Israel Hayom

"גיבור אמיתי": המטכ"ליסט שהפך להרוג הראשון

- חנן גרינווד

לפני 20 שנה ויום, ב 11 בס פטמבר ,2001 דניאל לוין היה בטיסה שגרתית לחלוטין מבוסטון ללוס אנג'לס. אחרי שירות מפואר בצה"ל, לימודים אינטנסיביי­ם והק מת חברה מוצלחת הוא היה בשיא הקריירה שלו, הבעלים של חברה ששווה הון, אך דקות לאחר ההמראה הכל השתבש.

מחבלי אל קעידה חטפו את המ טוס ופגעו במגדל הצפוני של מגד לי התאומים. דניאל לוין, באקט של גבורה יוצאת דופן, הפך להרוג הרא שון של היום המדמם ההוא, שגבה את חייהם של 2,977 בני אדם, בהם אר בעה ישראלים.

דניאל נולד בדנוור קולורדו וכשהיה בן 14 הוא עלה עם משפחתו לירושלים. במקביל ללימודיו בבית הספר "אורט" שליד האוניברסיט­ה העברית הוא עבד במכון כושר ועסק בספורט. בין היתר זכה בפרס מר ישראל לנוער בפיתוח גוף. לאחר סיום בית הספר התיכון הוא התגייס לסיירת מטכ"ל ובהמשך עבר קורס קצינים.

בתום ארבע שנות שירות השתחרר בדרגת סרן. במהלך שירותו הצבאי הוא למד ערבית ופעל פעמים מעבר לגבולות ישראל. קצינים בכירים שא ליהם פנינו בניסיון להבין מה בדיוק עשה לוין סירבו לספר. "זה מסובך", התחמקו. עם תום שירותו הצבאי למד מתמטיקה והנדסת חשמל, ולאחר מכן למד לתואר שני במדעי המח שב באוניברסיט­ת ,MIT שם הוא הכיר את תום לייטון, פרופסור למתמטיקה יישומית. ב 1999 הם הקימו את חברת אקאמאי שהתמחתה בהפצת מידע. הח ברה זכתה להצלחה כמעט מידית והונ פקה בבורסה בניו יורק. כשהיה בן 29 היתה שווה החברה מיליארדי דולרים.

ב 11 בספטמבר 2001 היה דניאל בדרכו לוועידת אינטרנט ולפגישה עם לקוחות. אך כרבע שעה לאחר שהמטוס המריא הוא נחטף על ידי מחבלי אל קעידה. "אחד הנוסעים במחלקת עס קים נדקר", דיווחה דקות מאוחר יותר אחת הדיילות למרכז הפיקוח. היה זה לוין, שנדקר לאחר שהבין ככל הנראה מה התרחש מאחורי הקלעים.

בוועדת חקירה שהתקיימה בקונג רס לאחר האסון התברר כי לוין ככל הנראה ניסה להסתער על החוטפים אך נדקר על ידי חוטף נוסף שישב מאחוריו. "לוין שירת כארבע שנים כקצין בצבא הישראלי. ייתכן שהוא ביצע ניסיון לעצור את החוטפים מולו מבלי להבין שיושב מחבל נוסף מא חוריו". העריכו חברי הקונגרס. לוין נדקר ונהרג על ידי המחבל סטאם אל סוקמי, והפך להרוג הראשון של אסון התאומים. דקות ספורות לאחר מכן התנגש המטוס בעוצמה במגדל הצפוני.

"גילינו תוך כדי האסון שהוא היה על המטוס", מספר אחיו של דניאל, מיכאל לוין, בשיחה עם "ישראל היום". הוא מציין כי יומיים קודם לאסון התאומים היו הוריו בביקור בארצות הברית ולאחר מכן חזרו לישראל. "לא שמענו בתחילה על מעשה הגבורה שלו, אבל שיערנו שהוא עשה משהו. הוא לא היה נותן למחבלים להשתלט על המטוס, הכרנו את ההתנהגות שלו. כשה FBI הגיע וסיפר לנו על החקי רה היינו גאים, וידענו שהוא עשה את הדבר הנכון".

"המאבק לא תם"

לפני כשבוע וחצי ציינו בני משפחת לוין את התאריך העברי של האסון. חרף השנים הארוכות מאז שהפיגוע התרחש, המאבק עדיין לא תם. הוריו של דניאל עדיין מנהלים מאבק עם משפחות נוספות לקבלת פיצוי מסעו דיה, ממנו הגיעו רוב המחבלים.

"הדבר החשוב שצריכים להבין מהפיגוע הזה הוא שצריך לעמוד מול הרוע ולא לתת לתוקפנות לנצח. זה היה מה שהוביל את דניאל גם בעסקים וגם כמטכ"ליסט לשעבר על המטוס. המערכה הזו לא התחילה בתאומים אלא הרבה קודם לכן, והיא לא נגמ רה. נוביל את המלחמה ובסוף ננצח", סיכם אחיו של דניאל.

 ?? צילום: אי.פי ?? דניאל לוין ז"ל
צילום: אי.פי דניאל לוין ז"ל

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel