Israel Hayom

מוחקים את ארץ התנ"ך

- שרה העצני כהן

זוכרים את תל ארומה? לא רשת בתי הקפה, אלא המבצר החשמונאי העתיק בשומרון. אני עוקבת אחריו מקרוב ובשברון לב. לפני חודשים ארוכים השתלטה הרשות הפלשתינית על התל העתיק, הניפה דגל אש"ף ענקי והכריזה ששם היא תבנה מסגד. בישראל לא עשו כלום. השבוע יצקה הרש"פ בטון על העתיקות שאותן החריבה ובנתה את הקומה הרביעית ב"מסגד השאהידים". ישראל עדיין לא עושה כלום, היא גם לא תעשה.

תל ארומה הוא סמל למצב העגום בשטח. השבוע יצא מסמך מרתק ומ עציב, "סקר המורשת הלאומית", מבית פורום שילה וארגון "שומרים על הנצח", ארגון אזרחי עם תקציב פעוט שמחליף ממשלה שלמה. כמה חבר'ה שהחליטו להקדיש את מיטב שנותיהם כדי לנסות להציל את הקטסטרופה הארכיאולוג­ית שמתרחשת מתחת לאף שלנו בארץ התנ"ך.

הם מיפו 365 אתרים ארכיאולוגי­ים, החשובים ביותר למורשת התרבות הלאומית והעולמית ביהודה ושומרון. מצודת הורקניה המרהיבה, הסרט בה, תל דותן, "הארמון השלישי" של הורדוס, תל ארומה ועוד. בכל אתר הם בדקו ומיפו מה הנזק שנגרם. התמונה עגומה: לא פחות מ 80 אחוזים מהאתרים נפגעו, חלקם באופן שיטתי.

כן, שיטתי. "אני חושב שאין כאן שום עתיקות ששייכות ליהודים", אמר ערבי תושב יריחו, כשהכתב אוהד חמו שאל אותו בדבר ההריסות. וזה הסיפור. בשנים האחרונות מבצעת הרשות הפלשתינית הרס שיטתי וחסר תקדים של האתרים הארכיאולוג­יים ביהודה ושומרון. יש דברים שאבדו לנו לעולמים.

מי שמופקד על השמירה של האתרים הארכיאולוג­יים הוא המינהל האז רחי, שלא עושה את תפקידו. כגוף מדיניות וביצוע, הוא כושל לחלוטין בשמירה על נכסי המולדת שלנו. הוא לא אוכף מספיק, לא יודע מספיק, לא רוצה לדעת, לא שואף לשמור על מה ששלנו. גרוע מכך: המינהל האזרחי אפילו לא מסמן את האתרים, אף שזו חובתו לפי חוק. זה לא סתם סימון. יש לסימון הטכני הזה משמעויות משפטיות, משמעויות של אכיפה ושל קביעת סדרי עדיפויות. ארגוני השמאל הקיצוני יודעים ומבינים היטב את משמעות הסימון. הם מוציאים חוברות תדרוך לפלשתינים איך להשתמש באי סימון האתרים בצורה הכי יעילה בשטח ומול רשויות האכיפה. וכך, המינהל האזרחי כושל והעתיקות מושמדות.

מדינת ישראל מועלת בתפקידה לשמור ולהגן על אתרי המורשת. ממשלות זרות מאירופה הרחוקה מממנות בעשרות מיליונים, באופן ישיר ועקיף, את הפגיעה באתרי המורשת שלנו. בשילוב חרם אקדמי בינלאומי ופנים ישראלי על מי שמעז לחקור את האזור והוא אינו פלשתיני, אנ חנו מדברים על מגמת מחיקה מוחלטת של העבר שלנו. מוחקים לנו את ארץ התנ"ך.

התחלה של פתרון, אגב, היא בהכנסת רשות העתיקות לתמונה. זה גוף בלתי תלוי, מקצועי, שאם ייתנו לו את האחריות לאזור יהודה ושומרון, הוא עשוי להציל את מה שנשאר עוד להציל. "עם שאינו יודע את עברו, ההווה שלו דל ועתידו לוט בערפל", אמר יגאל אלון. מה יהא על עם שבנה מדינה עצמאית, אבל הוא מפקיר, ביודעין ובאדישות, את עברו?

 ??  ??

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel