Israel Hayom

"כדורסל היה כל חיי"

דושאן איבקוביץ' הלך לעולמו בגיל ,77 והשאיר מורשת אדירה למאות מאמנים ושחקנים שחייבים לו את הקריירה ● פרידה מ"דודה", המאמן האלגנטי, המחויט ובעל האופי הקשוח, שידע להפוך קש לזהב ונשאר רלוונטי עד שהחליט לעזוב את הקווים

- אבי סגל

אחת מאגדות האימון בכדורסל האירופי הלכה אתמול לעול מה. אבל כבד ירד על הכדורסל הס רבי עם היוודע דבר מותו של דושאן איבקוביץ' בגיל 77 )בחודש הבא היה אמור להיות בן .(78

איבקוביץ' היה מגדולי המאמ נים ביבשת, ובעיני לא מעטים הג דול מכולם. הוא אימן במשך ארבעה עשורים וזכה בכל תואר אפשרי גם בקבוצות וגם בנבחרות. הוא גידל לא מעט שחקנים והיה דמות אב למאמנים.

הוא היה מורו ורבו של ז'לימיר אוב רדוביץ', אביו הרוחני ולמעשה שימש המנטור שלו. הוא היה ידוע כמאמן קשוח, אחד שלא נותן לאף אחד לה תערב לו בעבודה.

זו לא היתה הקשיחות הסוערת של אוברדוביץ' על הקווים, איבקוביץ' הצטייר כג'נטלמן. למרות אופיו הוא שימש דמות אבהית לשחקנים, ולח לקם אף בנה את הקריירה. "כדורסל לא היה חלק מחיי, הוא היה כל חיי", כתב המאמן במכתב הפרידה שלו מכ דורסל .2016־ב

הפרישה מהקווים באה אחרי הפעם היחידה בקריירה הארוכה שלו שבה פוטר. זה קרה לקראת סוף העונה השנייה שלו באנאדולו ודווקא אחרי הפסד לאוברדוביץ'.

היה גדול, גם כשהפסיד

כולם הכירו אותו בכינוי "דודה". תמיד מחויט, שמור ואלגנטי, ותחביבו הגדול היה גידול יונים. קלאסה. ברזו מה שלו יותר מ 20 תארים. הוא אימן 12 קבוצות בחמש מדינות.

הוא החל לאמן כבר בגיל 25 במח לקת הנוער של רדניצקי שבה שיחק. 1978־ב הגיע לפרטיזן בלגרד וכבר החל לגרוף תארים כשבתקופתו שם הביא למועדון אליפות, גביע וזכייה בגביע קוראץ' - הראשון מבין חמישה

תארים אירופיים שבהם זכה.

הבית השני שלו אחרי סרביה היה יוון, שם אימן 11 עונות בחמש קבו צות: פאוק ואריס סלוניקי, א.א.ק אתונה, פאניוניוס ואולימפיאק­וס. שתי הקדנ ציות שלו באולימפיקו­ס הראו על גדו לתו. הוא זכה איתה פעמיים ביורוליג בהפרש של 15 שנה. יש משהו שמראה על רלוונטיות ארוכת שנים יותר מזה?

לצד ההצלחה בקבוצות, "דודה" היה סמל גדול באימון הנבחרת היוגוסלבית ובהמשך הסרבית. הוא אימן בה שלוש קדנציות וזכה באליפות העולם, בש לוש אליפויות אירופה ובמדליית כסף אולימפית.

שווה להתעכב על שתי נקודות חשובות בקריירה שלו שדווקא בהן לא זכה בתואר. 2005־ב הוא אימן את צסק"א מוסקבה, שאיתה רשם עונת יורוליג גדולה עם הפסד בודד כשה פיינל פור היה אצלו בבית, במוסקבה. דווקא שם הוא נכשל בחצי הגמר מול ויטוריה אחרי הפתעה גדולה. למרות זאת, תקופת האימון שלו בצסק"א הציבה את היתדות שהפכו אותה לאימפריה אירופית עד היום.

ולהפתעה ההפוכה. ב 2009 כמאמן נבחרת סרביה הוא לקח חבורת שח קנים צעירים שבניגוד לכל הציפיות הגיעו עד לגמר אליפות אירופה, כש לראשונה המפתחות הוענקו למילוש תיאודושיץ'. זה היה עוד מקום שבו ראינו את היכולת שלו לפתח צעירים, אף שכבר התקרב לגיל .70

הוא נכנס להיכל התהילה של פיב"א .2017־ב מנכ"ל היורוליג, ג'ורדי בר תומאו, אמר עליו שהוא "המאמן שה שפיע על הכדורסל האירופי יותר מכל מאמן אחר". אי אפשר לסתור אותו.

 ??  ??
 ??  ??

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel