Israel Hayom

בידוד קצר, דרך ארוכה

משרדי הבריאות והחינוך לא פועלים בשקיפות ● המשאבים לא מספקים ● ורק כיתות בודדות משתתפות בפיילוט ● "לא יצליחו לעמוד בבדיקות PCR בסדר גודל כזה", אומר מנכ"ל משרד החינוך לשעבר ● רה"מ ושר הבריאות מבטיחים קיצור בידוד לתלמידים, אך המתווה אינו חף מבעיות

- נועם )דבול( דביר כתבנו לענייני חינוך

בלי פיילוט רחב, בלי משאבים מספקים לבדיקות ועם חוסר שקיפות בנתונים - ראש הממשלה נפתלי בנט ושר הבריאות ניצן הורוביץ מבטיחים קיצור בידוד לתלמידים - אך הדרך לשם עוד ארוכה.

דבריו של ראש הממשלה נפתלי בנט, על ביטול ימי הבידוד לתלמידים כך שימשיכו להגיע לבתי הספר גם במקרה של גילוי חולה מאומת בכיתה, נראו אתמול אופטימיים מדי. מודל הכיתה הירוקה, שזכה להצלחה עצומה בבית החולים שיבא, שם פותח - פשוט מתרסק בגרסה של מערכת החינוך.

"משרד הבריאות מפחד מהפיילוט ושתלמידים שנחשפו לחולה מאומת לא ייכנסו לבידוד", אומר בכיר במ ערכת הבריאות. "מדובר בפחד בלי סיבה מהותית, הם פועלים על סמך תחושות בטן, לא דברים קונקרטיים". לדבריו, אף שהם תמכו בתוכנית, בשטח משרד הבריאות גורר רגליים: "הם לא מממשים את מה שהבטיחו - להשאיר תלמידים בכיתות - ונראה שהם עושים את זה קצת בכוונה. הם לא ביצעו שום היערכות כדי שזה יצליח".

מודל הכיתה הירוקה אמור לפעול בבית ספר שבו התגלה חולה מאומת. על פיו, התלמיד המאומת נכנס לבי דוד, ואילו יתר התלמידים בכיתה ממשיכים ללמוד כרגיל בבית הספר, אך עוברים בדיקות קורונה מדי יום לאורך שבעה ימים.

המודל המורכב הזה מביא לפתחם של משרדי הבריאות והחינוך אינספור בעיות. הבעיות הראשונות הן לוחות הזמנים והמחסור בנתונים: תחילה, ההחלטה שמתכוונים לקבל נבדקה על

מספר מצומצם של בתי ספר. פיילוט הכיתה הירוקה פועל עד כה בשבע כיתות משלושה בתי ספר בלבד, שנמ צאים במועצה האזורית נחל שורק. כפי שפורסם לראשונה ב"ישראל היום", בשל מספר רב של תלמידים שנמצאו מאומתים, נאלצו חלק מהתלמידים שהשתתפו בתוכנית לעבור ללמידה מר חוק. כלומר, לפחות בחלקו - הפיילוט נכשל. מחר צפוי להתרחב הפיילוט לארב עה בתי ספר נוספים בחברה הערבית )עשר כיתות לימוד(. על פי התוכנית המקורית, רק באמצע חודש אוקטובר צפוי הפיילוט לכלול 200 כיתות לימוד בכל מערכת החינוך.

אתמול נרשמו כבר יותר מ 154 אלף תלמידים שלא הגיעו לבתי הספר ולג נים. מדובר בכ 42 אלף תלמידים חולי קורונה פעילים, ויותר מ 111 אלף תלמידים שנמצאים בבידוד.

הבעיה השנייה במודל היא המס פר חסר התקדים של הבדיקות שצריך לבצע. אם, למשל, תלמיד חולה ועו בר לבידוד, שאר התלמידים צריכים לעבור ביום הראשון בדיקת .PCR זמן הפענוח שלה יכול לנוע בין 12 שעות, כשאין עומסים, לבין 30 ואפילו 48 שעות, כמו בימים האחרונים. הבעיה היא שאין בהכרח מספיק ניידות דיגום ודוגמים, שיכולים להגיע לכל כיתה שהתגלה בה תלמיד חולה קורונה. בה נחה שהבדיקה הראשונה נעשתה ועב רה בהצלחה, במשך חמישה ימים נוספים יצטרכו התל מידים לעבור בדיקת אנטי גן מהירה מדי יום. כרגע, מי שאמורים לדגום את התל מידים הם נאמני הקורונה - אך אלה יתחילו את עבודתם רק בתחילת חודש אוקטובר. בה בעת, גם הבדיקה ביום השביעי צריכה להיות בדיקת .PCR

"מספר תלמידים עצום"

"כמו שזה נראה, לא יעמדו בבדיקות PCR בסדר גודל כזה במ ערכת החינוך", אומר עמית אדרי, מנכ"ל משרד החינוך לשעבר. "זה בלתי אפשרי לד גום מספר עצום כל כך של תלמידים בבדיקות .PCR בקצב הזה, תל מידים יקבלו את הב דיקות אחרי שלושה ימים. להערכתי, האמת היא שלא ניתן יהיה לעשות את זה בפועל".

לדברי מנכ"ל משרד החינוך לש עבר, צריכים לקצר את ימי הבידוד כבר עכשיו על סמך בדיקות מהירות: "מדברים על פיילוט שיגיע לשיא באוקטובר. במצב הנוכחי, ולאור תחי לת בלימת הגל הרביעי, בעוד חודש הפיילוט כבר לא יהיה רלוונטי.

צריך להגיע למצב שבו כבר עכ שיו תלמידים שנחשפו לחולה בכיתה יוצאים לבידוד של יום אחד, עושים בבית בדיקות מהירות וחוזרים למח רת לכיתה. זה זול, מהיר ואפקטיבי".

הבעיה השלישית היא חוסר הש קיפות של משרדי הבריאות והחינוך. כבר תקופה משרד הבריאות מסרב לומר בכמה צוותים, ניידות או דו גמים הוא יעשה שימוש במקרה של תוכנית לקיצור ימי הבידוד, לבדיקה של תלמידים במגן חי נוך ולהתחסנות של תלמידים. לזה מצט רפת העובדה שכבר זמן רב משרד החינוך לא מפרסם את הנ תונים ממרכז השלי טה והבקרה.

 ?? צילום: יהונתן שאול ?? אתר "ישראל היום", 24.08.2021 "ישראל היום", 17.08.2021
צילום: יהונתן שאול אתר "ישראל היום", 24.08.2021 "ישראל היום", 17.08.2021
 ?? צילום: אורן בן חקון ?? הפיילוט כשל, לפחות באופן חלקי
צילום: אורן בן חקון הפיילוט כשל, לפחות באופן חלקי
 ?? צילום: מארק ישראל סלם ??
צילום: מארק ישראל סלם
 ??  ??
 ??  ?? עמית אדרי
עמית אדרי

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel