Israel Hayom

כך שיתק צה"ל את הקשר של המצרים

המפקדים נזכרים: "הקצינים הבכירים בצבא מצרים הבינו שהמצב עגום - וברחו לכיוון קהיר"

- לילך שובל

אירועי מלחמת יום הכיפורים צרובים עמוק בחברה היש ראלית, אך דווקא אחד מהרגעים שהובילו לניצחון הישראלי על המ צרים טרם נחשף במלואו.

כיתורה של הארמייה השלי% שית המצרית, שהיה אחד מהמהל% כים שהובילו לכך שבסוף המלחמה היתה ידה של ישראל על העליונה, התאפשר בין היתר בזכות פעולתה של יחידת הלוחמה האלקטרונית - הל"א - שחסמה את התקשורת בין הארמייה המכותרת לכוחות הסיוע הקרובים, כמו גם את יכולתה לדווח למפקדה בקהיר על מצבה הקשה.

במהלך המלחמה ישבו בסיני שלוש פלוגות ל"א של צה"ל: האחת מוקמה מול הארמייה המצרית השנייה, הש% נייה מול הארמייה השלישית של צבא מצרים, והפלוגה השלישית בתפר שבין שתי הארמיות. "לכל פלוגה היו אז שלושה כלים על משאיות, ולכל כלי כזה היו שלושה משדרי חסימה גדולים, כך שלכל אחת היתה יכולת לחסום תשע רשתות בתחום תדרים מסוים", סיפר אל"מ )מיל'( מ', סגן מפקד יחידת הל"א לשעבר.

בזכות חסימות התקשורת

כיתורה של הארמייה השלישית על ידי אוגדה 162 היה אחד מהמהל% כים הדרמטיים יותר שאפשרו לצה"ל לסיים את המלחמה כפי שהסתיימה. "כשאוגדה 162 בפיקודו של אלוף ברן )אברהם אדן, ל"ש( כיתרה את האר% מייה מהצד המערבי, וכוחות נוספים חסמו אותה בצד המזרחי, מפקד האר% מייה, עבאד אל%מנאם וואסל, הבין שמצבו עגום, והוא וקצינים בכירים שלו נכנסו למשאית וברחו לכיוון קהיר", מעיד אל"מ )מיל'( מ'. "אבל המצרים לא ויתרו, ושלחו את חטי% בה מספר 25 של ארמייה 3 לכיוון הכוחות הישראליים שצלחו בניסיון לנתק את ראש הגשר שהקימה האוג% דה של אריאל שרון ז"ל.

"הידיעה נקלטה על ידי יחידה ,8200 שנקראה אז ,848 שישבה באום חשיבה, והכוחות שלנו הציבו מארב בציר התנועה שלהם. המארב הצליח מאוד, ובקרב של כמה שעות הצלי% חו כוחותינו להשמיד יותר 100%מ טנקים שלהם, עם אבידות מעטות מאוד לכוחותינו. יחידת הל"א שלנו חסמה את יכולות הפיקוד והשליטה של החטיבה המצרית ואת התקשו% רת בין המח"ט והמג"דים שלו, ולא אפשרה להם לדווח אחורה כי נקלעו למארב. בכך אפשרה לצה"ל להשמיד אותם באופן מלא".

לדבריו, "למצרים היתה דיוויזיה נוספת, דיוויזיה ,4 שרצו להטיל למ% ערכה. 848 העבירו את המידע לכו% חות הל"א, עם יותר 30%מ מטרות של נתוני תקשורת בין הארמייה השלי% שית לארמייה השנייה. כוחות הל"א

נטרלו באופן מוחלט את יכולת הת% קשורת של ארמייה ,3 והשאירו אותה מבודדת כמעט לחלוטין גם מהכוחות השכנים וגם מהמפקדה בקהיר". לפי אל"מ )מיל'( מ', "החסימות נמשכו כל פעם כמה שעות. כשהכוחות הלו% חמים שלהם היו צריכים סיוע, הם נחסמו. המהלך )של החסימה; ל"ש( נמשך כמה ימים, אם כי לא היה רצוף. אי אפשר לחסום ברצף, בין היתר כיוון שיש רצון גם להפיק מודיעין ולהאזין לרשתות הקשר שלהם כשהן לא חסומות".

מאז ועד היום השתנתה יחידת הל"א לבלי הכר, והיום כבר מדברים במונחים של "לוחמת ספקטרום", ולא רק לוחמה אלקטרונית.

"הספקטרום הוא ממש ממד פיזי% קלי - מוחשי כמו ממד האוויר, הים או היבשה", סיפר מפקד מרכז לו% חמת הספקטרום, אל"מ א'. "הממד הפך לצפוף מאוד, ואין היום תדר אחד פנוי במדינת ישראל ובאזור כולו. צה"ל נמצא במרוץ לשלוט בספק% טרום, לראות אותו, ולתרגם אותו לשליטה". לדבריו, "ביום הכיפורים נלחמנו בצבאות. הלחימה של הצד השני היתה יותר מאורגנת, עם אמ% צעי קשר, תיאום, סנכרון, הפעלת טנקים ומטוסים".

בניגוד לפעולות צה"ל ,'73%ב כיום צה"ל פועל בצורה ממוקדת יותר. כך, למשל, במבצע שומר החומות אחת מהסיבות לכך שחמאס לא הצליח להפעיל בצורה נרחבת את מערך הרחפנים שלו היא פעולות של צה"ל לשיבוש התקשורת שלהם. "זה לא הרמטי, אבל זה היה הכלי העיקרי שמנע את הגעתם לשטח ישראל.

"החלק הכי מורכב בל"א היום הוא להצליח להשפיע רק על מה שאתה רוצה - לחסום את הרשתות. בעבר זה היה פשוט יותר, היום האתגרים הפכו מורכבים יותר. יש חיכוך יומיומי בממד הספקטראלי, ואין פעילות של צה"ל שאנחנו לא שם".

 ?? צילום: דובר צה"ל ??
צילום: דובר צה"ל
 ??  ??

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel