Israel Hayom

חשבון הנפש של מתנגדי החיסונים

- פרופ' ארנון אפק הכותב הוא המשנה למנהל המרכז הרפואי שיבא, חבר קבינט המומחים של הקורונה, לשעבר מנכ"ל משרד הבריאות

בערב יום הכיפורים, נדרשים כל אחת ואחד מאיתנו לחשבון נפש. כמעט שנתיים חלפו מאז פרוץ מגיפת הקורונה, וזהו הזמן להפנים את השיעורים שלמדנו, לרבות הצניעות הנדרשת בה% תמודדות עם עוצמות הטבע. זה גם הזמן להפיק את הלקחים שיאפשרו לנו לחיות בביטחון לצד הנגיף.

מערכת הבריאות והצוותים הרפואיים עמדו בחזית המאבק מתחילתו וממשיכים במשימה, תוך לחימה בעוז ובמסירות על חייו של כל מטופל, וחווים שחיקה מתמשכת. זו העת להודות למלאכים בלבן על המ% סירות והעבודה הקשה. זו גם העת לחזק את מערכת הבריאות הציבורית ולהבטיח כי תקבל את האמצעים הדרושים לה לצורך מתן מענה רפואי ראוי לחולים ולעומסים הצפויים בחורף הקרוב.

ישראל נמצאת בנקודה קריטית, שבה היא מנסה ללמוד לחיות בביטחון לצד הקורונה. שתי ההחלטות המרכזיות של ממשלות ישראל האחרונות, להקדים

ולחסן ראשונים בעולם את האוכלוסייה כולה בחי% סון הראשון והשני, ולתת את המנה השלישית של החיסון - מוכיחות את עצמן. ערב יום הכיפורים, אנו נדרשים לחשבון נפש גם בין אדם לחברו. הרי מי שלא התחסנו ותורמים לעומס החולים הקשים בבתי החולים, גוזרים עלינו להפנות אנשי צוות מנוסים לטפל בהם על חשבון אחרים. הם חייבים לשנות את הגישה, להתחסן ולסייע במיגור המגיפה.

ערבות הדדית היא חלק מהמהות וחשבון הנפש שבין אדם לחברו. די במחשבה על הסבא שיושב לידנו בבית הכנסת, על חולה הסרטן בתור בסופר ועל הילד מדוכא החיסון, כדי לגלות אחריות אישית ולהתחסן. עיני העולם המדעי כולו נשואות ליש% ראל. מפה יוצאים מחקרים פורצי דרך, ובהם אלה שהוכיחו כי החיסון בטוח, מגן ביותר 90%%מ מפני מחלה קשה ומוריד את שיעורי ההדבקה וההידבקות.

פרט לעידוד ההתחסנות, יש לתגבר את מערך הבדיקות - המהירות ;PCR%הו להקפיד על בדי% קות ולשמור על הנחיות הבידוד, אם עולה הצורך; לעטות מסיכות; ולשמור על כללי התו הירוק - כל אלה מחייבים אחריות אישית, לצד אכיפה מוגברת. בנקודה זו עלינו להשתפר מהותית בשנה הבאה.

ובנימה אישית: אני מבקש סליחה מהצוותים הר% פואיים המטפלים בחולים ללא מנוח מתחילת המ% גיפה. נדרש לי זמן להבין שמעבר לקושי הפיזי ולעבודה הבלתי נגמרת, הם חווים גם קושי נפשי עצום בהתמודדות עם תחושת חוסר האונים למול החולים המשוועים לחמצן, שאין ביכולתנו לסייע להם. הוספנו עבורם תמיכה רגשית, גם אם מאוחר. השיעור החשוב ביותר שלמדנו מאז פרצה הקורו% נה לחיינו הוא שאם כולנו ניתן כתף ונפעל מתוך ערבות הדדית - ננצח אותה. כתיבה וחתימה טובה!

 ??  ??
 ??  ??

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel