Israel Hayom

כלכלה תמורת רגיעה? לפיד מסרב ללמוד מטעויות העבר

ביקורת על תוכנית שר החוץ: "שום התייחסות לשבויים ולנעדרים" ● יממה שלישית ברציפות: ירי לעבר העוטף

- אריאל כהנא

שר החוץ לפיד הציג תוכנית של כלכלה תמורת ביטחון לרצועת עזה. ב 2005 חלמו שמעון פרס וג'יימס וולפנזון על משהו דומה. הסוף ידוע: מתקפות טילים ופעילות טרור.

לראשונה מאז שנת ,2005 גורם ישראלי בכיר ומוסמך מציג חזון בנוגע לעתידה של רצועת עזה.

אחרי שגם אמש שוגרה ערב שלישי ברצף רקטה מן הרצועה, טרם לכך, ראש הממשלה החליפי ושר החוץ, יאיר לפיד, הציג אתמול בכנס המכון למדיניות נגד טרור באוניברסיט­ת רייכמן )הבינתחומי הרצליה( מתווה רב שנתי שאמור להביא להפסקת סבבי הלחימה בין ישראל לחמאס.

המתווה גובש במשרד החוץ, תחת הכותרת "כלכלה תמורת ביטחון", וכולל שני שלבים מרכזיים. לדב רי לפיד, מדובר בחלופה שלישית לשתי האפשרויות שהוצגו עד כה בציבור: "כיבוש עזה או המשך סבבי לחימה בלתי נגמרים".

בשלב הראשון יהיה שיקום הומ ניטרי משודרג של עזה, בתמורה למאבק מתואם בהתעצמות הצבאית של חמאס. שיקום כזה יכלול טיפול בצורכי החיים הבסיסיים ביותר. עזה תקבל שיקום של מערכת החשמל, חיבור לגז, בניית מתקני התפלת מים, שיפור משמעותי של שירותי הבריאות ושיקום תשתיות מגורים ותחבורה. בתמורה יתחייב חמאס לשקט ארוך טווח.

לדבריו, הקהילה הבינלאומית תפעיל מנופים על חמאס כדי לסייע במאמץ למנוע את התעצ מותו, תפעל להדק את הפיקוח על ההברחות, ויוקם מנגנון פיקוח כל כלי שימנע הסטת משאבים להתע צמות חמאס. עוד על פי התוכנית, הרשות הפלשתינית תהיה חלק מה מהלך ותחזור להיות הגוף המפעיל של המעברים. תיבחן אפשרות לפ תיחה מחדש של מעבר קרני. מצרים תמשיך להחזיק במעבר רפיח.

בשלב השני, על פי לפיד, תונח תוכנית מסודרת של כלכלה תמורת ביטחון, שתבהיר איך יכול להיראות העתיד הכלכלי של עזה אם חמאס יקבל את תנאי הקוורטט.

במשפחת גולדין ביקרו בחריפות את לפיד: "שר החוץ של מדינת ישראל העלים את כל נושא השבת הבנים מהתוכנית המדינית שלו. שום מילה, בושה וחרפה".

לא יועבר במזוודות

בתוך כך, לשכת ראש הממשלה שבה והתחייבה אמש שישראל לא תסכים לחדש את העברת הכס פים הקטאריים לעזה באמצעות מזוודות. "המתווה הקודם לא יח זור על עצמו", נמסר מלשכת ראש הממשלה בנט.

 ??  ??
 ?? צילום: גדעון מרקוביץ' ?? שר החוץ יאיר לפיד
צילום: גדעון מרקוביץ' שר החוץ יאיר לפיד

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel