Israel Hayom

שניות מאסון

זה התחיל בתלונות של דיירים על קולות משונים מתוך הקירות, ועל דלתות שלא נפתחות ● כוחות שהוזנקו למקום גילו סדקים רבים במבנה - והורו לפנות בדחיפות את כל התושבים ● רק כשהבניין התמוטט ברעש גדול, התברר שנמנעה טרגדיה: "זה היה יכול להיגמר כמו במיאמי, החיים שלנו קר

- אבי כהן ושלומי דיאז

אתמול בשעות הצהריים המאוחרות, 32 שעות לאחר שפונו עשרות משפחות, קרס בניין בן ארבע קומות ברחוב סרלין בחולון. כזכור, בשבת נבקעו בבניין סדקים, ודייריו פונו מחשש מיידי לחייהם. המאמצים מתרכזים כעת בפינוי המבנה שקרס, תוך סריקות בזירה ובחינת מסוכנותם של המבנים הסמוכים.

האירוע החל עם פנייה של דיירי הבניין למוקדי החירום. הדיירים התלוננו על קולות הנשמעים מתוך קירות הבניין, ועל כך שהם לא מצ ליחים לפתוח את דלת דירתם.

כוחות כיבוי והצלה הוזנקו מיידית לזירה והחלו בסריקת המבנה. בשל הסדקים הרבים שהתגלו בקירות, הודיע מפקד הכוח למרכז השליטה כי יש לפנות מיידית את כל הדיירים בשל הסכנה הנשקפת לחייהם. הכו חות סרקו את כל קומות הבניין וסייעו לקשישים לצאת מדירותיהם.

כעבור כחצי שעה דיווח מפקד הכוח כי הפינוי הושלם, והצוותים החלו בפינוי מכלי הגז וניתוק התש תיות כמו מים וחשמל. בהמשך הגיע לזירה מהנדס העיר, ובהערכת מצב משותפת עם גורמי המשטרה, נקבע כי יש סכנה מיידית לקריסת הב ניין. אתמול בבוקר הוזעק למקום מהנדס מפיקוד העורף, והוחלט כי יש לדאוג לפינוי מוחלט של המבנה תוך חסימת הגישה אליו, מה שמנע אסון גדול.

לאחר בחינה של מהנדסים במ קום, עלה כי אחד מהבניינים הצמו דים לזה שקרס נפגע בחלקו האחורי כתוצאה מההתמוטטות. דיירים פונו כדי להעריך את הנזק שנגרם.

"הגענו לכאן לראות אולי ייתנו לנו בכל זאת לקחת משהו, אבל אמרו שאסור להתקרב ושהבניין רועד", אמרה דיירת בבניין שקרס.

"ראינו בלוקים וחלקים מתפרקים, והבניין התחיל לרעוד. זה לקח אולי 20-15 דקות. עמדנו שם ואז הכל קרס. זה היה מפחיד. רק לחשוב שאם לא היו מוציאים אותנו והיינו עכשיו כאן, זה היה נגמר כמו בפלורידה".

"מקווה שיעזרו לנו"

נאור, המתגורר בבניין, סיפר כי "הכל הלך. רואים את ההרס, ומבינים שכל החיים שלנו קרסו שם. אין לנו עכשיו פתרון דיור. מקווה שיעזרו לנו כי אנחנו לא יודעים מתי יהיה לנו שוב בית".

רינה, דיירת נוספת, ציינה: "מזל משמיים שלא קרה אסון כי יצאנו. יש בבניין גם הרבה מבוגרים וקשישים".

נציין כי בעקבות הקריסה הורה טפסר רונן מכטייב, מפקד מחוז דן

בכיבוי אש, למהנדסים של עיריית חולון לבחון את המבנים מסביב לב ניין שקרס כדי לבדוק, בין השאר, אם הקריסה השפיעה על הבניינים הסמוכים. "אנו מבקשים עכשיו שי בדקו את הבניין שלנו שהוא ממש ליד. הכל פה ישן. מי יודע איך נבנו הבניינים ואילו נזקים סמויים יש", סיפרה לבנה, דיירת בבניין הס מוך שחוששת לאחר המקרה."במשך שנים מבקשים כאן חיזוקים של בניינים ישנים. מישהו צריך לקבל החלטה כזו - ומהר".

מעיריית חולון נמסר כי באירוע זה לא נעשתה כל פנייה לעירייה לגבי הבניין שקרס.

לדבריה, לא היתה כל יוזמה של בעלי הדירות לתמ"א 38 או לפי נוי בינוי, ולא הוגשה בקשה למידע על אודותיו או להוצאת היתר בנייה בכתובת זו.

"עובדות סוציאליות משירו תי הרווחה בעיריית חולון טיפלו בדיירים, דאגו להם למזון ולשתייה, ובאישור המשטרה נכנסו עם כל דייר להוציא חפצים חיוניים מדי רתו במהירות", טענו בעירייה.

"רוב המשפחות התפנו לקרובי משפחה, ולשאר הוצע לעבור לדירה במלונית בעלות מוזלת או למתקן שהייה זמני שפתחה העירייה".

ברשתות החברתיות פתחו קמפיין מימון המונים עבור המשפחות המ פונות. תושבים נוספים יצרו קשר עם המשפחות דרך הרווחה, ומצי עים ביגוד, ציוד לילדים ועוד.

נועה יחזקאל, סטודנטית שגרה בבניין עם בן זוגה, סיפרה שאיבדו את הכל - כולל ציוד ובגדים לח תונה, שתיערך בעוד שבועיים. כעת הזוג שוהה אצל הוריה בכפר סבא. בעקבות כך, תושבים בעיר הודיעו לה שהם מוכנים לתרום לה ולבן זוגה ביגוד לחתונה.

"ליבנו עם המשפחות"

ראש העיר מוטי ששון מסר: "ליבנו עם המשפחות בשעתן הקשה, ואולם חשוב לזכור שהיום נמנע אסון כבד בחולון. כל האזור גודר במהירות, ומנענו את כניסת הדיירים והסקרנים שהגיעו למקום. אני מודה לעובדי העירייה המסורים שבפעולתם המקצועית והמהירה מנעו אבדות בנפש.

"מצוקת הדיירים שחרב עליהם ביתם ברורה לכולנו.

"נפעל מול הדיירים לקדם תו כנית פינוי בינוי במסלול מהיר. העירייה תמשיך ותסייע לתושבים ככל שניתן".

עיריית חולון: "שירותי הרווחה טיפלו בדיירים, דאגו למזון ולשתייה, ובאישור המשטרה נכנסו עם כל דייר להוציא חפצים מדירתו במהירות"

 ??  ?? השימוש בתמונה לפי סעיף 'א27 לחוק זכויות יוצרים. להוספת קרדיט נא לפנות למערכת
השימוש בתמונה לפי סעיף 'א27 לחוק זכויות יוצרים. להוספת קרדיט נא לפנות למערכת
 ?? צילום: גדעון מרקוביץ' ?? כוחות לוחמי האש שהשתתפו בפינוי
צילום: גדעון מרקוביץ' כוחות לוחמי האש שהשתתפו בפינוי
 ?? צילום: גדעון מרקוביץ' ?? יום לפני הקריסה: התושבים אספו ציוד בשקיות
צילום: גדעון מרקוביץ' יום לפני הקריסה: התושבים אספו ציוד בשקיות
 ??  ??
 ?? צילום: גדעון מרקוביץ' ?? הדיירים שפונו. "אין לנו פתרון דיור"
צילום: גדעון מרקוביץ' הדיירים שפונו. "אין לנו פתרון דיור"
 ??  ??

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel