Israel Hayom

"זיכרון שמשיב את כאב האסון"

בכירים בעבר ובהווה, מאות בני אדם ומשפחות הנספים עמדו דקת דומייה מול אנדרטת הענק שהוצבה במקום שבו עמדו המגדלים ● ביידן: "במאבק על הנפש של אמריקה - האחדות היא החוזקה שלנו"

- יוני הרש, כתבנו בארה"ב

אתמול בשעה 08:46 בבוקר )זמן מקומי( פעמון בודד נשמע באתר גראונד זירו במנהטן, 20 שנה בדיוק אחרי שהמטוס הראשון פגע במגדלי התאומים.

מאות בני אדם - בהם בני משפ חה של הנספים, בכירי העיר ניו יורק בעבר ובהווה, הנשיא ביידן ורעייתו והנשיאים לשעבר אובאמה וקלינטון ורעיותיהם - עמדו דקת דומייה מול אנדרטת הענק שהוצבה במקום שבו עמדו פעם המגדלים, ונזכרו באחד הר געים הנוראיים ביותר שידעה ארה"ב, שידע העולם כולו.

מזג האוויר בניו יורק היה אתמול מקסים ובהיר, והזכיר במידה רבה את היום ההוא, לפני 20 שנה. הנשיא ביידן וקודמיו בתפקיד, אובאמה וקלינטון, הביטו במאות המשתתפים, רבים מהם מחזיקים בתמונות של יקיריהם שנה רגו בפיגוע. אחד אחת עלו חלק מבני המשפחה לבמה, והקריאו את השמות של 2,977 בני האדם שקיפחו את חייהם במתקפת הטרור ההיסטורית.

אחרי הטקס בגראונד זירו, הנשיא ביידן היה צפוי לבקר בשתי הזירות הנוספות שהיו חלק מאותו יום נוראי - השדה בשנקסוויל פנסילבניה שבו התרסק אחד המטוסים שנחטפו ומטה הפנטגון שנפגע ממטוס נוסף. על פי רוב, נשיאים מבקרים רק באחת הזי רות ביום הזיכרון לפיגוע, אך הפעם ביידן הגיע למסקנה שחשוב לו לה גיע לכולן. הנשיא האמריקני החליט לא לשאת דברים במהלך האירועים אתמול, ככל הנראה כדי להדגיש את מחויבותו לשמור על אחדות ולהרחיק את הפוליטיקה מהטקסים.

סגנית הנשיא, קמאלה האריס, די ברה קצרות בטקס בשאנקסוויל, אל מול הנשיא לשעבר ג'ורג' בוש הבן, מי שכיהן בתפקיד בזמן התקיפה. האריס שיבחה את האומץ הנחישות של בני העם האמריקני, ונזכרה בימים שאחרי הפיגוע. "בזמן של הטרור הנורא מכל אנחנו פנינו זה לזו. אם אנחנו עושים את העבודה הקשה של לעבוד יחד, אם אנחנו נותרים מאוחדים במטרה, אנחנו נוכל לכל מה שיעמוד בפנינו".

הנשיא לשעבר בוש השמיע מסר דומה. "בשבועות ובחודשים אחרי, הייתי גאה להוביל עם נפלא, נחוש ומאוחד", אמר. "כשזה מגיע לאח דות של אמריקה, הימים האלו נראים רחוקים מאוד... כוחות מסוכנים בחיים המשותפים שלנו הופכים כל מחלוקת לוויכוח". הוא הודה כי אין לו "הסברים או פתרונות". "אני רק יכול לספר לכם מה שראיתי", הוסיף. "ביום הדין והאבל של אמריקה, ראיתי מיליוני בני אדם מושיטים אינסטנקטיב­ית יד לשכניהם, זו האמריקה שאני מכיר".

הנאומים של בוש האריס הדהדו, כמעט אחד לאחד, את הדברים שאמר הנשיא הנוכחי בהודעה מוקלטת שפר סם ביום שישי, ועיקרה הייתה מסר של אחדות. ביידן דיבר גם הוא על "הת חושה האמיתית של אחדות לאומית" בימים אחרי המתקפה. "למדנו שאח דות היא הדבר היחיד שאסור לו לעולם להישבר", הצהיר הנשיא בוידיאו שארך כ 6 דקות. "ברגע הפגיע ביותר שלנו, בהלוך ושוב של מה שהופך אותנו לבני אנוש, במאבק על הנפש של אמריקה - אחדות היא החוזקה הכי גדולה שלנו". ביידן, שידע בעצמו לא מעט אבידות אישיות במשפחתו, התייחס לאבל הנמשך של משפחות הקורבנות. "לא משנה כמה זמן עבר, ימי הזיכרון האלו מביאים הכל בחזרה עם אותו הכאב כאילו החדשות פרצו אך לפני כמה שניות", הסביר. "לכן, ביום הזה ג'יל ואני מחזיקים אתכם קרוב אל לבנו".

 ?? ?? "הרגע הפגיע ביותר". מאות בני אדם מול אנדרטת הענק
"הרגע הפגיע ביותר". מאות בני אדם מול אנדרטת הענק
 ?? צילומים: אי.אף.פי ?? נשיאי ארה"ב בהווה ובעבר במהלך הטקס
צילומים: אי.אף.פי נשיאי ארה"ב בהווה ובעבר במהלך הטקס

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel