Israel Hayom

מסיבת הנדסה

- לימור סמימיאן דרש

חגיגות ההצלחה של בלימת הגל הרביעי החלו. אבל בעוד הספין של אי הטלת סגר הצליח, נתוני התחלואה והתמותה מעידים דווקא על כי שלון מר. נתחיל מהסוף - החיסון השלישי עובד. אבל בין זה ובין תיאור התנהלות החודשים האחרונים כמדיניות שהצליחה - המרחק עצום.

מתחילת אוגוסט הצטרפו למניין כלל הנדבקים מקורונה בישראל עוד כ 270 אלף איש. בתקופה זו ישראל הגיעה לשיא תחלואה יומי, שלא היה כמותו בכל 16 החודשים שקדמו לכך מאז פרוץ המגיפה. ובשבוע האחרון "כיכבה" ישראל במקום הראשון בשיעור התחלואה במדינות ה .OECD בטווח הארוך, מדובר על אלפי נפגעי ‪.Long Covid‬

ובשעה שהדירוג הזה מתבסס על נתון של כ 8,000 מאומתים ביום, נראה שהוא רחוק ממספר המאומתים האמיתי. מספר בדיקות ה PCR עמד בשבוע האחרון על ממוצע של 110 אלף בדיקות ביום בלבד. התורים התארכו. זמינות הבדיקות ירדה, לא הביקוש. שכן ההערכה היא שלפחות מספר דומה של בדיקות נעשו באופן ביתי, במתכונת של בדיקות מהירות. ואולם, מספר המאומתים המדווח אינו כולל את תוצאות הבדיקות הללו. כלומר, לא יהיה זה מופרך להניח שישנם לפחות פי 2 מאומתים. תוסי פו לזה גם את מבצע הבדיקות ההמוני במערכת החינוך, שגם תוצאותיו לא שוקללו )אלא אם נעשתה נוסף על כך בדיקת ,(PCR ועכשיו תקבלו תמונה יותר מדאיגה. ועוד לא דיברנו על מאות אלפי מבודדים. גם כאן מפתיע לגלות שעל 40 אלף חולים פעילים במערכת החינוך, נרשמו רק 100 אלף נוספים בבידוד.

אז מדוע לקלקל את חגיגות סיום הגל בדיווח על שיאי מאומתים? במקום להתמודד עם בעיית אלפי מאומתים בלתי מדווחים, ובמקום לוודא את בידודם, קל יותר לצאת למסע ציד אחר 300 מאומתים - חרדים - שלא דיווחו על כך עם חזרתם מאומן. בסוציולוגי­ה קוראים לזה הבניה חברתית של המציאות. בעגה התקשורתית - זאת הנדסת תודעה.

אכן, מספר החולים קשה נותר די קבוע בשבועיים האחרונים, והוא נע סביב .680 אך אם הגל קרוב לסיום, מספרם היה צריך לרדת בהדרגה. כשהוא קבוע, עומס המאושפזים בבתי החולים נותר בעינו. יש שמדווחים שהם על סף קריסה. ואם במאושפזים עסקינן, איכשהו חמקה מעיני הציבור העובדה שחולים בינוניים וקשים נשלחים גם לאשפוז ביתי. כלומר, מספר החולים קשה המדווח, שנותר "יציב", אינו כולל את כולם.

נתון אחד, עדיין מהותני: המתים. אף שצריך לחשב לבד את מספר הנפ טרים היומי, ואף ששמותיהם אינם מופיעים יותר בעמודים הראשיים, מת ברר שממוצע המתים בשבועיים האחרונים הוא כ 30 ביום. ישראל נמצאת במקום השישי בשיעור התמותה )הגבוה( בקרב מדינות ה .OECD מספר גבוה יותר של מתים נרשם כאן רק בשיא הגל השני והשלישי - כשלא היו חיסונים. אבל במקום להטיל הגבלות שתסייענה בצמצום התחלואה, עד להשגת תוצאות החיסונים, ממשלת ישראל "מכילה" את המתים. ועל אף המיסוך הכבד המוטל על מרבית העובדות, ולנוכח המציאות שבה עוד מאות משפחות צפויות לקבור את מתיהן בשבועות הקרובים - כדאי להמתין עם החגיגות.

 ?? ??

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel