Israel Hayom

אסור לכם לקרוא את הטור הזה

- קרני אלדד

אוניברסיטת ברנדייס ממסצ'וסטס פרסמה לאחרונה רשימה שבה מילים שבהן אסור להשתמש, כי הן עלולות לדכא את הזולת. הרשימה הזאת היא רק חלק ממשחק "כן, לא, שחור, לבן" המתנהל בכל העולם, שבו אנשים הולכים כמו על ביצים ונמנעים משימוש במונחים פוגעניים. כל זה מתקיים במקביל לאיך שאנשים נורמליים מדברים, באופן חופשי תוך נימוס סביר ורצון כן שלא לפגוע.

לא תאמינו מה יש ברשימה הזאת. אנסה לתרגם דוגמאות נבחרות לעברית־ישראלית: אסור, למשל, לומר "אני חולה על זה!", כי זה פוגע באנשים חולים. אסור להגיד "גבירותיי ורבותיי", כי זה מחייב אנשים להגדיר את עצמם כזכר או כנקבה, כשכידוע יש כל כך הרבה אפשרויות באמצע. "יאללה, שוט" ירד מהפרק, כי הביטוי משתמש שלא לצורך בדימוי אלים של ירייה. "לך על זה" מעליב את אלו בעלי קושי בהליכה (אל תאמרו נכים, כמובן). "תקשיב, היה מטורף" פוגע במטורפים, כמובן, וההצעה של אנשי האקדמיה המלומדים היא להשתמש בביטוי החינני: ‪."That's bananas!"‬ בננות. כן.

השימוש במילה "שבט" כדי לתאר קבוצה בוטל, היות ש"שבט" זאת מילה מעליבה ופוגענית, שהשתמשו בה כדי לדכא עמים מקומיים. אגב, אסור גם להשתמש במילה "אסיר". מעתה אמרו "אדם שחווה כליאה".

הסכנות של זליגת הטרלול הזה לתרבות הפופולרית הן עצומות. החיים שבהם הפחד הגדול ביותר הוא להגיד את האמת, כי יכול להיות שהאמת תפגע במישהו, מעוותים את המחשבה. החוקים החדשים האלה גורמים לנו לגמגם, במקרה הטוב, או לפצוח בסדרת צעדים תימניים אוראליים (סליחה. בטוח שאסור לומר תימניים, אבל אין לי מושג איך מתרגמים את זה לטרלולית מדוברת), בכל פעם שרוצים להגיד משהו.

בשבוע שעבר כתבתי על ילדי קייטנת גוש עציון שהלכו לסופרלנד, ועל כך שנערים ונערות בדואים התעמרו בהם. תיארתי את המקרה גם בפייסבוק. הפוסט זכה לשיתופים רבים ולתגובות רבות, ואף נקרא מעל בימת הכנסת ע"י ח"כ שמחה רוטמן. ואז פייסבוק הסירה אותו, משום שהוא "מנוגד לכללי הקהילה שלנו בנוגע לדברי שטנה ונחיתות". את ההודעה של הרשת החברתית העליתי כפוסט, שזכה לפי שניים תגובות. ובצדק.

מה אמר הפוסט? שערבים פגעו ביהודים. שאני לא מוכנה שזה יקרה. שמי שפוגע ביהודים - לא צריך לחיות כאן. לא אמרתי שום דבר גזעני, אלא הוקעתי אלימות שנבעה מגזענות.

מה פייסבוק אמרה בכך שהוריד את הפוסט? שמה שכתבתי מנוגד לכללי הקהילה. כלומר - אסור לומר את זה. ומי שלא מאפשר לומר שהאלימות הערבית נגד יהודים צריכה להיפסק - מעודד אלימות נגד יהודים, כי הוא לא מאפשר להתנגד לה. זאת עוד דוגמה לטרלול של רשימת ברנדייס.

זה כמו שבחדשות אומרים "יער נשרף" במקום לומר שערבים הציתו אותו. או "אבנים הושלכו", באקט ניסי של התגברות על כוח הכבידה.

אבל אנחנו לא ניכנע. אנחנו נמשיך לומר את האמת, לדבר פשוט, נקי, מנומס ונורמלי, והאמת והשפיות ינצחו.

כתבתי על ילדי קייטנת גוש עציון שהלכו לסופרלנד, וסבלו מהתעמרות מצד נערים בדואים. הפוסט זכה לשיתופים רבים ולתגובות רבות, ואז פייסבוק הסירה אותו

 ??  ??

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel