Israel Hayom

כ 40% מדוחי התשלום לעסקים קטנים הם גופים ציבוריים

"חוק מוסר התשלומים" אמנם הביא לשיפור במוסר התשלומים, אך הגופים הציבוריים עדיין מובילים בעיכובים ● כמחצית מהעסקים לא מכירים את החוק

- ערן בר־טל

הסוכנות לעסקים קטנים וביש נוניים במשרד הכלכלה והתש עשייה מבצעת מדי שנה בקרב עסש קים קטנים ובינוניים סקר מעקב אחר מוסר התשלומים. בסקר האחרון, שנערך בקרב 505 עסקים ובדק עד כמה לקוחותיהם עומדים במועדי התשלום המוגדרים בחוק, נמצא כי 39%% מהגופים הציבוריים לא משש למים בזמן הנקוב על פי חוק "מוסר התשלומים לספקים".

במשרדי הממשלה נמצא כי 34% מבעלי ההתקשרויות עם עסקים לא עומדים במסגרת המועדים הקבועים בחוק; ברשויות המקומיות, 28% לא עומדים בזמנים הקצובים בחוק, זאת לעומת לקוחות מהמגזר העסקי, שאף שאינם מחויבים בדרישות החוק, נמצאו בו רק 10% כמעכבי תשלום.

עוד נמצא כי רשויות מקומיות חורגות ממועד התשלום בממוצע ב־03 ימים, אף שמספר ימי החריגה הממוצע מדרישות החוק דומה בגופים ציבוריים ובמגזר הממשלתי ועומד על 18 ימים. בקרב לקוחות פרטיים, דיווחו העסקים על חריגה ממוצעת של חמישה ימים בלבד מהמועד שעליו הוסכם במועד ההתקשרות.

ענף התעשייה הוא הענף שבו נמצא שיעור הלקוחות הגבוה ביותר החורג מהתשלום במועד. שיעור זה עומד על ,36% וימי החריגה הממוצעים בענף עומדים על .20 ענף השירותים הוא הענף שבו מוסר התשלומים הוא הגבוה ביותר ועומד על 15% בשיעור החריגה ועל תשעה ימי עיכוב בממוצע.

חוק מוסר התשלומים לספקים, שאושר ,2017־ב נחקק במטרה להקטין את משך הזמן בין מועד העסקה למועד התשלום לעסקים. יצוין שמתוצאות הסקרים האחרונים של הסוכנות עולה כי חל שיפור מתמשך במוסר התשלומים בשנים האחרונות.

בסקר נשאלו עסקים קטנים ובינוניים על הלקוחות שלהם הם מספקים שירותים או מוצרים, לפי חלוקה למגזרים: משרדי ממשלה, רשויות מקומיות, חברות ממשלתיות, עסקים פרטיים ואנשים פרטיים. לכל אחד מהמגזרים מוגדרים בחוק תנאים אחרים שעליו לעמוד בהם. לקוחות מהמגזר הממשלתי וגופים ציבוריים מחויבים לשלם לספקים שלהם עד שוטף + 30 ימים (רשאים לשלם לספקים של עבודות בנייה הנדסיות עד לשוטף + .)70 ספקים של מערכת הבריאות מוחרגים מהחוק, ואין מגבלה של זמן על התשלום להם. רשויות מקומיות מחויבות לשלם לספקים עד שוטף + 45 יום (רשאיות לשלם לספקים של עבודות בנייה הנדסיות שוטף + .)80 לקוחות מהמגזר העסקי מחויבים לשלם לספקים שוטף + ,45 אלא אם כן סוכם במפורש אחרת.

אף שנמצא בסקר כי עדיין הגופים המחויבים לא עומדים בצורה מלאה בהוראת החוק, ניכר שיפור במוסר התשלומים, אשר ירד במגזר הציבורי מ־73 ימי איחור בשנת 2017 ל־72 ימי איחור בשנת .2019 בין 2019 2021־ל ירדו רשויות מקומיות, שעמדו בשנת 2019 על 32 ימי איחור, ל־03 ימי איחור .2021־ב גופי הממשלה, אשר עמדו 2019־ב על 29 ימי איחור, ירדו 2021־ב ל־81 ימים, ירידה של .40%־כ

עוד בדק הסקר את אופן התמודדות העסקים עם העיכובים ומצא כי 61% מבעלי ובעלות העסקים ציינו שאי־תשלום במועד לא מהווה בעיה עבורם; 39% ציינו שהדבר מהווה בעיה. מתוך האחרונים, 35% פונים למסלול משפטי שכולל ייעוץ משפטי, או פתיחת תיק בהוצאה לפועל. 33% פונים ללקוח רק בתזכורות ו־%92 לא פועלים . בין התשובות השכיחות לסיבות שבגינן שבעלי העסקים לא פועלים בנושא, ניתנו התשובות: "לא משתלם לפנות לעורך דין", "בסוף משלמים, לא רוצה אי־נעימות", "מדובר בסכומים קטנים", "מעוניין לשמר לקוחות". רק 49% מבעלי העסקים העידו שהם מכירים את החוק.

רן קויתי, מנהל הסוכנות לעסקים קטנים ובינוניים במשרד הכלכלה והתעשייה, התייחס לנתונים ומסר: "אחד הקשיים העיקריים שעליהם מדווחים עסקים קטנים ובינוניים הוא ניהול תזרים המזומנים וקבלת אשראי. מטרת חוק מוסר התשלומים היתה לקצר את ימי האשראי, ובכך לאפשר לעסק לקבל את התמורה בזמן סביר. אני שמח לראות שיש שיפור בנושא זה מאז שחוקק החוק, אך יש עוד הרבה מקום לשיפור".

 ?? צילום: אורן בן חקון ?? משרד הכלכלה
צילום: אורן בן חקון משרד הכלכלה
 ?? צילום: יח"צ ?? קויתי
צילום: יח"צ קויתי

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel