Israel Hayom

שוברים שמירה

הפלגה האדומה נוצרה כדי לבדוק אם ניתן לחדור לבסיסים צבאיים של צה"ל ● מפקד היחידה, מיקי וינברג: "מטרתנו היא להכשיר את החיילים לאירוע קיצון"

- חנן גרינווד

הלוחמים פשטו עם שחר. מתקרבים לבסיס הצבאי בדממה, מציבים סולם במהירות, והנה הם כבר בפנים. כעת כמעט דבר לא יכול לעצור אותם מפגיעה בחיילים, מאיסוף מודיעין קרי טי או מגניבת נשק מתוחכם. מזל שה פעם מדובר בלוחמי הפלגה האדומה, יחידה מיוחדת שכל מטרתה היא לבחון אם ניתן לחדור לבסיס צבאי של צה"ל. בפעם הבאה אלו עלולים להיות כו חות האויב.

הפלגה האדומה היא ייחודית בנוף הצה"לי. מדובר בכעשרה לוחמי מי לואים בלבד, יוצאי יחידות מיוחדות וקרביות, עם רקע באבטחה. ביניהם גם כאלו שהיו בתפקידים בכירים ביחידה לאבטחת אישים. מטרתם היא אחת - ללמד ולהכשיר את הבסיסים השונים בישראל להגן על עצמם בצורה מיטבית. הפלגה אחראית לאבטחת החיילים והמ חנות בצה"ל במגוון בסיסים שונים, בי ניהם בסיסי ,8200 חיל הים, חיל האוויר והכור בדימונה. על מנת לחדור לבסי סים, הפלגה האדומה משתמשת בשיטות זיוף, במניפולציו­ת הונאה, בחדירה פיזית ובלוחמה טקטית, הכל בתיאום מלא עם מפקדי הבסיס.

הרעיון להקים את הפלגה החל לפני כעשור על ידי שלושה אנשים - ניר סו לוביי, גיא בניטה וסרן )מיל׳( מיקי וינ ברג, שמשמש מפקד היחידה. השלושה, אנשי מקצוע ותיקים בתחום האבטחה והביטחון, הבינו שהם יכולים לתרום לצה"ל בתחום הגנת המחנה כפי שהם עושים באזרחות. וינברג שימש במשך כ 20 שנה מאבטח של ראשי ממשלות - משמיר, דרך רבין ופרס ועד נתניהו - וכיום הוא בעל חברה פרטית בתחום האבטחה. כתוצאה מכך הוא בעל ניסיון עצום בתחום זה.

"חשוב שיבינו את האיום"

"בשנתיים האחרונות אנחנו פוע לים במסגרת אגף המבצעים, שמאפשר לנו לספק חבילת מוצרים לבסיס. פעם היינו מגיעים, עושים תרגיל, משאירים לקחים, ועוברים הלאה", מסביר וינב רג. "אנחנו יודעים לקחת מחנה, לזהות את הפערים, ולבנות תוכנית שיכולה להתפרס על חצי שנה. אנחנו בוחנים את כל תחום הלחימה וראיית התוקף, ומלווים את הבסיס. בסוף מגיע גם הת רגיל, שהוא הדובדבן שבקצפת. המט רה שלנו היא לשפר כל מחנה שאליו אנחנו מגיעים.

"היכולת שלנו היא יכולת בוטיק. אנחנו לא מבצעים ביקורת של מחנה, אלא מגיעים אליו ומביאים אותו למצב הרבה יותר טוב. לבנות מענה לכל יחי דה. ההבנה בצה"ל היא שאירוע עלול לקרות שוב, בתצורה כזו או אחרת, ומטרתנו היא להכשיר את החיילים לאירוע קיצון".

ראש מדור אבטחה באגף המבצעים, רב סרן איל רז, מסביר שהיכולת שמס פקת הפלגה האדומה היא קריטית, ושמ טרתה להשלים את מגוון הפעולות שמ בצע צה"ל בבסיסים בשנים האחרונות. "אנחנו מבצעים מערכה מאוד משמעו תית כדי לשפר את תחום אבטחת המ חנות של צה"ל, והצוות מספק ליחידות כלי בהיערכות לקראת הגנה על המחנה. הם מלווים את היחידה במשך שבועות ומכינים אותה לתרגיל, שכולל שימוש באמצעים מגוונים, ביניהם נשקי דמה, רימוני עשן ועוד, כדי להראות לחיילים כיצד יחול תרחיש שכזה. לעיתים אנח

נו משתמשים באפקטים עריכתיים כדי לשקף את אופי התרגיל בסרטון שאנ חנו מספקים להם. חשוב שהם יבינו את האיום. זה לא עניין של 'וואסאח', אלא לתת להם את הכלים בצורה האותנטית ביותר שאפשר.

"הפלגה מגיעה לכל היחידות בצה"ל, כולל ליחידות מסווגות: אמ"ן, חיל האוויר וחיל הים. כל הגופים של צה"ל מתורגלים בעזרתנו, כשמובן שמחנה יותר אסטרטגי ומשמעותי מקבל ביקורים בתדירות יותר גבוהה. אני בתחום האבטחה מאז ,2005 ואני לא זוכר השקעה כמו שיש בתקופה האחרונה באבטחת המחנות. אנחנו כל הזמן עם היד על הדופק, כדי לוודא שאין צורך ביישור קו כזה או אחר. התפקיד שלנו הוא להיות ערניים כל הזמן ולראות שאנחנו לא נרדמים בש מירה - תרתי משמע".

 ?? צילום: מיקה היכל דובר צה"ל ?? תרגיל של הפלגה האדומה בצה"ל
צילום: מיקה היכל דובר צה"ל תרגיל של הפלגה האדומה בצה"ל
 ??  ??

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel