקון ?? המטרה: הגברת אפקטיביות הדירקטוריו­ן. בנק ישראל
צילום: אורן בן חקון המטרה: הגברת אפקטיביות הדירקטוריו­ן. בנק ישראל
 ??  ?? המפקח על הבנקים יאיר אבידן
המפקח על הבנקים יאיר אבידן

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel