Israel Hayom

הסינדרלה הגדולה מכולן

אל תחפשו היגיון בסיפור המשוגע של אמה רדוקאנו ● הבריטית בת ה 18 הגיעה לאליפות ארה"ב מהמקום ה 150 בעולם, הציתה את הדמיון עם טניס מלא בגרות ועוצמה, ויצאה כזוכת הגרנד סלאם המפתיעה אי פעם ● אפילו היא מתקשה להאמין

- דור הופמן

כבר קרוב לחמש שנים שבסבב הנ שים קיים ואקום רציני. הדעיכה של סרינה וויליאמס וחוסר היכולת של טניסאיות כמו נאומי אוסקה, סימונה האלפ ואשלי בארטי למנף מומנטום, יצרו מצב שבו כמעט לכל אחת יש אפ שרות ריאלית לשים את ידיה על גביע.

מאז תחילת 2016 זכו 14 נשים שו נות בגרנד סלאם, לעומת שישה גברים בלבד. חלקן נשארו בסביבה בעוד אח רות דעכו ונעלמו מהתודעה, אבל אצל כל אחת מהן היה איזשהו היגיון בסי פור הסינדרלה האישי. לכל זוכה כזאת היו רקע, היסטוריה, דרך, רצף אירועים שכולל התחלה, אמצע וסוף. במקרה של אמה רדוקאנו, אלופת ארה"ב הטרייה, את ההיגיון החליף השיגעון.

במקרה של הבריטית בת ה ,18 השו רה התחתונה הגיעה עוד לפני שנכת בו מילים ראשונות. עד אליפות ארה"ב הנוכחית רדוקאנו מעולם לא היתה בהגרלה ראשית של גרנד סלאם, את הספ תח המקצועי האמיתי שלה עשתה רק לפני שלושה חודשים, היא טרם ניצחה משחק בטורניר ,WTA ואף פעם לא חוותה משחק שנמתח על פני שלוש מערכות. את זה, אגב, היא לא חוותה גם בניו יורק.

הפעם הראשונה ששמה הוזכר בת קשורת היתה ב .2017 בשנה שעברה נכתב עליה כי "יש בה משהו, אבל היא חייבת לשמור על הבריאות שלה", ואת התארים הקודמים שלה השיגה בטורני רים קטנים בהודו, בטורקיה וגם בטבריה. ביחס לשחקניות אחרות שזכו בתואר הראשון שלהן בגיל העשרה, רדוקאנו - שהתחילה את הטורניר הזה בסיבוב המוקדמות הראשון - היא כנראה סיפור הסינדרלה הגדול מכולן.

בפרק זמן של שלושה שבועות, שבמהלכם היתה צריכה לעדכן את כרטיס הטיסה בחזרה הביתה, הב ריטית הפכה לזוכת הגרנד סלאם המפתיעה אי פעם. במייג'ור השני בחייה היא הציגה טניס משובח לאורך עשרה משחקים שבהם לא איבדה אפילו מערכה אחת, עד שגברה בגמר הצעירות ‪4:6 ,3:6‬ על ליילה פר ננדס בת ה .19 "כולם רוצים לזכות בג רנד סלאם", אמרה בסיום, "אבל להאמין שאפשר לעשות את זה באמת, ולהוציא את זה לפועל כמו שעשיתי - לזה אני לא מאמינה". מעבר לכך שהצליחה לעשות זאת בניסיון השני שלה בלבד - הכי מוקדם אי פעם - רדוקאנו עדכנה את ספרי השיאים: הבריטית הראשונה שזוכה בג רנד סלאם מאז ,1977 הצעירה ביותר שזוכה בתואר מאז מריה שראפובה ב 2004 והראשונה אי פעם - גבר או אישה - שזוכה בגרנד סלאם דרך המו קדמות. "זה הישג מופלא בגיל צעיר כל כך", בירכה מלכת אנגליה, "זו ההוכחה לעבודה הקשה ולהתמדה שלך".

עוברת לשלב ההוכחות

לא נהוג להתווכח עם דברי המלכה, אבל ההישג של הבריטית הצעירה לא מוכיח דבר. הרי עד לפני שלושה שבו עות לא היתה בעולם הזה שאלה שבסופה מחכה התשובה: אמה רדוקאנו, אלופת ארה"ב .2021 היא הגיעה לטורניר מהמ קום ה 150 בעולם, כשהישג השיא שלה הוא גמר צ'לנג'ר בשיקגו, שממנו יצאה עם הגביע, סכום כסף נאה ונקודות דירוג שיקפיצו אותה למקום ה 23 בעולם. אין ספק שמדובר בכוכבת שהציגה לאורך הטורניר הזה אינטליגנצי­ה, ורסטיליות, בגרות ועוצמה, והראתה שיש לה חבטות החזרה נהדרות, חבטות גב יד מופלאות ונקודת תורפה מסוימת בהגשות ובחב טות כף היד. אבל אם מדברים על הוכ חות במקרה שלה, נדמה שהשלב שלהן מתחיל עכשיו.

בצדק גמור הוגדרה הבריטית כ"כוכבת שנולדה" על ידי מרטינה נב רטילובה, שהוסיפה: "היא רק מתחילה". שחקן העבר גרג רוזצקי קבע: "היא תזכה בכמה תארים ותהיה הראשונה בעולם", בעוד טים הנמן בטוח ש"היא כל כך טובה שהיא תזכה בעוד גביעים". כריסי אוורט סיכמה: "השמיים הם הגבול עבורה".

רדוקאנו, ילידת קנדה ובת להורים מסין ומרומניה שמייצגת את בריטניה, אכן מציתה את הדמיון. יש לה סטאר קוואליטי בשפע, ולפי הטורניר בארה"ב, גם טניס איכותי בכמויות. עם זאת, מי לים דומות )פחות או יותר( נכתבו ונאמ רו על איגה שווייונטק, ילנה אוסטפנקו וביאנקה אנדרסקו שזכו בתואר גרנד סלאם ראשון בגיל העשרה, והוא נותר היחיד נכון לרגע זה. רדוקאנו, וכך גם סגניתה פרננדס, צריכות להציג המש כיות ולהראות שהן אכן הדבר האמיתי.

לגבי הזוכה הטרייה, ידוע שהיא עו בדת על הצד המנטלי לא פחות מעל זה הפיזי, ולפי הדברים שאמרה בסיום, נראה שהיא מבינה בדיוק לאן היא נכ נסה. "אני חושבת שזה הרגע לנתק הכל ולא לחשוב על העתיד ועל הלו"ז", אמרה, "כרגע אין דאגות בעולם, אני פשוט אוהבת את החיים".

 ??  ??
 ?? צילום: אי.אף.פי ?? רדוקאנו עם הגביע. "היא רק מתחילה"
צילום: אי.אף.פי רדוקאנו עם הגביע. "היא רק מתחילה"
 ??  ??
 ??  ??

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel