Israel Hayom

מכבים שריפות

מהפכת רגולציה בכבאות והצלה: אימוץ התקינה האמריקאית אמור לחסוך זמן וכסף בהוצאת היתרי בנייה ולשפר את בטיחות האש

-

רב טפסר דדי שמחי / "הרפורמה תצמצם את הרגולציה בדגש על בטיחות וניהול סיכונים"

בתחילת השנה הקרובה תיכנס לתוקף מהפכת הרגולציה בכב באות והצלה. נציב כבאות והצלה רב טפסר דדי שמחי מבטיח: "הרפורמה תחולל רעידת אדמה של ממש בתב חום רישוי העסקים, התכנון והבנייה נחסוך לציבור ולמשק 7.5 מיליארד שקל בשנה".

הממשלה כבר אישרה הצעת מחב ליטים להחלת רפורמת ענק בתב חום הרגולציה והבטיחות מאש. מדוב בר במהלך דרמטי, מהחשובים בחוק ההסדרים החדש, הנוגע למאות אלפי בעלי עסקים ולכל המבנים ומגזר הבב נייה בישראל.

שוק הרגולציה בתחום בטיחות האש הינו מהמחמירים והמסורבלים בעוב לם, ויש לו השפעות עומק משמעוב תיות על מאות אלפי בעלי עסקים ועל כל עולם התכנון והבנייה. עלות הרב גולציה הנפרסת על פני מאות עמוב דים של הוראות נציב, מכתבים והנב חיות 24-כ מיליארד שקל בשנה, והיא מהווה חסם מרכזי לפתיחת עסקים ותחרות וגורמת לבירוקרטיה, עלויות מיותרות, חוסרים ועליית יוקר המחיה.

הרשות לכבאות והצלה קובעת דריב שות לכל מבנה חדש ומציבה תנאי סף 140,000-ל עסקים לצורך קבלת רישיון עסק. הדרישות נחשבות יקרות במיוחד – מדובר בדרישות מבניות (הקמת חדרי מדרגות) ובהתקנת מעב רכות בטיחות (גלאי עשן, מתזים ומאב גרי מים) לבתי מגורים, עסקים, מבני משרדים מערכת הבריאות, מבני חיב נוך, רווחה, תשתיות מדינה ועוד.

כולם רוצים רפורמה

ברשות לכבאות והצלה מקדמים כבר מספר שנים רפורמה מקיפה לרב גולציה בהגנה מאש מתוך הבנה כי הסביבה העסקית ועולם הבנייה ביב שראל ובעולם השתנו ויש להתאים את הרגולציה הקיימת לתקנים הבינב לאומיים המקובלים.

בשנתיים האחרונות הוביל דדי שמחי מהלך ארגוני למתן הקלות רבות, שחסכו למשק כ-4 מיליארד שקל. בד בבד התבססה ההכרה כי אין בכך די ויש להוביל, בשיתוף המשב

רד לביטחון פנים ומשרד האוצר, רפוב רמה כוללת והתאמת הרגולציה לתקן האמריקני.

הנציב נפגש בנושא עם ראשי המגב זר העסקי, התאחדויות הקבלנים ובתי המלון ואיגוד לשכות המסחר, שהבטיב חו רוח גבית ותמיכה ציבורית גורפת ברפורמה, אותה ניתן לתרגם לחיסכון שנתי במיליארדי שקלים.

"עם כניסתי לתפקיד הצבתי יעד מרכזי - שיפור מערך ההגנה מאש, ייעול הפיקוח ושיפור השירות לאזרח ולעסקים", אומר שמחי. "הרפורמה החדשה, הכוללת אימוץ תקינה בינב לאומית, תביא לצמצום משמעותי של הרגולציה תוך שימת דגש על בטיחות וניהול סיכונים". אימוץ התקן האמריקאי

על פי המתוכנן הרפורמה תצא לדרך כבר בתחילת השנה הבאה )2022( והיא תושתת על חיזוק ההגנה מאש, ביטול הוראות ייחודיות וצמצום בירוקרטיה. יושם דגש על מעבר לדיב גיטציה מלאה לכל התהליכים והפב עולות וכן ניהול, ארגון ופרסום הידע וההוראות לציבור הרחב.

במסגרת חוק ההסדרים רשות הכב באות מתחייבת לאמץ בהדרגתיות את תקן ‪NFPA 101‬ של האגודה האמב ריקנית לבטיחות מאש ולהחליף את כל הרגולציה הקיימת ברגולציית התקן החדש. הרפורמה תבוצע במב דורג בתוך 4 שנים, כך שבכל כמה חוב דשים יפורסם פרק חדש עם דרישות לסוג מסוים של מבנים ועסקים.

NFPA הוא ארגון תקינה שחברים בו יותר 60,000-מ מומחים ואנשי מקב צוע. מדינות רבות בארה"ב ובעולם כולו מבססות את הרגולציה שלהן בתחום האש על התקנים של הארגון, והוא נחשב למוביל והמתקדם בתחום הבטיחות באש.

לפי אומדן שערכה רשות הכבאות, לצורך ציות להוראות שלה כיום המשק מוציא 24-כ מיליארד שקל בשנה. הרשות צופה חיסכון של 7.5 מיליארד שקל בשנה, שישפיע על מגוון ענפים – בנייה למגורים, מסעב דות, חנויות, מפעלים ולמעשה על כל מבנה חדש וכמעט כל עסק בישראל.

רב טפסר שמחי הציג לאחרונה את הרפורמה לשר לביטחון פנים עמר בר-לב, שבירך עליה והבטיח סיוע ביישומה. הרפורמה גובשה על-ידי טפסר דורון לוי, ראש אגף הגנה מאש, וטפסר משנה גיא מור, ראש מחלקה רגולציה ברשות הכבאות. לוי מסביר: "הרפורמה היא win-win מבחינתב נו. אנחנו גם נשפר את ההגנה מאש על האזרחים וגם נביא לחיסכון משב מעותי בכיס של הציבור ולצמצום הבירוקרטיה". מצמצמים את הבירוקרטיה

ראול סרוגו, נשיא התאחדות הקב בלנים בוני הארץ, בירך על המהלך החדש וציין כי הזמן להוצאת היתרי בנייה בישראל הוא מהארוכים בעוב לם ועומד על 30-כ חודשים בממוצע. לדבריו, פרק זמן זה מקטין את היצע הדיור ומעלה את מחירי הדירות.

סרוגו: "אנו בהתאחדות קראנו שוב ושוב לממשלות ישראל, לרשויות המב קומיות ולמקבלי ההחלטות לצמצם את הבירוקרטיה ולהכניס תהליכי ריב שוי עצמי, כמו במדינות מערביות רבות. התהליך המבורך ייצר יותר בהירות תכנונית, אחידות ושקיפות, ייעל את הליכי התכנון והביצוע ויתב רום לשיפור הבטיחות. אנו סמוכים ובוטחים כי התהליך יתקיים בשיתוף פעולה עם התאחדות הקבלנים בוני הארץ, לצורך הצגת העמדות המקב צועיות בתחום, ייעול העבודה ויצירת שיתוף פעולה פורה בין תכנון לביצוע״.

ראול סרוגו, נשיא התאחדות הקבלנים בוני הארץ / "התהליך ייצר בהירות תכנונית, אחידות ושקיפות"

 ??  ??
 ??  ??
 ??  ??
 ??  ??

Newspapers in Hebrew

Newspapers from Israel