Israel Hayom

חוקים משלו

הוא מלמד שחקנים "לעצור כדור" ● אסר לעזוב את בית וגן לפני אחת בצהריים ● ושם דגש על משטר אימונים קשוח ● בזמן שבית"ר ירושלים צוללת לחוסר ודאות, מאמנה ארווין קומאן מנסה להציל את מה ששרד ● הערב הדרבי חוזר אחרי 21 שנה והפועל ירושלים כבר לא יכולה לחכות

- שי ארצי

שלושה וחצי חודשים עברו מאז שארווין קומאן מונה למאמנה של בית"ר ירו שלים. אלה היו שלושה וחצי חודשים סוערים. תקופה של חוסר ודאות, שנ משכת גם בימים אלה עם העזיבה של משה חוגג. הכל טוב ויפה, אבל המאמן ההולנדי יודע היטב כי הערב בדרבי הירושלמי, שחוזר לליגה אחרי 21 שנה, שום תוצאה לא תתקבל פרט לניצחון של קבוצתו.

בשבוע הבא קומאן יחגוג יום הול דת .60 הוא עבר כל כך הרבה דב רים בקריירה שלו: אימון פיינורד, פ.ס.וו איינדהובן ונבחרת הונגריה; שנתיים כעוזר מאמן בפרמייר ליג. אבל פתאום הוא מצא את עצמו מלמד שחקנים דברים בסיסיים שכל כדורגלן - בטח בליגת העל - חייב שיהיה לו בארסנל. "יש אימונים שהוא צריך להסביר לשחקנים איך עוצרים כדור", מודים בבית"ר. "קו מאן לא מצליח להבין את כל ההת נהלות כאן".

לקח להולנדי כמה ימים לעכל מול מה הוא מת מודד, אבל מהר מאוד הוא הפנים שאלה הכ לים שלו, ותוך כדי תנועה אולי יגיעו עוד שחקנים. במשך תקופה ארוכה הוא הסתובב כל הזמן עם פתקים ורשם עוד ועוד דב רים, עוד נקודות שהוא חושב שצ ריך לשנות אותן או לעבוד עליהן. באימונים הראשונים של העונה זימן לחדרו שחקן אחרי שחקן לפגישה אישית, ושאל אותו מה העמדה שבה הוא יוכל לבוא לידי ביטוי הכי טוב, ובאיזו עמדה נוספת הוא יכול לשחק.

אחרי שההולנדי גיבש תמונה כללית לגבי השחקנים, התגבשה במוחו של קומאן החלטה מרכזית: חייבים לשנות את רמת המקצוע נות בבית"ר, אפילו עוד לפני הכדורגל. במהלך מחנה האימונים אחד מאנ שי הצוות איחר בשתי דקות לארוחה קבוצ תית. "אנחנו לא בחו פשה, אני לא אקבל גם חצי דקה של איחור", אמר קומאן לאותו עובד. באחת האספות עם השחקנים הח ליט קומאן להקדיש כינוס שלם לע ניין המקצוענות. "צריך לסבול בשביל להיות מקצוען", אמר להם המאמן. "אני בטוח שעוד מאמנים אמרו לכם את זה, אבל הקריירה קצרה. המטרה היא לא רק להיות בבית"ר כי בעוד כמה חודשים יכולים להחליף אתכם. המטרה היא להצליח כאן, לתת את כל כולך בכל אימון. אתם צריכים לשמור על הגוף שלכם, לשמור על אורח חיים ספורטיבי. אני לא אומר 'אל תלכו לים'. תלכו לשעה ותחזרו. אם יש לך פציעה תבוא לפני כולם לאימון ולטיפול".

"הוא לא בא להיות רס"ר"

השחקנים לא באמת התייחסו לד ברים של קומאן בכובד ראש. בסוף כל אימון הם היו מתארגנים בתוך כמה דקות, עולים על אזרחי, ועוז בים את מתחם האימונים כמו שהיו רגילים אצל שאר המאמנים. זה כבר חרפן את המאמן ההולנדי, שהבין שאת השחקן הישראלי צריך לתפוס קצר. קומאן הוריד החלטה מערכ תית: אין יציאה ממתחם האימונים

לפני השעה אחת. "מצידו שהשח קנים יישארו וישחקו שש בש, אבל אף אחד לא יסיים אימון וישר ייסע הביתה", אומרים במועדון.

לבית"ר כמעט שאין יותר אימון בודד אלא מתכונת של יום ארוך. לפי הסדר החדש של קומאן הקבו צה מתפצלת לשתיים: קבוצה אחת נכנסת לאימון של 40 דקות במכון כושר; הקבוצה השנייה עוברת על קטעי וידאו. לאחר מכן הקבוצות מתחלפות, ואז עושים אימון לכולם על כר הדשא, ארוחת צהריים, וכא מור, רק אחרי אחת בצהריים ניתן לעזוב את בית וגן.

המאמן גם אסר פלאפונים בחדר ההלבשה, אבל מצד שני השחקנים מעידים: "הוא לא בא להיות רס"ר, אבל מאוד חשובה לו המקצוענות".

אולי כחלק מהאסטרטגיה שלו ואולי לא, קומאן מאוד התקרב לש לושת השחקנים הוותיקים של הק בוצה - אופיר קריאף, איתמר ניצן ואוראל דגני - עימם הוא מרבה לה תייעץ על מגוון נושאים. גם לשח קנים הזרים הוא נותן כבוד, למשל עם בריצ'מונד בואצ'י ואדווין ג'יאסי הוא מרבה להתלוצץ בהולנדית.

עניין המקצוענות מתבטא אצל קומאן בעוד הרבה היבטים: הוא לא מחובר לתקשורת, ולא מתרגש ממה שכותבים עליו; סוכנים בכלל לא פונים אליו - הכל עובר דרך אלי אוחנה; באימונים הוא דורש מהשחק נים שלו לעבוד כל הזמן, ולכן לדו גמה הוא מאוד כועס על ירדן שועה, שיש לו פוטנציאל גדול אבל לא עומד בסטנדרטים האירופיים שלו. "קומאן אוהב שחקנים שבאים לע בוד, דינמיים. שחקנים שלא יזוזו - לא ישחקו אצלו", אומרים במועדון.

ההולנדי סימן את הפלייאוף הע ליון כיעד להצלחת הקבוצה, וגם עכשיו כאשר הנאמן יצחק יונגר עשוי למכור את אביאל זרגרי הוא עדיין לא מתייאש. "קומאן כאן לא בגלל הכסף, הוא פה בשביל האתגר והחוויות כמו בטורקיה ועומאן", אומרים בקבוצה. המבחן הגדול הראשון שלו מגיע כבר הערב בד רבי, שניצחון בו יכול לשבות את לב האוהדים.

 ??  ??
 ??  ??
 ?? צילום: אורן בן חקון ?? קומאן עם שחקני בית"ר. משנה מדיניות
צילום: אורן בן חקון קומאן עם שחקני בית"ר. משנה מדיניות

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel