Israel Hayom

תוכנית ,1985 מודל 2021

- ערן בר טל

"אני לוקח את מודל 1985 לייצוב המשק", אמר שר האוצר אביגדור ליברמן בכנס אלי הורביץ לחברה ולכלכלה. ליברמן ציין גם את ההבדל הקטן בין אז להיום: אז היתה קואליציה מקיר לקיר שאפשרה את התו כנית הרדיקלית, עכשיו אנחנו רחוקים מאוד מזה; אלא שהפעם הדבק שחיבר את הממשלה המוז רה הזו - הוא כנראה מה שיאפשר להעביר את התקציב הבא.

את עקרונותיו שטח ליברמן כבר מהיום הראשון: לא תהיה הכבדה במסים ולא יהיה גידול בגירעון. האמת היא שכל תק ציב שיאושר יהיה בבחינת שיפור המצב שאליו הורגלנו בשנתיים האחרונות, עם התקציב החלקי שהתבסס על זה שתוכנן ב .2018 השאלה הגדולה היא המשך המא בק במגיפה. אם לא יהיו התפ תחויות דרמטיות יותר בשבו עות הקרובים בתחום זה, ליברמן יוכל להתעלם מעלויות הקורונה בהמשך.

מדברי השרים עד כה, נראה שאף אחד מהם לא מצחצח חר בות למלחמה בהגדלת תקציב משרדו. האתגר המרכזי הוא ההסתדרות, ולצידה אלו המוב נים: הצורך בצמצום מהיר בא בטלה וחזרה למתווה הצמיחה. אלו אינם אתגרים פשוטים, כיוון שהם לא מאפשרים לעמוד בקווי היסוד של הממשלה, שהבטיחה תקציבים נוספים לרווחה ועוד תקציבים נרחבים לתשתיות, לבריאות ולחינוך. איך אלה ייצאו אל הפועל בלי להכביד במסים? זו השאלה הגדולה.

די ברור שתקציב כזה אינו אפ שרי, ושהתשובה ההגיונית היחי דה היא שתהיה הכבדה במסים, אך לא בדמות של מסים ישירים. התקציב ככל הנראה יכלול היט לים ואגרות על נהגים - אגרות גודש בכניסה לערים הגדולות, והיטל נסועה שיוחל לפי מספר הקילומטרים למכונית. הוא יצ טרך לכלול אכיפה הדוקה יותר של גביית המס, מה שעשוי להביא להגדלת הקופה בלי להכביד במ סים, כפי שהיה בתוכנית שאליה מכוון ליברמן - תוכנית הייצוב של .1985 אז היה ברור שכולם חייבים לוותר, כיוון שהאינפלציה השתוללה ופגעה בכולם. הפתרון היה זניחת עקרונות הסוציאליזם והחלת חוק ההסדרים. החוק הזה ודאי יסייע לליברמן לעקוף את מסלול החקיקה הסבוך.

 ??  ??

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel